۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۲۱

اعزام هیئتی آلمانی به آمریکا / واشنگتن در خصوص جاسوسی از مرکل توضیح می دهد

اعزام هیئتی آلمانی به آمریکا / واشنگتن در خصوص جاسوسی از مرکل توضیح می دهد

روسای سرویس های اطلاعاتی آلمان طی روزهای آتی به آمریکا می روند تا توضیحات واشنگتن درباره دلایل جاسوسی از ژرمن ها به ویژه صدر اعظم این کشور را بشنوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتشار جزئیات بیشتر از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان و سیاستمداران آلمان به ویژه "آنگلا مرکل" همچنان ادامه دارد به طوری که در جدیدترین افشاگری مشخص شده مرکل از سال 2002 میلادی یعنی زمان ریاست جمهوری "جرج بوش" در فهرست جاسوسان آمریکایی قرار داشته است. 

در همین رابطه ظرف روزهای آتی، روسای سرویس های اطلاعاتی آلمان به آمریکا می روند تا درباره این موضوع با مقامات واشنگتن رایزنی کرده و توضیحات آنها درباره جاسوسی را بشنوند.

از سوی دیگر آلمان به همراه برزیل در پی تصویب قطعنامه ای در محکومیت اقدامات آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل هستند و 19 کشور دیگر نیز از این تلاش آلمان و برزیل حمایت می کنند.

در همین رابطه طی روزهای گذشته سفیر آمریکا در برلین برای ادای توضیحات در این رابطه، به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شده بود. این در حالی است که در هفته گذشته سفیر آمریکا در پاریس برای ادای توضیحات در خصوص جاسوسی واشنگتن از شهروندان فرانسوی، به وزارت خارجه فرانسه فراخوانده شده بود.

البته اقدامات مرکل فقط محدود به سازمان ملل نبوده و بر اساس اخبار منتشر شده صدر اعظم آلمان به دنبال توافقی در اتحادیه اروپا با عنوان "قرارداد جاسوسی ممنوع" به ویژه با آمریکا است.

بر اساس این گزارش، مرکل به دنبال آن است تا اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد به امضای قرارداد جاسوسی ممنوع با آمریکا کند. در حال حاضر آلمان و فرانسه دنبال امضای این قرارداد با آمریکا هستند و مرکل در پی آن است تا اتحادیه اروپا نیز به قرارداد مشابهی با آمریکا در رابطه با جاسوسی برسد.

سخنگوی دولت آلمان این موضوع را تایید کرده که مرکل در نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل این طرح را مطرح کرده است.

به گزارش رسانه ها، بعد از افشای این موضوع، مرکل و "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، به صورت تلفنی گفتگو کرده و اوباما توضیحاتی را در خصوص این جاسوسی در اختیار صدراعظم آلمان قرار داده اما بر اساس شواهد موجود، مرکل از این توضیحات قانع نشده است.

این برای دومین بار ظرف یک هفته اخیر بود که اوباما مجبور به تماس با رهبران اروپایی برای ادای توضیحات در خصوص جاسوسی شده است. بار اول وی در تماس با "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه، توضیحاتی را درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از 70 میلیون شهروند فرانسوی، به وی ارائه کرد.

بر اساس اسناد جدیدی که توسط "ادوارد اسنودن" مامور سابق سازمان سیا، در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفته، آمریکا از رهبران 35 کشور جهان از جمله آلمان جاسوس می کند.

کد خبر 2163514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha