۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۳

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان:

اثر طبیعی غار کرفتو با مشارکت انجمن‌های محیط زیست پاکسازی شد

اثر طبیعی غار کرفتو با مشارکت انجمن‌های محیط زیست پاکسازی شد

سنندج_ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان گفت: پاکسازی اثر طبیعی ملی غار کرفتو با مشارکت انجمن‌های محیط زیستی و پرسنل این اداره‌کل انجام شد.

حیدر ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از غارهای استان کردستان به‌عنوان بخشی از ذخیره گاه‌های زیستی و با ارزش و غنای تنوع زیستی و اکوسیستم‌های کاملاً منحصر بفرد و ویژه پاکسازی غار کرفتو انجام شد.

وی با اشاره به اینکه پاکسازی غاز ملی کرفتو در راستای برنامه‌های روز جهانی غار پاک برنامه انجام شد، افزود: این اقدام با مشارکت انجمن‌های محیط زیستی شهرستان‌های سقز، دیواندره و پرسنل اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کردستان انجام شد شد

ویسی خاطر نشان کرد: دوم مهرماه به عنوان روز غار پاک نامگذاری شده است و شعار روز غار پاک در سال ۱۴۰۲ «حفاظت از غارها، حمایت از تنوع زیستی» اعلام شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان گفت: غار باستانی کرفتو اثر تاریخی در استان کردستان و در صخره مرتفعی در حدود ۶۷ کیلومتری شمال غرب شهرستان دیواندره و شرق شهر سقز قرار دارد که با توجه به تحقیقات به عمل آمده در دوران «مزوزوئیک» کرفتو در زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است.

گفتنی است؛ غار شگفت‌انگیز کرفتو که در فهرست آثار ملی قرار دارد، یکی از اسرارآمیزترین غارهای ایران است و جزو بزرگترین غارهای تاریخی کشور نیز به حساب می‌آید.

این غار در استان کردستان و در رشته کوهی آهکی در شمال دره‌ای عمیق جا خوش کرده است و جز غارهای آهکی و طبیعی است.

در اطراف این غار دخمه‌ها و پناهگاه‌های بسیاری به چشم می‌خورد که در ادوار مختلف جهت استفاده و سکونت انسان در چهار طبقه و در دل کوه حفر شده است.

کد خبر 5901896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha