۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۷

گزارش خبری/

خانه تاریخی چشم به راه تحقق وعده ای تاریخی/ ورشوی بروجرد بدون موزه ماند

خانه تاریخی چشم به راه تحقق وعده ای تاریخی/ ورشوی بروجرد بدون موزه ماند

بروجرد - خبرگزاری مهر: به رغم اینکه سالها از طرح موضوع راه اندازی موزه ورشوی بروجرد در خانه تاریخی بیرجندی این شهر می گذرد همچنان این وعده زمینه اجرایی شدن پیدا نکرده است تا این هنر زیبای بروجرد بدون موزه باقی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، ورشوی بروجرد به عنوان یکی از صنایع دستی این شهر دارای شهرتی جهانی است، محصولی که علاقمندان زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد تا همچنان معرفی این هنر- صنعت زیبا مورد غفلت قرار گیرد.

رونق بخشی به این هنر - صنعت، راه اندازی موزه ورشو و ضرورت گسترش آموزشها برای حفظ این صنایع دستی مواردی است که بارها توسط علاقمندان به میراث فرهنگی و صنایع دستی بروجرد مورد مطالبه قرار گرفته است ولی همچنان در این زمینه خلاء های زیادی مشاهده می شود.

شاید برای نخستین بار اوایل سال 91 بود که مسئولان امر از اختصاص خانه تاریخی بیرجندی بروجرد به منظور احداث نخستین موزه ورشو بروجرد و کشور سخن به میان آوردند، وعده ای که تا کنون تحقق پیدا نکرده است.

خانه تاریخی بیرجندی - جایی که قرار بود موزه ورشو شود

اختصاص این خانه تاریخی برای راه اندازی موزه ورشو از یک سو زمینه ساز استفاده از ظرفیت خانه های تاریخی بروجرد بود و از سوی دیگر فضای معرفی هر چه بیشتر یکی از زیباترین صنایع دستی لرستان و ایران را فراهم می کرد.

از آن روز تا کنون نزدیک به سه سال می گذرد ولی همچنان در سخنان مسئولان از فعل آینده برای راه اندازی موزه ورشو استفاده می شود تا مردم و علاقمندان به صنایع دستی بروجرد خواستار تسریع در تحقق این وعده شوند.

حجت اله یار محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بروجرد در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: به منظور رونق بخشیدن به صنعت ورشو سازی در شهرستان بروجرد این اداره در نظر دارد در راستای رشد این صنعت و انتقال آن به نسل های آینده مکانی را به این منظور اختصاص دهد.

وی ادامه می دهد: همانطور که پیش از این نیز در رسانه ها منعکس شده اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بروجرد ایجاد موزه صنعت ورشو را در دستور کار خود قرار داده است.

یارمحمدی با بیان اینکه برای احیاء، آموزش و فعالیتهای صنعت ورشوسازی در بروجرد مکانی ایجاد خواهد شد، افزود: همچنین این اداره در نظر دارد در محلی که به عنوان موزه صنعت ورشو سازی در آینده اختصاص می یابد قسمتی از فضای موجود در آن را برای فعالیت های استادکاران ورشو ساز بروجردی اختصاص دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد یادآور می شود: در این بخش از موزه که به استادکاران برای تولید صنایع دستی ورشو سازی تخصیص می یابد فعالیتهای آموزشی این هنر توسط استادکاران بروجردی انجام خواهد پذیرفت.

وی اضافه می کند: امروزه ورشو سازی در بروجرد کاملا خودجوش بوده که توسط علاقمندان و استادکاران این هنر انجام می پذیرد که در آینده در صورت ایجاد فضایی برای کار و آموزش این هنر زنده در بروجرد می تواند به عنوان راهبرد حمایتی میراث فرهنگی از هنر ورشوسازی در شهرستان بروجرد از آن یاد کرد.

یارمحمدی بدون اشاره به تاریخ دقیق راه اندازی این موزه وعده می دهد که به زودی موزه صنعت ورشو سازی بروجرد در خانه تاریخی بیرجندی واقع در مجموعه تاریخی طباطبایی ها با همکاری شهرداری بروجرد ایجاد خواهد شد.

هنر - صنعت ورشو سازی در گذشته های نه چندان دور در شهر بروجرد رونق فراوانی داشته و بخش وسیعی از بازار قدیمی این شهر را به خود اختصاص می داده است. گستردگی این هنر به حدی بوده است که نام شهر بروجرد و ورشو با هم آمیخته شده است.

هنرمندان دیار بروجرد، با استفاده از فن چکش کاری و خم کاری با استفاده از دستگاههای ساده و همچنین نیروی بازوی خود، به خلق آثار فلزی بسیار زییایی از ورقهای ورشویی می پرداختند که از جمله می توان به ظروف غذا خوری، سماور، سینی، قندان، چایدان، گلاب پاش و ... اشاره کرد.

در این راستا عمارت بیرجندی بروجرد با فضایی زیبا و معماری حیرت انگیز با توجه به وعده مسئولان میراث فرهنگی استان قرار بود تبدیل به نخستین موزه ورشو ایران شود تا هم از ظرفیت این خانه تاریخی استفاده شده و هم هنر - صنعت زیبای ورشو به گردشگران و مسافران معرفی شود.

به همین منظور مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد خانه تاریخی بیرجندی را برای احداث اولین موزه تخصصی ورشو ایران معرفی کردند و مرمتها برای آغاز به کار خانه ای با کاربری فرهنگی شروع شد.

در همان زمان توافقی میان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد و شهرداری این شهر منعقد و مقرر شد که این موزه تا پایان سال 91 به بهره برداری برسد تا در معرض دید مسافران نوروزی قرار گیرد که این وعده هنوز محقق نشده است.

کد خبر 2353774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha