۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۴۱

وضعیت بورکینافاسو پیچیده‎تر شد/اعلام ریاست دو افسر ارتش بر دولت انتقالی

وضعیت بورکینافاسو پیچیده‎تر شد/اعلام ریاست دو افسر ارتش بر دولت انتقالی

صدور بیانیه از سوی دو فرمانده ارتش بورکینافاسو مبنی بر اینکه هر یک از آنها به طور جداگانه مسئول دولت انتقالی هستند وضعیت این کشور را پیچیده تر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، سرهنگ "یاکوبا زیدا" صبح امروز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ریاست دولت انتقالی بورکینافاسو تا زمان برگزاری انتخابات و روشن شدن نتایج آن بر عهده وی خواهد بود.

سرهنگ زیدا در حالی این بیانیه را صادر کرد که ساعاتی قبل از وی ژنرال "هونور ترائوره" رئیس ستاد مشترک ارتش بورکینافاسو که از متحدان اصلی رئیس جمهور مستعفی این کشور محسوب می شود نیز اعلام کرده بود که وی مسئول دولت انتقالی در این کشور است.

هر چند "بلز کومپائوره" رئیس جمهور مستعفی، روز گذشته اعلام کرد ظرف 90 روز در بورکینافاسو انتخابات برگزار می شود اما سرهنگ زیدا اعلام کرده که مدت دولت انتقالی و زمان برگزاری انتخابات متعاقبا اعلام می شود.

هنوز مشخص نیست که کدام یک از این فرماندهان ارتش به نفع نفر دیگر کوتاه بیاید. این وضعیت در حالی است که خیایان های شهرهای اصلی بورکینافاسو با وجود کناره گیری رئیس جمهور هنوز شاهد حضور مخالفین است.

شب گذشته کومپائوره با صدور بیانیه ای که از تلویزیون رسمی بورکینافاسو قرائت شد از سمت خود استعفا کرد. کومپائوره در این بیانیه بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد ظرف ۹۰ روز تاکید کرده بود.

کشور آفریقایی بورکینافاسو از روز پنجشنبه هفته گذشته (8 آبان) به دلیل تصمیم رئیس جمهور برای تغییر قانون اساسی و تمدید دوره ریاست جمهوری خود صحنه تظاهرات ضد دولتی شد. کومپائوره بر آن بود که با تغییر ماده ۳۷ قانون اساسی بار دیگر بتواند نامزد این مقام شود؛ تغییری که اپوزیسیون سیاسی در این کشور با آن مخالف است.

کومپائوره در پی کودتای سال ۱۹۸۷ زمام قدرت را به دست گرفت و از آن زمان تا روز جمعه نهم آبان که استعفا کرد، حکومت را تحت کنترل داشت. وی در سال ۲۰۰۰ نیز دست به تغییر قانون اساسی زده بود تا بتواند بر سر قدرت بماند.

روز پنجشنبه  قرار بود که نمایندگان پارلمان بورکینافاسو در جلسه ای لایحه مربوط به بازنگری قانون اساسی این کشور را مورد بررسی قرار دهند، اما در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی که یورش معترضان به ساختمان پارلمان و تلویزیون را به‌همراه داشت، جلسه رأی گیری لغو شد.

کد خبر 2413579