۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۲۳

وحدتی به مهر عنوان کرد:

آلبوم رعنا از گروه محلی "گیل و آمارد" منتشر می شود / دولت از موسیقی اقوام حمایت کند

آلبوم رعنا  از گروه  محلی "گیل و آمارد"  منتشر می شود / دولت از موسیقی اقوام حمایت کند

شیراز – خبرگزاری مهر: سرپرست گروه موسیقی محلی گیل و آمارد گیلان گفت: اجرای مردادماه سال جاری گروه در رشت، به صورت آلبوم با نام "رعنا" به زودی از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری رشت منتشر می شود که به صورت صوتی و تصویری خواهد بود.

ناصر وحدتی در حاشیه اجرای گروه گیل و آمارد گیلان در سومین سورنای وحدت به خبرنگار مهر، گفت: بهترین های موسیقی اقوام ایرانی در این جشنواره جمع شده اند. آرزو می کنم این رویداد هرسال برگزار شود و تداوم داشته باشد. دست کم سالانه منادیان موسیقی اقوام در این جشنواره گرد هم می آیند که این خود حرکتی ارزشمند است.

فقط دولت می تواند از موسیقی اقوام حمایت کند

این خواننده گیلکی با تاکید بر اینکه از موسیقی اقوام فقط باید دولت حمایت کند، افزود: چون همه گروه های موسیقی اقوام ظرفیت برگزاری کنسرت را ندارند چنین جشنواره هایی می توانند کنسرت های موسیقی اقوام را پوشش دهند.

وی با بیان اینکه رادیو و تلویزیون نیز باید در این گونه اقدامات، پیشگام باشد، خاطرنشان کرد: این جشنواره رویداد بزرگی برای استان فارس است، از این جهت صداوسیما باید سومین سورنای وحدت را انعکاس کامل می داد.

وحدتی ادامه داد: به نوعی تلویزیون با موسیقی اقوام قهر است. من اعتقاد دارم آنها باید پیشگام بشوند تا مردم دیگر نواحی ایران با موسیقی روستایی و اقوام که مادر موسیقی هاست آشنا شوند.

وی با انتقاد از اینکه به عنوان تنها گروه شرکت یافته در زمینه موسیقی اقوام در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر حضور داشته، خاطرنشان کرد: سال های گذشته که بخش موسیقی اقوام در کرمان برگزار می شد این کمبود احساس نمی شد. چراکه باید با پادرمیانی دولت گروه های موسیقی نواحی که زحمت زیادی متحمل می شوند گردهم آیند.

وحدتی برای آلبوم شدن آثار موسیقایی اقوام نیز، گفت: چون هزینه های این کار سنگین است، موسسات حرفه ای تولید آثار موسیقایی تن به این کار نمی دهند و  فقط این گروه ها خود همت باید کنند آثارشان را تولید و تکثیر کنند. چون سرمایه گذاری از سوی موسسات غیردولتی در زمینه حفظ موسیقی اقوام نیست گروه ها باید تلاش کنند  آثار نواحی و اقوام را تولید کنند.

صداوسیما دوسال است موسیقی گیلان را پخش می کند

خواننده گروه گیل و آمارد گیلان با اشاره به اینکه پس از 15 سال تازه صداوسیما طی دوسال گذشته گروهش را کشف کرده، خاطرنشان کرد: صداوسیما تا پیش از این، گروه را نمی شناخت درحالیکه این گروه در سوئیس اجرا داشت. اما من از رو نرفتم و استقامت به خرج دادم و کار کردم تا از سوی مردم شناخته شوم.

وحدتی موسیقی نواحی را نماد شخصیت و ذات فرهنگی مردم مناطق مختلف کشور دانست و افزود: موسیقی نواحی مختلف به دلیل پیوند با فرهنگ مردم آن منطقه باعث می شود تا شنودگان با شنیدن نوای آن ارتباط مطلوبی با مردم آن منطقه برقرار کنند.

وی موسیقی نواحی را مادر موسیقی جهان دانست و تصریح کرد: موسیقی آیین و سنتی نقاط مختلف ایران به دلیل پیوند عمیقی که با فرهنگ دارد حس مردم دوستی و مردم خواهی هر فردی را افزایش می دهد.

باید برای رشد موسیقی در سطح ملی تلاش کرد

سرپرست گروه موسیقی گیل و آمارد گیلان سپس بیان کرد: دست اندرکاران موسیقی نواحی در سراسر ایران باید برای رشد این نوع از موسیقی در سطح ملی تلاش کنند تا بدین وسیله دولتمردان نیز توجه بیشتر به این موضوع داشته باشند.

وحدتی اجرا متفاوت موسیقی نواحی توسط هنرمندان این عرصه را ضروری دانست و افزود: فعالان موسیقی آیینی و سنتی ایران باید قطعات و حرکات به جامانده از گذشتگان را به گونه ای باز آفرینی کنند که مخاطبان به  سمت این نوع از موسیقی بیشتر جذب شوند.

گروه موسیقی گیل و آمارد گیلان 9 سال قبل فعالیت خود در عرصه موسیقی نواحی را به سرپرستی  ناصر وحدتی آغاز کرده است.

اعضاءگروه موسیقی  گیل و آمارد گیلان تاکنون در تالار وحدت تهران ، تالار اندیشه حوزه هنری تهران، شهرلاهیجان ، رشت و نیز جشنواره موسیقی فجر به اجرا برنامه پرداخته اند.

این گروه در برن (سویس)، سازمان ملل متحد (ژنو)،سلمانیه (عراق) نیز به اجرا کنسرت برای علاقمندان به موسیقی نواحی پرداخته است.

گروه موسیقی  گیل و آمارد گیلان به دلیل اجرای زیبا در45 جشنواره  فولکلور جهان در کرواسی دیپلم افتخار را  کسب کرده است.

 مهیار غفاری " نوازنده کمانچه"  بنیامین چاره جو" نوازنده نقاره و دایره، "سجاد حق گو"نوازنده تار،"رامبد حسینی" نوازنده بربط،" مهتاب حقیقی "،" فاطمه یونسی"،"رویا نوری زیاوری" همخوان ها، هنرمندان گروه موسیقی  گیل و آمارد گیلان هستند.

کد خبر 2246852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha