۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۵

تحقق مطالبه کشاورزان؛

آب سد خاییز تنگستان رهاسازی می‌شود/ آبیاری ۱۲۰۰ هکتار نخلستان

آب سد خاییز تنگستان رهاسازی می‌شود/ آبیاری ۱۲۰۰ هکتار نخلستان

بوشهر- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم سخت افزاری و نرم افزاری، آب سد خاییز طی ۲۴ ساعت آینده به منظور آبیاری نخیلات اهرم رهاسازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمدی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات اجرایی سد خاییز در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و طی سه سال به مرحله آبگیری رسیده است.

وی افزود: در بارندگی‌های زمستان سال گذشته، حجم مناسبی از آب (بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب) در مخزن این سد ذخیره شده است و با توجه به نیاز آبی شدید نخلستان‌های شبکه آبیاری اهرم، این آب در ابتدای تابستان و پیش از فصل برداشت محصول رهاسازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: سد خاییز یکی از دستاوردهای بزرگ صنعت آب در شهرستان تنگستان و بزرگترین طرح تأمین آب این شهرستان است. این سد خاکی با حجم ۱۶ میلیون مترمکعب علاوه بر تأمین بخشی از حقابه نخیلات منطقه، بهبود شرایط کشاورزی در شهرستان تنگستان را به همراه خواهد داشت.

محمدی عنوان کرد: هم اکنون، تنها محل تأمین آب نخلستان‌های اهرم منابع آب زیرزمینی و سیلاب‌های فصلی است اما با بهره گیری از آب سد خاییز و ذخیره سازی و هدایت آب سرشاخه رودخانه شیرین (اهرم)، منبعی جدید برای آبیاری این نخلستان‌ها ایجاد می‌شود.

آبیاری ۱۲۰۰ هکتار نخلستان

وی تاکید کرد: شبکه آبیاری اهرم با قدمتی بالغ بر ۱۴۰ سال، قریب هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان‌ها را در می‌گیرد که تنها محل امرار معاش ساکنین منطقه بوده و سد انحرافی و کانال‌های آبیاری اصلی و فرعی شبکه یاد شده نیز بیش از ۲۰ سال قبل توسط وزرات نیرو ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به مشخصات فنی سد خاییز گفت: این سد از نوعی خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن ۳۶ متر و طول تاج ۶۱۰ متر می‌باشد.

سد خاییز در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی دارد و آب ذخیره شده در مخزن این سد در آستانه رهاسازی برای نخیلات اهرم قرار دارد.

کد خبر 5828226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha