۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۳

گزارش خبری/

کشورهای عربی مشتری فرش ایلام/ لزوم حمایت از ظرفیت بومی استان

کشورهای عربی مشتری فرش ایلام/ لزوم حمایت از ظرفیت بومی استان

ایلام - خبرگزاری مهر: فرش دستبافت ایلام در کشور معروف است و در حال حاضر اکثر کشورهای عربی مشتری ثابت این کالای ایرانی هستند که در سال تولید ملی باید بیشتر، از این ظرفیت بومی برای توسعه و اشتغال در استان بهره برد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرش دستباف در میان همه فرشهای دیگر از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ویژگیهای این هنر ارزنده ایرانی برای همه ملل و اقوام شناخته شده است.

هر ملتی یک کالای نمادین دارد که دنیا آن ملت را با ذکر آن کالا به یاد می آورد فرش دستباف نماد ملت ایران در بین اقوام است و جهان ایران را با قالی آن و قالی را با ایران می شناسد.

ایرانیان از صدها سال پیش تاکنون در محصولات ابریشمی، پشم، سنگهای گران قیمت و فرش شهره بوده اند و بازرگانان اروپایی از طریق جاده ابریشم به داد و ستد با آنها پرداخته اند.

اقتصاد کشور ما به دلیل اتکا به نفت خام، اقتصادی تک محصولی است وعوامل بنیادی جامعه باید برای رهایی از این تنگنا و برای تنوع بخشیدن به صادرات غیر نفتی و توسعه آن باید قدمهای موثری بردارند. 

تولید فرش دستباف در طول تاریخ و به طور عام در مناطق شهری، روستایی و عشایری استان ایلام رواج داشته و گسترش صنایع و تولید فرش‌های ماشینی نیز نتوانسته است ارزش و علاقه جهانیان را به این هنر کمرنگ کند.

در زمانهای بسیار دور مردم استان ایلام با استفاده امکانات ساده و ابتدایی همچون پشم گوسفند و بز انواع صنایع دستی همچون نمد، چیت، یان، سیاه چادر و غیره می بافتند و برای زندگی روزمره خود بعنوان زیر انداز و سیاه چادر بعنوان سرپناه استفاده می کردند و برخی نقاط استان قالی و جاجیم و قالیچه نیز می بافتند که امروزه در بازارهای داخلی و خارجی به خصوص در نمایشگاه های خارجی به عنوان سرقافله دار فرش ایران نقش آفرینی می کنند.

در زمانهای گذشته مردمان این دیار به جای گندم و جو و غلات چیزی بنام "هور" می بافتند که حدود 200 کیلو انواع محصولات کشاورزی در آن جای می گرفت که کم کم در برخی نقاط استان به دلیل داشتن هنر خلاقیت بی نظیر یواش یواش به جای بافت این چیزها قالی و گلیم نقش برجسته را انتخاب کردند که هم اکنون در بازارهای روز دنیا بنام جاهای دیگر به فروش می رسد این در حالی است که این هنر و خلاقیت مربوط به هنرمندان فرش دستباف ایلامی است.

بازارهای خارجی مهم‌ترین خریداران فرش ایلام هستند

مدیرعامل فرش استان ایلام گفت: فرش دستباف ایلام که هنر زنان این خطه است از جایگاه بالایی در کشورهای اروپایی و آسیایی برخوردار شده به طوری که 95 درصد فرشهای تولیدی به خارج از کشور صادر می شود.

مراد ناصری اظهار داشت: در حال حاضر در اکثر نمایشگاه های فرش خارجی، فرش دستباف ایلام به عنوان یک برند معروف در جهان مورد استقبال مردم دیگر دنیا قرار گرفته است.

این مسئول بیان داشت: تبلیغات در معرفی فرش ایلام در کنار دیگر فعالیت‌ها از جمله افزایش کیفیت فرش از سوی مسئولان امر ضروری است.

وی ادامه داد: باید در معرفی و ثبت فرش استان طرح، بافت، رنگ و دیگر موارد تخصصی حوزه فرش به درستی مد نظر مسئولان استان در حوزه فرش قرار گیرد.

وی ادامه داد: 14 هزار و 219 بافنده فرش اکنون در استان ایلام به امر تولید و بافت فرش اشتغال دارند که مورد حمایت خدماتی این سازمان قرار می‌گیرند.

این مسئول اضافه کرد: بانک‌های عامل استان ایلام باید بیش از گذشته در راستای حمایت از این بافندگان در قالب پرداخت تسهیلات کمک کنند.

ناصری تصریح کرد: سال گذشته بیش از هزار نفر بافنده از سوی این سازمان به بانک‌های عامل استان ایلام برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

وی افزود: فرش ایلام نیز جزو فرش‌های مطرح بوده که در بازارهای خارجی شناخته شده و طرفداران زیادی در اقصی نقاط جهان دارد.

وی ادامه داد: با هنرمندی بافندگان ایلامی، فرش ایلام از حیث بافت، جزو سه استان برتر کشور محسوب می شود.

با توجه به اهمیت فرش تولیدی استان ایلام باید در سال جاری اعتبار لازم برای آموزش های کاربردی قالیبافان، ارائه تسهیلات، توسعه و تجهیز کارگاه های موجود و راه اندازی کارگاه های جدید فرش بافی، افزایش سهیمه میزان واجدین استفاده از بیمه بافندگان فرش استان، زمینه ایجاد کارگاههای قالی بافی در شهرکهای صنعتی و ... در استان فراهم شود.

طرح نهضت فرش که در سال 89 و با شعار  "هر خانه یک دار قالی" در ایلام آغاز شده است منجر به توسعه فرش بافی در استان و اشتغال بین خانوارهای ایلامی می شود.

 امروزه همراهی و همدلی مسئولان استان قالی بافی در بین زنان ایلامی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است و در اکثر نقاط شهری و روستایی با همکاری دستگاهه ای حمایتی، شرکت سهامی فرش استان روز به روز این هنر در حال شکوفایی است.

کد خبر 1636277

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha