۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۳۲

جانعلی‌پور مطرح کرد؛

فعالان حوزه صنایع فرهنگی به صنعت وصل می‌شوند

فعالان حوزه صنایع فرهنگی به صنعت وصل می‌شوند

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گفت: فعالان حوزه صنایع فرهنگی به صنعت وصل می‌کنیم تا بتوانند با تولیدات بیشتر در این حوزه اتفاقات مثبتی را رقم بزنند.

اسماعیل جانعلی پور مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: اگر در حوزه صنایع فرهنگی شاهد بازار تقاضا باشیم و صنعت در کنار تولید بیاید و قرار بگیرد، به طور حتم شاهد اتفاقات بهتری در حوزه صنایع فرهنگی خواهیم بود. متأسفانه هم اکنون تقاضا در این حوزه کم است و شاهد تولیدات اندک هستیم البته اگر بخواهند به تولید هم بپردازند، صنعت کنارشان قرار ندارد و همه اینها یک آسیب جدی است.

وی افزود: عمده هدف در برگزاری جایزه فیروزه و ایجاد دبیرخانه صنایع فرهنگی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از صنایع فرهنگی است. ما در جایزه فیروزه به دنبال شناسایی و معرفی صنایع فرهنگی در چهار حوزه اسباب بازی، عروسک، نوشت افزار و هدایای فرهنگی هستیم و روی این چهار حوزه تمرکز کردیم. در این دوره از جایزه فیروزه که در مرداد امسال برگزار شد، نزدیک به یک هزار و هفتصد اثر در این چهار حوزه به دبیرخانه ارسال شد و تک آثار مورد بررسی و داوری قرار گرفت.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گفت: ما در کنار شناسایی آثار در حوزه‌های اسباب بازی، عروسک، نوشت افزار و هدایای فرهنگی به معرفی آنها می‌پردازیم و در نهایت سعی داریم تا تک تک این حوزه‌ها تقویت شوند.

وی ادامه داد: ما تلاش مان را می‌کنیم تا به حمایت‌های مالی از تولیدکنندگان حوزه صنایع فرهنگی بپردازیم. در مرحله بعدی سعی مان این است تا آنها را به صنعت متصل کنیم. اتصال تولیدکنندگان به صنعت می‌تواند سبب ترویج این حوزه و شناساندن آنها باشد. اگر به جای پرداختن به مسائل کلان حوزه صنایع فرهنگی، روی مسائل جزئی توجه کنیم و بر آن متمرکز شویم، همه این اتفاقات می‌تواند به رونق بیشتر حوزه صنایع فرهنگی کمک کند.

جانعلی پور گفت: در حمایت از صنایع فرهنگی باید همه دستگاه‌ها وارد میدان شوند؛ برای مثال وزارت صنایع مواد اولیه را تأمین کند. وزارت اقتصاد مانع از قاچاق شود. رسانه‌ها روی شخصیت‌های بومی تمرکز بیشتری داشته باشد تا این شخصیت‌ها در قالب عروسک‌های ایرانی به دست فرزندان این مرز و بوم برسد. همچنین کارشناسان حوزه صنایع فرهنگی نشست‌های اندیشه‌ای و گفتمان‌های بیشتری را برگزار کنند. همه اینها مجموعاً به نوعی بسته حمایتی برای ارتقای حوزه صنایع فرهنگی به ویژه اسباب بازی است.

وی افزود: در حمایت از حوزه صنایع فرهنگی، آن بخشی که مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، شناسایی، معرفی و حمایت از تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنایع فرهنگی به ویژه عروسک است. ما این بخش را در حال انجام هستیم و نه تنها به شناسایی، معرفی و حمایت می‌پردازیم بلکه در قالب حمایتی، نهادهای حامی را به آنها وصل می‌کنیم. یعنی آنها را به وزارت صنایع، صنعتگران و تولیدکنندگان بزرگ وصل می‌کنیم و حتی به آنها مجوز مؤسسات تک منظوره فرهنگی ارائه می‌کنیم تا هویت یابند. در کنار اینها حمایت‌های مالی را هم داریم. اینها مجموعاً بسته حمایتی ما از فعالان حوزه صنایع فرهنگی به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گفت: بخش دیگر حمایت از فعالان حوزه صنایع فرهنگی برعهده نهادهای دیگر همچون نهادهای ناظر بر گمرگ و واردات، نظارت بر محتوای اسباب بازی‌های خارجی، نظارت بر تولید شأن و حمایت از تولید در مواد اولیه است. دو بخش فرهنگ سازی و حمایت و صنعت در حوزه صنایع فرهنگی تفکیک ناپذیر هستند و همه اینها باید باهم در کنار هم قرار بگیرند.

کد خبر 5886950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha