۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰

در دانشگاه آزاداسلامی ؛

همایش «طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» برگزار می شود

همایش «طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» برگزار می شود

نخستین همایش بین‌المللی «طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» دوشنبه ۶ آذر در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد هادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی «طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به غزه، گفت: اکنون در یکی از مهمترین مقاطع تاریخ بشر و آنچه در ادبیات امروز انقلاب تحت عنوان «پیچ تاریخی» مطرح است، قرار داریم. روایت‌ها و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که جهان امروز قبل و بعد از عملیات طوفان الاقصی متفاوت خواهد بود؛ بنابراین انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی واکنش بموقع نسبت به حوادث فلسطین داشته باشند و تبیین درستی از مسائل به جامعه ارائه کنند.

وی با بیان اینکه پرداختن به مسئله غزه باید از جنس جهاد تبیین باشد، اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید در کنار تبیین حمله پیروزمندانه طوفان الاقصی و مظلومیت مردم غزه برای نخبگان و مردم، تعامل سازنده‌ای با جامعه، جریان مقاومت و کشورهای اسلامی برقرار کنند. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفت پس از گذشت ۵۰ روز از وقایع غزه، همایش بین‌المللی «طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» را برگزار کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: همایش بین‌المللی «طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» شامل مجموعه‌ای بهم پیوسته از سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف مرتبط با غزه است که افتتاحیه آن ششم آذرماه و اختتامیه ان‌شاءالله همزمان با پیروزی اولیه غزه برگزار خواهد شد. در خلال افتتاحیه و اختتامیه این همایش، بیش از ۵۰ پنل تخصصی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی، اندیشکده‌ها و... برگزار خواهد شد.

همایون با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی جریان برخورد و تعامل علمی با حوادث غزه را آغاز خواهد کرد، گفت: این همایش بین‌المللی با همکاری و مشارکت نهادهای علمی ازجمله دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه امام صادق (ع)، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، اندیشکده مقاومت، انجمن علمی تمدن، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با نظام دانشی ویژه خود که در قالب دانشکدگان شکل گرفته، اقدام به برگزاری این همایش کرده است. سه دانشکدگان «هنر و رسانه»، «فرهنگ و تمدن» و «جامعه و حکمرانی» محوریت برنامه‌ریزی و اجرای این همایش را با دبیری دکتر اکبر نصرالهی رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی برعهده دارند.

دکتر اکبر نصرالهی رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، فقط جنگ نظامی نیست؛ بلکه شاهد یک جنگ رسانه‌ای، جنگ روایت‌ها و جنگ افکار و ایده‌ها هستیم. رژیم صهیونیستی و غرب با سانسور، حصر و محدودیت فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در غزه، اقدام به انتشار اخبار روایت‌های جعلی می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که در قالب برگزاری یک همایش بین‌المللی، به بررسی و بیان روایت‌ها و واقعیت‌های طوفان الاقصی و غزه بپردازد.

وی یکی از اهداف برگزاری همایش بین‌المللی «طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها» را تشکیل جبهه رسانه‌ای مقاومت عنوان کرد و افزود: باید روایت‌های نادرستی که از سوی رسانه‌های وابسته به غرب و رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود را نقد کرده و روایت‌های درست را منتشر کنیم.

نصرالهی تأکید کرد: دانشگاه محل شناختن و شناساندن است. از این رو باید در قبال تحولات محیطی و بین‌المللی که مهمترین رویکرد فعلی جهان مسئله غزه است، حساس باشیم و تلاش کنیم ضمن شناخت واقعیت‌ها، آنها را برای مردم تبیین و تحلیل درستی از وقایع ارائه کنیم. رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های همایش بین‌المللی «طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها»، برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه‌های زنان و کودکان، حقوق بین‌الملل، رسانه، معماری، بهداشت و درمان و... است، گفت: پس از برگزاری افتتاحیه این همایش، پنل‌های تخصصی با مشارکت بخش‌های علمی و پژوهشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تخصصی و اندیشکده‌های مختلف برگزار خواهد شد. ویژگی دوم این همایش این است که نگاه رویدادی به مسئله غزه ندارد و به صورت روندی و درازمدت به مسائل غزه می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از موضوعات راهبردی کشور و دنیا در قالب رویداد مورد توجه قرار می‌گیرد اما دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است اگر پرداختن به موضوع غزه که یک موضوع مهم و راهبردی است استمرار دهد، می‌توان به یک تحلیل درست و دقیق دست یافت.

کد خبر 5945976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha