۲۶ دی ۱۳۹۰، ۸:۰۶

پیاده‌روهای مشهد؛ ویترین دستفروشان

پیاده‌روهای مشهد؛ ویترین دستفروشان

مشهد - خبرگزاری مهر: در کنار تمام معضلات مشهد مشاغل کاذب نیز باری بر دوش این شهر شده اند بساط دستفروشان دوره گرد در خیابانها، چهارراه‌ ها و پیاده‌روها پهن شده و اماکن عمومی شهر به ویترین دستفروشان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، متأسفانه در مشهد همه روزه شاهد سد معبر در خیابانها و پیادهروها از سوی کسبه، بعضی دست فروشان، فروشندگان دورهگرد و برخی رانندگان در نقاط غیر قابل پذیرش در خیابانها و معابر هستیم که باعث مشکلات متعددی برای شهروندان میشوند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد در این خصوص  با اشاره به تحمیل هزینه‌های ناشی از سد معبر برای شهرداری، می‌گوید: شهرداری سالانه برای هر شهروند نزدیک به 45هزار تومان هزینه‌ می‌کند که هزینه جلوگیری از سد معبر برای هر شهروند در طی سال هزار تومان است.

هزینه 20 میلیارد ریالی برای سد معبر در مشهد

خلیل کاظمی در گفتگو با مهر از هزینه 20 میلیارد ریالی سالانه سد معبر در مشهد خبر میدهد و اظهار می‌دارد: از آنجایی که پیاده روها متعلق به شهرداری است، ضروری است که شهروندان نهایت همکاری را با این ارگان داشته باشند و علاوه بر آن از نازیبایی منظر شهری بپرهیزند.

وی بیان می کند: سد معابر عمومی و استفاده غیر مجاز از میادین، معابر، پارک‌ها و باغات عمومی برای کسب و یا سکونت، ممنوع است و شهرداری باید از آن جلوگیری کند.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه ‌خیابان شریان عمومی است و جنبه خصوصی ندارد، می افزاید: با تمام افرادی که جلوی محل کسب خود را با اشیا مختلف گرفته و مانع پارک خودروها در این مکان‌های عمومی می‌شوند برخورد خواهد شد چرا که این کار، تجاوز آشکار به حقوق جامعه و معابر عمومی است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد، اظهار می دارد: با وجود اقداماتی که شهرداری مشهد طی مقاطع زمانی مختلف برای رفع سد معبر انجام می‌دهد به نظر می رسد رفع این معضل نیاز به فرهنگ سازی بیشتری دارد تا خود کسبه به ایجاد سد معبر اقدام نکنند.

دستفروشان برای کاسبی در پیاده روها محل ثابت دارند

مدیر حقوقی شهرداری مشهد نیز در این رابطه  با بیان اینکه بسیاری از دستفروشان در خیابان ها برای خود جای ثابتی دارند و معابر عمومی را به محل کار و کاسبی تبدیل کرده اند، می‌گوید: برای رفع این معضل همکاری و تعامل شهروندان با نیروهای رفع سد معبر شهرداری بهترین راهکار است.

‌حسن نوری می افزاید: قسمتی از پیاده روهای شهر محل مناسبی برای پارک موتورسیکلت شده و صاحبان آنها بدون رعایت حقوق شهروندی ساعت ها موتورسیکلت خود را در پیاده رو پارک می‌کنند.

بساط ها بعد از رفتن ماموران دوباره پهن می شود

وی با تاکید بر اینکه  برخورد مقطعی با افرادی که در پیاده روها سد معبر می کنند کارساز نیست و باید برنامه دائمی برای رفع این معضل انجام شود، اظهارمی دارد: شهرداری برای جلوگیری از سد معبر به تعدادی از کسبه هشدار داده ‌و آنان بلافاصله اجناس خود را از پیاده رو جمع می‌کنند، اما گاه مشاهده شده که بعد از رفتن مأموران دوباره اجناس را بیرون از مغازه در پیاده رو قرار می دهند.

نوری می‌افزاید: برخی میوه فروشی ها در شهر موجب سد معبر شده و عابران مجبورند برای تسریع در رفت و آمد از خیابان عبور کنند؛ همچنین بنگاه های معاملات خودرو نیز همیشه بخش وسیعی از پیاده روها را می‌گیرند.

تخلف اصناف در زمینه سد معبر با برخورد جدی مواجه می شود

مدیر حقوقی شهرداری مشهد به ماده 17قانون نظام صنفی اشاره کرده ‌و می گوید: صنوف موظف هستند قوانین صنفی، امنیتی، زیباسازی و سد معبر را رعایت کنند در غیراین صورت با آنها برخورد جدی صورت گیرد.

وی اظهار می دارد: طبق قانون شهرداری ها، پیاده‌روها املاک عمومی و در اختیار شهرداری است و شهرداری باید توسط مأموران خود نسبت به پاکسازی و رفع سد معبر اقدام کند.

نوری در ادامه با اشاره به ماده 55 قانون شهرداری ها، ادامه می دهد: شهرداری ها موظف به ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها و باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه، تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب هستند.

دکه های نصب شده در معابر عمومی جمع آوری می شود

وی بیان می کند: همچنین طبق تبصره یک این ماده سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدانها و پارکها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأموران خود اقدام کند.

به گفته وی، در مورد دکه های منصوب قبل از تصویب این قانون، شهرداری مکلف است نسبت به برداشتن آنها اقدام و چنانچه صاحبان این قبیل دکه ها ادعای خسارتی داشته باشند با نظر کمیسیون مقرر در ماده77 نسبت به جبران خسارت آنها اقدام کند.

نوری بیان کرد: کسانی که بعد از تصویب‌این ‌قانون ‌اقدام ‌به‌ نصب دکه‌هائی در معابر عمومی کنند شهرداری موظف است به وسیله مأموران خود در برداشتن این قبیل دکه ها و رفع سد معبر اقدام کند و اشخاص مزبور حق ادعای هیچگونه خسارتی نخواهند داشت.

.........................

گزارش: محمد سپهری

کد خبر 1510256

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha