۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵

ایمانی خوشخو خبر داد

اختصاص جایزه تعالی گردشگری به سازمان‌های فعال و استاندارد

اختصاص جایزه تعالی گردشگری به سازمان‌های فعال و استاندارد

رئیس شورای عالی سیاستگذاری جایزه ملی تعالی گردشگری گفت: سازمان‌های کوچک و بزرگ صنعت گردشگری ارزیابی می‌شوند تا در نهایت به آنها جایزه ملی تعالی گردشگری اهدا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سومین دوره جایزه تعالی گردشگری پیش از ظهر دوشنبه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در این نشست محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس شورای سیاستگذاری این جایزه گفت: در این مکان ما تنها پارک ملی و تخصصی در حوزه فناوری‌های نرم را داریم. این پارک در کنار حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات فرهنگی در برپایی ایونت های خصوصی اقدامات خوبی انجام داده است. ایران در مسیر توسعه قرار دارد و علیرغم موانع متعدد می‌بینیم در شاخه‌های مختلف رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: یکی از شاخه‌هایی که باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود گردشگری است. تمام کشورها چه آنهایی که ظرفیت گردشگری دارند یا ندارد یا ظرفیت‌های گردشگری کشور خود را درست می‌کنند امروزه نگاه عمیقی به صنعت گردشگری دارند.

ایمانی خوشخو گفت: ایران به سرعت از ظرفیت‌های گردشگری و درآمدهای آن استفاده می‌کند اما دلایل مختلفی دارد که هنوز به جایگاه مطلوبی نرسیده است. مشکل و ضعف عمده گردشگری در حوزه استانداردسازی است. محصولات گردشگری در رقابت با کشورهای دیگر استاندارد قابل قبولی ندارند این استاندارد با استاندارد رتبه بندی محصولات متفاوت است و بر مبنای خودارزیابی و نتیجه گیری آن انجام می‌شود که به این خودارزیابی تعالی می‌گویند. در کشورهای مختلف جایزه تعالی گردشگری وجود دارد مهمترین ویژگی آن هم دولتی نبودن جایزه آن است.

وی افزود: بر همین مبنا جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی طرح جایزه تعالی گردشگری را ارائه کرد و مورد استقبال قرار گرفت. اولین بار این طرح توسط کشور عربستان انجام شد ما اولین دوره آن را برگزار کردیم، دوره دوم به مشکل کرونا برخورد کرد، اگر کرونا نبود ما با سرعتی که در پیش گرفته بودیم پیش می‌رفتیم با این وجود دوره دوم با برخی محدودیت‌ها برگزار شد امسال سومین دوره برگزار خواهد شد و بخش‌های مختلف گردشگری در آن حضور پیدا می‌کنند مانند واحدهای اقامتی، رستوران‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، واحدهای تفریحی، سرگرمی و هر کسب و کاری که به طریقی به گردشگری متصل است و همه متقاضیان از شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های هوایی، ریلی تا هتل‌های کوچک در آن شرکت خواهند کرد. هر کدام از آنها ارزیابی دقیقی می‌شوند و نتیجه نهایی توسط ارزیابان اعلام خواهد شد.

ایمانی خوشخو گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه استانداردها را برای گردشگری اجرا کنیم و گرنه این آشفتگی که همین الان هم وجود دارد، ادامه خواهد داشت. اگر بخواهیم با رویکرد بین المللی گردشگری را توسعه دهیم حتماً باید استانداردسازی را در سطح بین المللی رعایت کنیم. شاید متولی گردشگری این فضا را نداشته باشد که رتبه بندی انجام دهد.

وی افزود: جایزه تعالی گردشگری ایران به دنبال ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمان‌های فعال صنعت گردشگری است. ما متولی آن هستیم که فضای ارزیابی را فراهم کنیم و فعالان بدانند از لحاظ استاندارد در کجا قرار دارند و دیگران هم دلیل برگزیده شدن آنها را در جایزه‌هایی که دریافت می‌کنند پیدا کنند. پس از آن گفتگو و تعاملی برای اشتراک تجربیات انجام می‌شود.

کد خبر 5845126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha