۲۵ مهر ۱۳۸۸، ۱۲:۱۹

شاه‌حسینی در گفتگو با مهر:

سعی کردم در "گام‌های معلق" به سینمای کیمیایی وفادار باشم

سعی کردم در "گام‌های معلق" به سینمای کیمیایی وفادار باشم

کارگردان فیلم تلویزیونی "گام‌های معلق" که این فیلم را بر اساس طرح "خون خام" مسعود کیمیایی ساخته، معتقد است به سبک سینمای این کارگردان وفادار بوده است.

شهرام شاه‌حسینی درباره کارگردانی "گام‌های معلق" به خبرنگار مهر گفت: ساخت این فیلم به زمستان سال گذشته بعد از تولید فیلم سینمایی "زن‌ها فرشته‌اند" برمی‌گردد. متن کوتاهی را که بر اساس طرح "خون خام" کیمیایی نوشته شده بود را مجید مولایی برای ساخت به من پیشنهاد داد. وقتی این طرح را خواندم شگفتزده شدم و احساس کردم جسورانه است.

وی ادامه داد: من در جریان باندهای مافیایی که دختران را به خارج قاچاق می‌کنند بودم و می‌دانستم بیشتر در میهمانی‌های خاص اتفاق می‌افتد. اما به دلیل شرایط تلویزیون نمی‌توانستیم صحنه‌های میهمانی را به تصویر بکشیم. به همین دلیل قصه را به سمت و سویی دیگر هدایت کردیم. پس از آن آرش برهانی فیلمنامه را نوشت و علیرضا معتمدی دیالوگ‌ها را نوشت.

پژمان بازغی و خاطره اسدی در نمایی از فیلم تلویزیونی "گام‌های معلق"

کارگردان "گام‌های معلق" درباره ساختار فیلم گفت: می‌خواستم با استفاده از ساختار بازگشت به گذشته این سختی برای مخاطب برای ارتباط برقرار کردن با فیلم به وجود آید. ما در فیلم با قصه‌ای ساده مواجهیم. به همین دلیل این قصه ساده نگاهی ساختاری می‌طلبید که مخاطب را مجبور کند برای برقراری ارتباط لحظه‌ای از آن را از دست ندهد.

شاه‌حسینی افزود: فکر کردم درباره دزیده شدن دختران یا قاچاق انسان فیلم‌های زیادی ساخته شده و انتخاب روایت خطی ساده به آن آسیب می‌زند. ابتدا برای انتخاب این ساختار در تلویزیون هراس داشتیم. اما من معتقد بودم باید از این طریق برای مخاطب در زمان حال سئوال ایجاد کنیم که پاسخ آن در گذشته باشد و اگر در گذشته برایش کنجکاوی به وجود آمد در حال آن را بیابد.

کارگردان فیلم "کلاغ‌پر" درباره سیاهنمایی در این فیلم گفت: اگر قصه "گام‌های معلق" به سمت و سویی غیر از این می‌رفت هرگز برای مخاطب جذابیت نداشت. آنچه من از تهران می‌بینم پسمانده‌های آخر شب این شهر است. این پسمانده‌ها از ساعتی به بعد بیرون می‌آید. ما در این فیلم با دو بچه شهرستانی در تهران خشن روبرو هستیم که آنها را می‌بلعد.

وی درباره شخصیت پلیس فیلم که قاسم زارع آن را بازی می‌کند، افزود: دقیقا پلیس قصه ما عقبتر از ماجرای اصلی است. تا یک پرونده به دست پلیس نرسد درباره آن اقدام نمی‌شود. به عقیده من این شخصیت پلیس وظیفه‌شناس اما خسته است و سعی دارد خود را سر پا نگه دارد. قصد نداشتم خیلی پلیس این فیلم خشک و رسمی باشد و بیشتر می‌خواستم شبیه مردم عادی شود.

شاه‌حسینی درباره پایان "گام‌های معلق" گفت: به هر حال تهران باید قربانی بگیرد و این قربانی عمدتا بیگناهترین فرد است. البته فیلم تا صحنه‌ای که لیلی (خاطره اسدی) زندانی می‌شود، پایانی نداشت. من در لوکیشن باغ وقتی با آن خرابه روبرو شدم احساس کردم مرگ لیلی در این صحنه می‌تواند پایانی خوب باشد.

وی با اشاره به انتخاب حرفه گویندگی رادیو برای شخصیت سایه افزود: نام برنامه رادیویی او "شب‌های تهران" است. می‌خواستم برخلاف آنکه سعی دارد در این برنامه تهران را بر اساس متنی آماده آرام معرفی کند، حرکت کنم. همه ما در این شهر در نمایشی بازی می‌کنیم، نقاب بر چهره زده‌ایم، واقعیت کنارمان را کتمان می‌کنیم و خلاف آنچه در دلمان می‌گذرد حرف می‌زنیم.

کارگردان "گام‌های معلق" در پایان درباره وفاداری به طرح "خون خام" گفت: من خیلی ایشان را دوست دارم زیرا از جمله کسانی هستم که با آثار کیمیایی عاشق سینما شدم. طرح اگر برای شخص دیگری بود قطعا به شکل دیگر ساخته می‌شد. اما قصد داشتم به سبک سینمایی استاد کیمیایی وفادار بمانم و به زبان خاص ایشان دست پیدا کنم که یک لحن خاص در آن همیشه دیده می‌شود.

کد خبر 965377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha