۶ فروردین ۱۳۹۳، ۰:۲۷

باشکوه ترین آب انبار ایران را در گراش ببینید/ فرش قرمز دژ تاریخی شهر برای گردشگران

باشکوه ترین آب انبار ایران را در گراش ببینید/ فرش قرمز دژ تاریخی شهر برای گردشگران

گراش- خبرگزاری مهر: شهرستان گراش در فارس یکی از مناطق پر جاذبه استان به شمار می رود، باشکوه ترین آب انبار برکه ایران در این شهرستان واقع شده و گردشگران در این شهر می توانند از سد دوره ساسانیان نیز بازدید کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان گراش در بخش مياني استان فارس جاي دارد و شهر گراش مركز آن در فاصله 360 كيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار گرفته است. اين شهرستان از شمال، جنوب و شرق با شهرستان لارستان و از غرب با شهرستانهاي لامرد و خنج در همسايگي است.

 كاروانسراي برمير

 كاروانسراي برمير یکی از جاذبه هایی است که در غرب شهر گراش و در مسير گراش-لامرد جاي گرفته است. با توجه به معماري بنا، ساخت آن به دوران قاجار بازميگردد.

 سد تنگ آب (تگ آو)

اين سد در جنوب غربي شهر گراش و در تنگهاي به همين نام در كوه سياه قرار گرفته است. اين بنا مربوط به دوره ساساني است و در دوران صفويه بازسازي شده و و سه پشتبند برای برای جلو گیری از تخریب آن ساخته شده‌است.

مصالح بکار رفته در سد و پشتند آن سنگ و ساروج بوده و جوی آبی از همان جنس، برای  آبیاری مزارع، از کنار سد تا دشتی موسوم به دشت بالا (دشت برا dasht-e-bara) کشیده شده‌است که در مسیر این جوی تا دهانه‌های تنگه دو استخر ساروجی نیز احداث شده‌است.

هم اکنون پشت این سد به طور کامل با رسوب پر شده و در روی آن درخت‌های کنار مشاهده می‌شود. این بنا از تابستان (۱۳۸۰) در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بركه كَل

اين آبانبار يكي از عجيبترين، با شكوهترين و بزرگترين آبانبارهاي ساخته شده در ايران است.

قدمت این آب انبار به دورهٔ قاجار و حدود ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. این آب انبار با سقف طراحی شده‌است اما در میان مردم دو روایت در این مورد وجود دارد.

برخی می‌گویند که معماران موفق به ساختن سقفی برای آن نشده‌اند و عده‌ای معقتدند سقف این آب انبار در زمین‌لرزه سال ۱۳۳۹ منطقه لارستان به طور کامل فروریخته متاسفانه کتیبه یا نوشته‌ای درباره آن به دست نیامده‌است.

این بنا که برای مصارف کشاورزی و آب آشامیدنی مردم ساخته شده هنوز کاربرد دارد. قطر داخلی برکه ۲۹ متر است، ارتفاع برکه ۲۱ متر است، براساس اظهارات اهالی تا ۱۲ قد عمق داشته است هر قد ۱۷۵ سانتی متر است.

 مسجد آخوند

مسجد آخوند يكي از كهنترين مسجدهاي برجاي مانده در محله ناساگ شهر گراش است كه در سال (1405 هـ. ق.) ساخته شده و در سال 1312 خورشيدي بازسازي شده است.

 حسينيه اعظم

اين حسينيه كه در سالهاي اخير ساخته شده به علت عظمت و شكوه خاصي كه از ديدگاه معماري اسلامي در آن به چشم ميخورد، مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

  قلعه گراش (همايون دژ)

اين قلعه بر روي تل بزرگي به ارتفاع یک هزار و 70 متري از سطح  دريا به نام «كلات» قرار دارد و شهر گراش گرداگرد آن توسعه يافته و برای نوروز فرش قرمز خود را برای گردشگران پهن کرده است.

علاء الدوله در تاریخ لارستان می نویسد: این قلعه دارای سه قلعه فوق هم بوده است که قلعه اول محل سکونت مردم قریه گراش بوده، قلعه دوم محل تفنگچیان و مستحفظین قلعه و قلعه سوم نیز محل سکونت حاکم گراش و خانواده اش بوده است.

هفت بركه

هفت بركه، دربرگيرنده 7 آبانبار است كه در اندازههاي گوناگون و زمانهاي متفاوت ساخته شدهاند و در فاصله كمي نسبت به هم قرار دارند.

هفت بركه در مسير رودخانه فصلي «بزئود» و در محله ناساگ قرار گرفتهاند. 

كُنار زيارت

كنار زيارت، زيارتگاهي است كه به دليل وجود درخت كنار (سدر) كهنسالي به قطر حدود سه متر و بقعهاي با كاشيهاي لاجوردي كه در نزديكي آن ساخته شده، مورد احترام و تقديس مردم قرار گرفته است. اين بنا در 13 كيلومتري غرب شهر گراش جاي دارد.

گردشگران علاوه بر دیدن جذبه های تاریخی و طبیعی گراش می تواند از صنایع دستی این شهرستان نظیر سفال گری، زری دوزی های سنتی ، نی پیچی.پخت انواع شیرینی های محلی و تهیه فراورده های خرما نیز دیدن کنند.

کد خبر 2260089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha