آمار فائو درباره تاثیر منفی بحران دریای سرخ بر روی مواد غذایی

آمار فائو درباره تاثیر منفی بحران دریای سرخ بر روی مواد غذایی

مدیر دفتر سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در مسکو می‌گوید که بحران دریای سرخ ناشی از حمله های یمن، به افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، اولگ کوبیاکوف، مدیر دفتر سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد با اشاره به تداوم حمله های یمن در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب در حمایت از فلسطین، گفت که این بحران تاثیر خود را روی تجارت جهانی مواد غذایی گذاشته و باعث افزایش بهای مواد خوراکی شده است.

کوبیاکوف تاکید کرد: انسداد تنگه باب‌المندب و دریای سرخ به دست انصارالله روی تجارت جهانی مواد غذایی تاثیر منفی گذاشته است. هزینه اجاره یک کشتی برای سفر در امتداد این مسیر تقریباً چهاربرابر شده و این در حالی است که ترافیک باری ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مقام ارشد فائو همچنین با اشاره به خودداری شرکت‌های بزرگ کشتیرانی جهان برای تحویل کالاهای خود از طریق دریای سرخ، تصریح کرد: این موضوع زنجیره تامین را مختل کرده است. مالکان کشتی‌های باری مجبورند تا از مسیری پریپچ و خم عبور و کشتی‌ها را جهت تردد بین آسیا و اروپا مجبور به گذر از دماغه امید نیک کنند. این مسیر ۸ هزار کیلومتر طولانی‌تر بوده و تردد از آن ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد و علاوه بر این، هزینه خرید سوخت اضافی به طور میانگین ۱۵ درصد به هزینه‌های کلی می‌افزاید.

وی اضافه کرد: در نتیجه، قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد. این مساله به تورم مواد غذایی و کاهش صرفه اقتصادی تولید کالا برای مصرف‌کننده نهایی منجر خواهد شد.

کوبیاکوف در ادامه دورنمایی که ماکسیمو تورِرو، اقتصاددان ارشد فائو در مجمع جهانی غذا و کشاورزی در برلین ارائه داد را به اشتراک گذاشت و گفت: مخاطرات فزاینده‌ای در دریای سرخ و دریای سیاه وجود دارد و همچنین کاهش سطح آب در کانال پاناما خطراتی را به‌وجود آورده است؛ کانالی که برای ما گذرگاه آبی حیاتی در انتقال کالاها در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

به‌دنبال تشدید جنگ غزه و حمله های گسترده رژیم صهیونیستی به این باریکه، نیروهای ملی یمن اعلام کردند که با حمله به کشتی‌های وابسته یا متعلق به تل‌آویو، از تردد آنها در ردیای سرخ و تنگه باب المندب جلوگیری خواهند کرد و این حملات تا زمان پایان جنگ و محاصره غزه ادامه خواهد یافت. ارتش یمن تاکنون به ده‌ها کشتی در دریای سرخ و خلیج عدن حمله و امنیت دریایی این گذرگاه آبی را مختل کرده است.

کد خبر 6045528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha