۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲

کدام زمین های کشاورزی مجوز ساخت دریافت می کنند؟

کدام زمین های کشاورزی مجوز ساخت دریافت می کنند؟

عضو مؤسسه تحقیقات خاک و آب گفت: زمین‌های درجه ۱ تا ۴ اراضی کشاورزی شناخته شده هستند و ایران ۱۸ میلیون هکتار اراضی قابل کشت دارد که بیش از ۷۰ درصد آن، اراضی ۳ و ۴ است.

به گزارش خبرنگار مهر، تغییر کاربری اراضی کشاورزی تهدیدی جدی برای تأمین و تضمین امنیت غذایی جامعه است. قانون جهش تولید مسکن امروز تهدیدی برای بخش کشاورزی کشور بوده که به گفته کارشناسان این حوزه پیش از تصویب قانون هفتم توسعه باید اصلاح شود.

بر اساس فصل مسکن لایحه هفتم توسعه در ماده ۵۰ آن آمده «وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون جهش تولید مسکن مکلف است به منظور زمینه سازی و تسهیل دسترسی به مسکن مناسب به ویژه برای افراد فاقد مسکن و در راستای ارتقای کمی و کیفی سکونت، اقدامات زیر را در طول برنامه انجام دهد:...

ت- از طریق توافق با مالکین اراضی غیردولتی فاقد کاربری مسکونی با رعایت ماده (۸) قانون جهش تولید مسکن نسبت به تأمین زمین برای اجرای طرح‌های حمایتی ساخت مسکن و یا احداث شهرک‌های مسکونی توسط بخش خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی با اولویت تعاونی‌های مردمی و با رعایت ضوابط وزارت راه و شهرسازی اعم از رعایت سرانه‌های شهری و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مورد نیاز و همچنین سایر قوانین و مقررات اقدام نماید». به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی این دستورالعمل تهدیدی برای اراضی کشاورزی بوده و در ادامه امنیت غذایی را دچار مخاطره می‌کند. همچنین بر اساس قانون اراضی ۳ و ۴ کشاورزی می‌تواند تغییر کاربری داشته و برای نهضت مسکن سازی مورد استفاده قرار گیرد.

حال پرسش این است که چند درصد اراضی کشور جز اراضی درجه ۱ و ۲ بوده و آیا اراضی ۳ و ۴ قابلیت احیا ندارند؟

بر اساس آمار منتشر شده ۵۰ درصد اراضی کشاورزی کشور دیم بوده که جز اراضی ۳ و ۴ محسوب می‌شوند. میزان کشت محصول بستگی به میزان بارندگی داشته و با تصمیمات اتخاذ شده به نظر می‌رسد تغییر کاربری در اراضی کشاورزی قرار است شکل قانونی بگیرد.

کامبیز بازرگان، یکی از کارشناسان و محققان مؤسسه تحقیقات خاک و آب درباره بند «ت» ماده ۵۰ فصل مسکن لایحه هفتم توسعه به مهر گفت: این بخش از لایحه هفتم توسعه تهدیدی برای بخش کشاورزی بوده از این رو از انجمن علوم خاک به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نامه‌ای نوشته و درخواست شد تا این بند لغو شود.

وی با تاکید بر اینکه قانون جهش تولید مسکن نیاز به اصلاح دارد، افزود: با برنامه‌هایی که برای جهش تولید مسکن دیده شده، اراضی کلاس ۳ و ۴ که در حال تولید غذا برای کشور هستند متأسفانه در معرض تهدید تغییر کاربری قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به مساحت اراضی قابل کشت کشور، ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ میلیون هکتار اراضی قابل کشت در کشور وجود دارد که از این آمار فقط ۱.۵ میلیون هکتار آن در کلاس ۱ قرار دارد. حدود ۲.۵ میلیون هکتار کلاس ۲ و باقی یعنی بیش از ۷۰ درصد این اراضی کشاورزی مربوط به کلاس‌های ۳ و ۴ است.

وی یادآور شد: بر اساس تقسیم بندی اراضی، زمین‌های کلاس ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ قابل کشت بوده و فقط اراضی کلاس ۶ قابلیت کشت ندارند؛ البته کشت در اراضی کلاس ۵ هم دشوار بوده و با یک سلسله روش‌هایی می‌توان کشاورزی کرد.

این پژوهشگر حوزه خاک و آب در ادامه سخنان خود توضیح داد: محدودیت‌های کشت به لحاظ تقسیم بندی رتبه اراضی کشاورزی این گونه است که اراضی کلاس یک بدون هیچ مشکلی توان کشت دارند. از زمین‌های کلاس یک که جلوتر می‌رویم محدودیت‌ها آغاز می‌شود. مثلاً در اراضی کلاس ۲ ممکن است با سفتی خاک رو به رو باشیم که قابل اصلاح است. اصلاح زمین‌های کشاورزی کلاس ۳ سخت‌تر بوده اما می‌توان هزینه کرد و در ادامه از سود آن در تضمین امنیت غذایی بهره مند شد.

وی اضافه کرد: زمین که کمی شورتر می‌شود جز دسته کلاس ۴ قرار می‌گیرد. زمین‌های کلاس ۵ هم که قابل کشاورزی دارد می‌توان برای برخی محصولات خاص در نظر گرفت.

وی افزود: این زمین‌ها ممکن است سنگلاخی باشد که شاید برای کشت گندم مناسب نباشد ولی بستگی به نوع محدودیت می‌توان محصول مناسب این زمین‌ها را انتخاب کرده و با عملیات زه کشی کشت موفق داشت.

وی اظهار کرد: هزینه دارد اما از سود تولید، کشور بهره مند می‌شود. حتی ممکن است کشاورز زمین را تبدیل به باغ کرده و درختکاری کند. درآمد طولانی از آن نیز سرمایه گذاری را برای باغدار توجیه می‌کند. بنابراین سرمایه گذاری اولیه سنگین است اما برای کشور ما که محدودیت خاک حاصلخیز دارد اتفاقاً صرفه اقتصادی دارد که دولت به کشاورز کمک کند و وام بلندمدت بدهد تا خاک را اصلاح کند.

بازرگان تاکید کرد: زمین‌های درجه ۱ تا ۴ اراضی کشاورزی شناخته شده‌ای هستند که طبیعی است از زمین‌های درجه یک به بعد برای کشت محصولات نیاز به هزینه باشد. هنگامی که از اراضی یک عبور می‌کنیم یعنی محدودیت‌ها در حال بروز است که اراضی درجه دو کشاورزی را تشکیل می‌دهد تا به سطح ۵ و ۶ می رسند.

این پژوهشگر در پایان تاکید کرد: فعالان بخش کشاورزی به شدت مخالف تغییر کاربری در اراضی ۳ و ۴ و حتی ۵ هستند و اصرار داریم قانون جهش مسکن باید اصلاح شود. این قانون امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند و فرصت اصلاح این قانون در لایحه برنامه هفتم توسعه است و این را به نمایندگان خانه ملت هم عنوان کرده‌ایم.

کد خبر 5878839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کمال IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      14 0
      به موقع عمل نکردن شهرداری ها حالا عمد یاغیره باعث بهم خوردن عرضه وتقاضا وناترازی مصالح ساختمانی وبی ثباتی کلی دارد وبرعکس عملکرد قانون در ساخت مسکن هم افزون برآن است عقب مانده ترین کشورها تپه وکوه وسنگلاخ اطراف دشتها را خانه سازی ودشت را کشاورزی می‌کنند گرد وخاک و فرسایش کمتر آب وهوای بهتری هم پیدامیکنند
    • م ه IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      11 7
      زمین‌های کشاورزی ومراتع درراستای مطامع پولداران وسیاستهای غیراصولی ازبین میرن بجای درخت و بوته آهن وسیمان میکارن قراره نسل آینده آهن وسیمان بخورن . دگران درخت کاشتند وماخوردیم ماآهن میکاریم دگران بخورند !!!!
    • احمد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      10 0
      با سلام دوستان ما یه منطقه داریم سمت شاندیز اسمش سوران خاکش اصلا بدرد کشاورزی نمیخوره مسولین منطقه مخصوصا جهاد کشاورزی اصلا مجوز تغییر کاربری نمیده ولی مناطقی مثل شاهنامه طبرسی وپنجتن روستای کشف و بیشتر مناطق که خاک درجه یک دارن برای کشاورزی رو مجوز میدن اگه یکم کارشناسی بشه خیلی به نفع مردمه
    • مرتضی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      5 2
      شایسته است با استفاده از تکنیک های جدید کشاورزی راندمان محصول در اراضی ۱ و۲ و۳ را بالاتر برده وقسمتی از اراضی درجه ۴ و۵ را با توجه به اینکه ریسک کشاورزی در آنها بالا است.را به مسکن اختصاص داد.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      12 2
      کارشناسان ایران در نبایدها پیش قدم ودر سنگ اندازی خوش فکر می‌شوند ولی در مورد اینکه کشاورز شاید تمام دارایی خود را همین زمین می‌بیند وهیچگاه بهره ای از آن نمی‌برد و مسولان نیز فقط سنگ اندازی جلوی پای آنها را بلد هستند و به فکر این نیستند که کشاورز هم انسان هست وزندگی باید بکند اسم اب یا چاه می آید
    • خدابخش دهقانی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      17 1
      با سلام .وقتی دولت محترم توانایی تامین آب زمین های کشاورزی را ندارد بهتر است که با تغییر کاربری زمین های کشاورزی موافقت نمایند تا کشاورزان بیشتر از این متضرر نشوند .
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      18 1
      چرا کشور به این بی آبی مسئولین جهاد کشاورزی جلوی کشت هندوانه پر آب که نفع غذایی ندار نمی گیرد آن هم صادر شود برای کشور های پرآب که نمی گذارند هندوانه کشت کنند
    • علی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      7 1
      هر کدوم که آشنا دارن
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      7 1
      سلام عرض ادب من جاده ساوه کیلومتر بیست حدود ششصدمتر زمین دارم بیست سال پیش خریدم و اینکه یکی از دوستانم چهل سال پیش خریده و تا الان هیچ کشتی روی زمین انجام نشده ولی اجازه نمیدن کاربریش عوض بشه چه باید کرد
    • داود اسدالهی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      5 1
      در لرستان زمین ها درجه 3 ولی در استان‌های. ........... درجه 1 اشکال ندارد
    • احسان IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      9 0
      نفس شما از جای گرم بلند میشه آقای کارشناس.. در سال گذشته و سال جاری دولت و حتی مردم چه حمایتی از شالیکار شمال کردن؟ چه تسهیلات یا چه راهکاری پیش گرفتن ک دیگه کشاورز هیچ رقبتی برای کشت نداره.. !؟
    • ج _ف بسیجی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      من با تغییرکاربری زمین کشاورزی مخالفم ولی با سود جویی وزارت کشاورزی هم همینطور برای زمین سنگلاخی مالیات و تعییر کاربری می‌گیرند قانون درست تنظیم نمیشه و درست اجرا نمیشه دهیاریها در این زمینه مماشات می کنند
    • عبدالرحمن سن سبلی از استان گلستان شهرستان آق قلا IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      بدون مقدمه عرض کنم فرودگاه بین المللی استان گلستان هفت کیلومتر با فرودگاه فاصله دارد تقریبا هزار هکتار زمین مرغوب زیر خروارها بتن محصور می‌باشد در صورتیکه در شمال شهرستان آق قلا هزاران هکتار زمین شوره زار بلا استفاده خوابیده
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      1 0
      تغییر زمین کشاورزی به ساخت وساز ، همان قصه ی قدیمی "یکی بر سر شاخ و بن میبرید" است و روح ملانصرالدین در تصمیم گیرندگان دمیده است.
    • ۲۲۱۰۱۶۵۰۵۹ IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      2 0
      با این وضعیت حمایت از کشاورز وقیمت برنج باید خیلی پرو بود که از کشاورز درخواست کشاورزی داشت گور پدرمدیریت نا درست
    • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      8 3
      حرفهای این پژوهشگر اصلا به نفع زمین دارنیست و یکطرفه سخن میگویدکسانی که توان و قدرت خریدزمین مسکونی نداشته اندزمین مشاع که دارای اسناددولتی خریداری کرده اندومنتظرچنین روزی ایستاده اند که خانه دار شوندالبته اگر امسال شما بگذارند و اگر دلت برای مزارع و کشت سوخته عوضش زمین مسکونی بدهندوببرند
    • محمد IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      10 1
      زمین های خالی داخل بافت و شهرها چندین سال داره دست به دست میشه و دست دلالان روز به روز به قیمت آن اضافه میشه. شده اشغال دونی و نیزار باید این زمین ها از دست دلالان خارج و ساخت و ساز شود. تا مشکل کمبود مسکن کمتر به بخش کشاورزی ضربه بزند. زمین هایی که ۳۰ سال هیچ استفاده ای نشده باید انفال محصوب شود.
    • سعید IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      6 0
      در شهرهای کوچک مثل اندیمشک با نماینده مجلس که باشی هر کاری دوس داشته باشی انجام میدی
    • رئوفی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      5 0
      با سلام،تنگ نظری و عدم کارشناسی بافتهای روستایی و طرح های هادی روستاها و در نظر نگرفتن نیازهای سکونت و توسعه موجبات نابودی و تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی را در بر داشته است. اگر مسئولین محترم خواهان حفظ کاربری اراضی کشاورزی هستند لازم است نگاه واقع بینانه به نیازهای توسعه روستایی داشته باشند.
    • وطن پرست IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      13 0
      تنها راه نجات ایران اگاهی داشتن مردم هست ....
    • محمدی BR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      9 0
      اگر این آمار شما درست باشه ما ۳۰درصد زمین کشاورزی درجه یک داشته باشیم که بیشتر آن هم دیمزار هست و کلا حدود ده درصد زمین آبی داریم پس چرا کشاورزان را بدنام میکنید و میفرماید که تمام آب های زیر زمینی صرف کشاورزی میشود پس یا آمار شما قلط هست یا دولت آب را به جای دیگرمثل کشورهای همسایه میفرسته
    • محمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      13 0
      اتفاقا. این سیاست که همه مردم را در شهرها در خانه های کوچک جمع کنیم وهمه مصرف کننده باشند. سیاست غلطی است. باید کشاورزان بتوانند در زمینهای خود مسکن داشته باشند ودر همان جا مبدل به تولید کنند بشوند
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      18 0
      جهت ساخت زمین کشاورزی نیاز به کلاس خاک ۱و۲و۳و۴و۵ نیست . بیشتر نیاز به اقوام و آشنایان درجه ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ با مسول مربوطه می باشد . یه متقاضی تو بافت مسکونی مجوز نمیگیرد ، ولی یه متقاضی تو دامنه کوه و خارج از بافت با ویوی ابدی مجوز میگیرد . قانون جهش مسکن باعث خانه دار و از بین بردن راند میشه .
    • صفا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      11 1
      سلام آب بدید کشاورز مشکلی نیست کشاورزی پایدار می ماند کشاورز زمین داره ولی سی سال آب ندارن اون زمین کشاورزی به چه درد میخوره دیگه
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      2 0
      ایول درود برشرفتان
    • سید AE ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      5 0
      با شرایط الان که چاه موتوراب کشاورزی هر روز شش ساعت خاموشی دارد در مناطق خراسان رضوی چطور حرف از کشاورزی و تامین غذا می زند با شرایط الان تمام باغبان آت در سال آینده خشک خواهد شد
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      6 1
      تغیر کاربری بهانه ای برای گرفتن رشوه ورانت است زمین در اکثر شهرهای کشور فراوان وفاقد ارزش کشاورزی است
    • US ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      1 0
      مشکل کشت کمبود زمین نیست کمبود اب است گاهی ساخت ویلا در اطراف شهر های خشک مثل یزد و کرمان از طوفان خاک و ریزگردها جلوگیری می کند
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      1 0
      هیچگونه کنترل بر اراضی کشاورزی وجود ندارد فقط به تغییر کاربری گیر میدن ،طرف زمین کشاورزی را سالهاست خریده و هیچگونه کشتی انجام نمیده تکلیف اون چیه ، زمینهای کشاورزی منابع کشور هستن متاسفانه صاحبان این زمینها هر جور دلشون میخاد عمل میکنن کشت نمیکنن,بچیا کشت خوب انجام نمیدن ،که باید به عدم کشت نظارت گ
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      1 0
      آقا به زمین‌های کشاورزی کاربری مسکونی میدن طرف میده پسرش میفروشه وبعدا کسی دیگه میاد روش ویلاسازی میکنه بابا ول کنید این کاربری ها را همه توی روستا ها خونه ویا زمینی برای ساخت داران همش علکیه میرن زمینهای کشاورزی را خرج میکنن کاربری مسکونی میگیرن که بفروشن ایران رارخرابه کردین
    • کشاورز IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      2 0
      کشاورزی وقتی صرف نمیکنه کشاورز که نمیتونه هوا بخوره وقتی زمینی که میلیارد قیمت داره سالی ۷۰ تمن از توش در نمیاد مگه کشاورز دیوانه باید باشه که ادامه بده میاد زمینشو به ویلا سازها میفروشه خیر کشاورزیو میخوره مخصوصا امسال که تمام اجناس قیمتشون چند برابر شده اونوقت قیمت شالی از قیمت پارسال ۳۰ درصد کمتر
    • حسین IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      4 0
      برای شما امنیت غذایی مهمه چرا حق کشاورز رو میخورید پولش رو نمیدید؟!
    • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      4 0
      وقتی زمینی وجود دارد حتی از نوع ۱ و ۲ و بیست سال است که نه مالک زمین قدرت کشت و کار دارد و نه دولت امکان کمک به مالک زمین برای کشت و کار تکلیف این زمین چیست ؟؟؟؟؟ عقل و خرد انسانی چه می گوید ؟؟؟ در حالیکه اگر اجازه ساخت داده شودو با صدور مجوز ساخت زمین‌های قابل کشت در جای دیگر تجمیع گردد چقدر رونق
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 0
      راجب همه چیز صحبت شده بجز وجود و یا عدم وجو آب برای کشاورزی اگر آب نباشد کشاورز چگونه باید کشاورزی کند چرا اورا از از هر گونه درآمد محروم میکنید چرا اجازه تغیر کار بدی بلوار عنوان به آنها نمیدهند
    • محمود IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      2 0
      بنده امثالهم زمین کشاورزی برنج کاری داریم که بقول شما امنیت غذایی کشورو تامین میکنیم در صورتی که برنج کار کلا به نابودی مطلق کشیده شد چطور من باید امنیت غذایی کشورو تامین کنم درصورتیکه خودم هیچ امنیتی از نظر اقتصادی ندارم من باید نهادهای کشاورزی رو با دلار امروزی بخرم ولی برنجو با ریال ایران بفروشم
    • هاشم شمسی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      2 0
      داستان تغییر کاربری زمینهای کشاورزی مثل داستان شورای نگهبان ه . شورای نگ بانک برای کاندیداتوری شرط سنی گذاشته این در حالی که دبیر شورای نگهبان ۹۷ سال سن داره و برای انجام کارهای اولیه خود نیاربه حمایت داره .
    • زهره IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      به نظر من هم وقتی دولت نمی‌توان آب را تامین کن بهتر از که از زمین کشاورزی استفاده های دیگه بشه ساخت
    • ایران IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      کلاس خاک باید بستگی به متراژ زمین هم باید داشته باشد اگر زمینی ۱۰۰۰ متر یا کمتر باشد درجه یک‌هم باشد اب هم نداشته باشد ایا می شود کشاورزی کرد پس کلاس خاک باید همه موارد را در تظر بگیرد