۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۱۱

سیوانکا داناپالا:

همکاری سازمان ملل با ایران برای خدمات به پناهندگان تقویت می‌شود

همکاری سازمان ملل با ایران برای خدمات به پناهندگان تقویت می‌شود

قم - نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: ایران در میزبانی و ارائه خدمات به پناهندگان نمونه است و همکاری ما‌ با ایران برای موفقیت‌های بیشتر در این زمینه تقویت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیوانکا دانا پالا ظهر سه‌شنبه در مراسم افتتاح مدرسه نبی اکرم(ص) که به همت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در قم احداث شده است، اظهار داشت: همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل  در امور پناهندگان با دولت ایران یک سابقه ۳۵ ساله دارد و در این مدت توانستیم رابطه خوب که مملو از اعتماد است را بوجود آوریم.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش و دولت جمهوری اسلامی ایران امکان تحصیل را برای بیش از ۳۵۰ هزار دانش آموز افغانی و عراقی بوجود آورده است.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تصریح کرد: به زودی عازم ژنو خواهم بود، من در اغلب جلسات بین المللی به عنوان سفیر پناهندگان در ایران سخنرانی می‌کنم و به خدمات جمهوری اسلامی ایران به این افراد می‌پردازم.

نرخ باسوادی اتباع افغانی در ایران از ۶ به ۶۰ درصد رسیده است

وی گفت: همیشه در سخنرانی‌های خود در جوامع بین المللی به این نکته اشاره می‌کنم که در زمانی که افغان‌ها به ایران آمدند نرخ با سوادی میان آنها ۶ درصد بود و اکنون به ۶۰ درصد رسیده است که این به دلیل احداث مدارس و ارائه خدمات برای آنها بوده است.

دانا پالا رویکرد ایران به عنوان یک کشور میزبان پناهندگان را نمونه خواند و افزود: ما همه تلاش و همکاری خود را با دولت ایران انجام خواهیم داد تا همه فرزندان افغان از امکانات تحصیل در ایران برخوردار شوند.

وی با بیان آگاهی از چالش‌هایی که جامعه افغان پیش رو دارد به خصوص در مورد تحصیل، توضیح داد: همه سعی خود را خواهیم کرد تا تعداد دانش آموزان افغانی افزایش یابد و آن‌ها بدانند این مدرسه از طرف دولت ایران و کشور‌های اعطا کننده یک هدیه است که خروجی آن به دانش آموزانش بستگی دارد.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از اقداماتی که در مورد بیمه اتباع خارجی در ایران صورت گرفته اشاره کرد و گفت: به زودی موفقیت‌هایی را در این زمینه شاهد خواهید بود.

ارائه خدمات دولت ایران به اتباع افغانستانی قابل تحسین است

مستشار و رئیس بخش فرهنگی سفارت آلمان نیز در این مراسم اظهار کرد: دولت ایران در رسیدن به دستاورد‌های علمی بسیار مشهور است.

وی با بیان اینکه آموزش تنها در سطح دانشگاه نیست، گفت: مهم است توجه لازم به آموزش در سطح ابتدایی هم صورت بگیرد و اینکه دانش آموزان افغانی در بحث آموزش گنجانده شده‌اند و تمام توجه به ایرانی‌ها نبوده، قابل تحسین است.

اتوگراف با بیان اینکه فرهنگ ایران و افغانستان حتی در زبان هم نزدیک به هم است، تصریح کرد: دولت ایران در همه برنامه‌های آموزشی خود اتباع افغانی را گنجانده است و این می‌تواند نمونه و الگویی برای دیگرکشور‌ها باشد.

ژاپن بزرگ‌ترین کمک کننده به دفتر کمیساریای عالی در امور پناهندگان بوده است

رایزن فرهنگی سفارت ژاپن در ایران نیز در سخنانی از دولت ایران خصوصا وزارت آموزش و پرورش و وزرات کشور و همچنین از مردم قم برای کمک همیشگی به پناهندگان افغانی تشکر و قدردانی کرد.
 
ناکایاما گفت: در سال گذشته دولت ژاپن با اهدای ۷.۲ میلیارد دلار بزرگ‌ترین کمک کننده به دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران بوده است.

وی عنوان کرد: دولت ژاپن برای ثبات و توسعه افغانستان کمک‌هایی کرده است.

کد خبر 2515697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha