۹ مرداد ۱۳۸۳، ۱۳:۱۴

مراسم بزرگداشت مهرجويي بدون حضور اين كارگردان برگزار شد:

خسرو شكيبايي: مهرجويي مي گويد كار براي كار نه چيز ديگر

مهرجويي همواره كار را براي كار انجام مي دهد. نه چيزهايي از قبيل دريافت جايزه يا تشويق شدن.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري "مهر" خسرو شكيبايي در مراسم بزرگداشت مهرجويي با بيان مطلب فوق گفت: من از آقاي مهرجويي آموختم كه كار را براي كار انجام دهم. زمان بازي به همان لحظه فكر كنم و ازآن لذت ببرم. نبايد كار از دست ما فرار كند ، بايد آن را در آغوش بكشيم و با آن زندگي كنيم.
او درباره همكاري با مهرجويي گفت: وقتي هامون را بازي مي كردم هر صحنه را در مدل هاي مختلف تمرين مي كردم در نهايت آقاي مهرجويي مي پرسيدند كدام را بيشتر دوست دارم؟ من مي گفتم اولي چون شما بيشتر روي آن نظر داشتيد. مي گفت نه ! ورسيون آخري بهتر است چون آن به دل  خودت نشسته؛ وقتي در تمرينات لحظه اي براي خودم خلق مي شد آقاي مهرجويي از آن استقبال مي كردند. اما در يك فيلم با يك كارگردان كار مي كردم كه هر پيشنهاد مرا با يك "نع" پاسخ مي گفت. نه او عين داشت. او به همين شدت در برابر پيشنهادات مقاومت مي كرد. در مقابل، كارگرداني چون مهرجويي از پيشنهادات همه استقبال مي كرد. تمام گروه او مي توانستند نظرات خود را بيان كنند و در كار خلاقيت به خرج دهند.
در ادامه شكيبايي به ذكر خاطره اي از ملاقات او و مهرجويي با آكيرو كوروساوا كه در حاشيه جشنواره توكيو صورت گرفته بود پرداخت و گفت: فيلم هامون در اين جشنواره به نمايش درآمد. پس از ملاقات ما با كوروساوا و گفت و گويي كه بين او و مهرجويي انجام شد در حضور ديگر كارگردانان حاضر در جشنواره صورت گرفت كوروساوا ابراز تمايل كرد كه فيلم آقاي مهرجويي را ببيند اين در حالي بود كه او به دليل مشغله هايش از پيش اعلام كرده بود كه نمي تواند همه فيلم هاي جشنواره را ببيند.
در ادامه اين جلسه تورج منصوري  مدير فيلمبرداري به مشخصات سينماي مهرجويي اشاره كرد و گفت: مهرجويي آثارش را از ابتدا تا انتها با خلاقيت مي سازد. اين گونه نيست كه فيلمنامه اي داشته باشد و تنها به لحاظ تكنيكي آن را سر صحنه اجرا كند. او تا صداگذاري فيلم هم خلاقيت خود را براي عملي كردن فكرش به كار مي گيرد. او هر دهه گامي بلند برمي دارد و افراد زيادي را دنباله رو خود مي سازد.
او افزود: مهرجويي در هر فيلم حركت هاي دوربين را براساس روح حاكم در داستان انتخاب مي كند. در بانو چون مي خواست اشرافيت رو به زوال را نشان دهد از دوربين ساكن و نورپردازي تاريك استفاده كرديم. اما  در هامون روح متلاطم شخصيت هامون را با حركت هاي دوربين به تصوير كشيديم. تكنيك دوربين روي دست براي فيلمي چون مهمان مامان و نشان دادن فقري كه در آن خانه بود بهترين تكنيك بود كه به كار گرفتيم. ما با اين شيوه از دل اين فقر لايه لايه به خصوصيات ديگر رسيديم. كه همه در انتها با هم مرتبط هستند.
گفتني است اين مراسم در حالي برگزار شد كه تا آخرين لحظات برگزار كنندگان با مهرجويي براي آمدن به مراسم در ارتباط تلفني بودند. اما مهرجويي در نهايت به دليل حضور در جلسه اي ديگر موفق به شركت در مراسم بزرگداشتش نشد. پيش از آغاز جلسه مستد سفر به سرزمين آرتور رمبو ساخته اين فيلمساز به نمايش درآمد. بزرگداشت كارگردانان جريان ساز سينما برنامه اي بود كه از سوي سينماگران جوان طي چهار شب در خانه هنرمندان برگزار شد.
کد خبر 99138

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha