تحلیلگر سیاسی عراقی:

حشدشعبی حضور آمریکایی‌ها در عراق و منطقه را به چالش کشیده است

حشدشعبی حضور آمریکایی‌ها در عراق و منطقه را به چالش کشیده است

یک تحلیلگر سیاسی عراقی در واکنش به تلاش آمریکا برای انحلال سازمان حشدشعبی تاکید کرد که این نیروها باعث شده اند نظامیان آمریکایی در عراق و منطقه همواره در نگرانی به سر ببرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد که نیروهای حشدشعبی تبدیل به یک چالش برای حضور نظامیان آمریکایی در عراق و منطقه شده‌اند.

وی افزود: امورات داخلی عراق از طریق دولت و پارلمان پیش می‌رود و تلاش‌های آمریکا برای انحلال سازمان حشدشعبی از طریق دیکته کردن خواسته‌های خود بی نتیجه خواهد بود به ویژه آنکه پارلمان این کشور به نفع سازمان حشدشعبی به عنوان یکی از نهادهای امنیتی عراق رأی داده است.

العکیلی بیان کرد: آمریکایی‌ها دست به جنایت علیه فرماندهان پیروزی زدند و امروزه نیز می‌کوشند از نیروهای حشدشعبی به عنوان عنصر اصلی تحقق پیروزی علیه تروریست‌های داعشی تحت حمایت واشنگتن انتقام بگیرند.

وی اضافه کرد: نیروهای حشدشعبی باعث شده‌اند نظامیان آمریکایی در عراق و منطقه همواره در نگرانی به سر ببرند.

روز گذشته پایگاه خبری المعلومه عراق در خصوص باج گیری آمریکا از این کشور نوشته بود: آمریکایی‌ها عملاً از هیئت امنیتی بلندپایه عراق که به آمریکا سفر کرده بود، باج خواهی کردند. آنها مدعی شدند که تکمیل روند مسلح کردن ارتش عراق به تعهد دولت این کشور مبنی بر منحل کردن سازمان حشدشعبی که ضامن امنیت عراق به شمار می‌رود، منوط است.

بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها همچنین خواهان به کارگیری ۱۵۰ هزار تن از شبه نظامیان کرد سوری موسوم به قسد برای حمایت از مرزهای عراق و سوریه شدند.

عائد الهلالی یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد که این باج خواهی ها خطرناک‌ترین موضوعاتی است که آمریکایی‌ها می‌توانستند خطاب به هیئت امنیتی عراق مطرح کنند.

وی افزود: باقی ماندن دولت عراق در توافقنامه‌های تسلیحاتی با آمریکا به ضرر این کشور است. واشنگتن با خرید جنگنده‌های نظامی توسط عراق از فرانسه مخالفت کرده است. آمریکایی‌ها به هیچکدام از مفاد قراردادهای تسلیحاتی با عراق پایبند نیستند به طوری که بعضی از این مفاد را بعد از هشت سال از امضای آن عملیاتی کرده‌اند.

کد خبر 5861184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha