۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۹

استولتنبرگ:

میان ترکیه و سوئد برای پیوستن استکهلم به ناتو اختلافاتی وجود دارد

میان ترکیه و سوئد برای پیوستن استکهلم به ناتو اختلافاتی وجود دارد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد: میان ترکیه و سوئد برای پیوستن استکهلم به ناتو اختلافاتی وجود دارد؛ در نشست «ویلنیوس» بسته حمایتی چندساله ناتو از کی‌یف تصویب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل نروژی ناتو امروز جمعه اعلام کرد: سران ناتو در نشست «ویلنیوس» در ۱۱ و ۱۲ ماه جاری میلادی، بسته کمک چند ساله برای اوکراین را تصویب خواهند کرد.

دبیرکل ناتو در این ارتباط مدعی شد: این اقدام، کی یف را به این ائتلاف نزدیک تر می کند. در نشست آتی، شورای ناتو- اوکراین تأسیس می شود و مجدداً تأکید خواهد شد که کی یف به عضویت این بلوک درخواهدآمد.

به گزارش الجزیره، ینس استولتنبرگ در این خصوص ادامه داد: دیدار نمایندگان سوئد، فنلاند و ترکیه سازنده بود و برای غلبه بر اختلافات، نزدیک بودن افکار وجود دارد. ما در تلاش هستیم تا اوکراین را به تحقق الزامات عضویت در ناتو نزدیک‌تر کنیم... ۳ طرح دفاعی منطقه‌ ای جدید را در نشست آتی به منظور مقابله با روسیه (!) و تروریسم بررسی خواهیم کرد. بدین منظور ۳۰ هزار نظامی را در حالت آماده باش قرار داده ایم.

وی در این باره اضافه کرد: هنوز میان ترکیه و سوئد در مسیر پیوستن استکهلم به ناتو اختلافاتی وجود دارد که لازم است برطرف شوند.

از سوی دیگر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دوشنبه پیش طی نشست خبری در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی اعلام کرد که پیش از برگزاری اجلاس ناتو در روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه جولای، وزرای خارجه، روسای سازمان‌ های اطلاعات و مشاوران امنیت ملی ترکیه، سوئد و فنلاند در بروکسل دیدار خواهند کرد.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با بیان اینکه در صورت پیوستن سوئد به ناتو، موقعیت این پیمان دفاعی در منطقه بالتیک تقویت خواهد شد، گفت: رایزنی‌ ها درباره مشارکت سوئد در این ائتلاف ادامه دارد. من دیروز با رئیس جمهور اردوغان صحبت کردم. همچنین با دولت‌ های فنلاند و سوئد در تماس نزدیک هستم. ما توافق کرده‌ ایم که قبل از اجلاس ویلنیوس، نشستی در سطح عالی در بروکسل برگزار کنیم. این نشست شامل وزرای خارجه، روسای سرویس‌ های اطلاعاتی و مشاوران امنیت ملی خواهد بود. هدف از این نشست نیز پیشرفت در روند الحاق سوئد به ناتو است.

قرار است اجلاس آتی ناتو ۱۱ تا ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱تیر ماه) در ویلینیوس برگزار شود و انتظار می‌ رود یکی از دستور جلسات اصلی آن، موضوع پیوستن کی‌ یف به این ائتلاف نظامی باشد.

سوئد و فنلاند سال گذشته به بهانه آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند.

فنلاند ماه آوریل به ناتو ملحق شد؛ اما ترکیه به‌ دلیل نگرانی‌ های امنیتی همچنان مانع از عضویت سوئد می‌ شود. آنکارا در ماه جاری اعلام کرد سوئد باید قبل از دریافت چراغ سبز برای پیوستن به ناتو مانع اعتراضات ضدترکیه در استکهلم شود.

اما از سوی دیگر، ترکیه می‌ گوید که سوئد پناهگاه گروه‌ های شبه‌ نظامی ضددولت این کشور است که آنکارا آن‌ ها را تروریست می‌ داند. سوئد اخیرا قانون جدیدی را برای سخت‌ تر کردن تامین مالی یا حمایت از گروه‌ های تروریستی را ارائه کرده است. دولت سوئد می‌ گوید این قانون تعهدات بر اساس توافق‌ نامه امضا شده با ترکیه در مادرید را تکمیل می‌ کند. با این حال آنکارا می‌ گوید که همچنان متقاعد نشده است.

کد خبر 5829963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha