مسئولان یک شرکت دانش بنیان:

استقبال صنایع فولاد از کاتالیست ایرانی/ تولید با فناوری نانو

استقبال صنایع فولاد از کاتالیست ایرانی/ تولید با فناوری نانو

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید کاتالیست های نانویی شد که شرکتهای صنایع فولاد از این کاتالیست ها استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضایی معاون یک شرکت دانش بنیان تولید کننده کاتالیست های کاربردی در صنایع فولاد، پتروشیمی، نفت، گاز و ...امروز در نشستی خبری که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد گفت: این شرکت دانش‌بنیان توانسته از سال ۸۳ به دانش فنی کاتالیست‌های صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه همچنین موفق شدیم که کاتالیست‌های احیای مستقیم آهن را به تولید برسانیم، خاطر نشان کرد: تاکنون توانسته ایم ۳۰ نوع کاتالیست را بومی سازی کنیم و به تولید برسانیم.

 رضایی بیان کرد: سهم بازار این شرکت از کل بازار کاتالیست ها ۷۰ درصد است به طوریکه ۴۰درصد آهن اسفنجی کشور با کاتالیست های این شرکت به تولید می رسند و ما برنامه داریم که در تولید ۸۵درصد از آهن اسفنجی کشور سهیم باشیم.

معاون این شرکت دانش بنیان بیان کرد: طبق براوردهایی که شده ۱۳۰۰ تن در سال کاتالیست برای احیای مستقیم آهن در صنایع نیاز است که این برابر با ۱۶ میلیون دلار است؛ تامین کاتالیست ها با محصول ایرانی می تواند بسیار باصرفه باشد و از خروج ارزی جلوگیری کند.

وی گفت: تاکنون کاتالیست ها از کشور هند که نماینده یک شرکت امریکایی است به کشور وارد می شدند اما اکنون بیشتر این نیاز را شرکتهای داخلی از جمله شرکتهای دانش بنیان تامین می کنند و درصد کمی وارد می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از کاتالیست های تولیدی در این شرکت مورد استقبال دو شرکت فولاد قرار گرفته است، بیان کرد: این موضوع نشان می دهد که کاتالیست ها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و استفاده از آن می تواند صرفه جویی ارزی برای این شرکت ها داشته باشد.

امکان صادرات کاتالیست ها به۲ کشور در سال آینده 

محمدامین ابراهیمی قائم مقام این شرکت دانش بنیان در ادامه این نشست با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد بازار داخل را بدست آورده ایم گفت: بنا داریم طبق برنامه ریزی هایی که داریم در سال آینده به کشورهای حاشیه خلیج فارس و CIS  صادر کنیم. البته که افریقای جنوبی نیز  در سالهای آینده از اهداف ما برای صادرات محسوب می شود.

وی گفت: اکنون ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این شرکت برای تولید کاتالیست ها مشغول به کار هستند که ۳۰ نفر آنها از نخبگان کشور و فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر هستند.

به گفته ابراهیمی، همچنین طبق چشم انداز تا سال ۱۴۰۴ بنا داریم تعداد اشتغالزایی را به ۸۰۰ نفر برسانیم.

قائم مقام این شرکت دانش بنیان در خصوص مزیت های تولید کاتالیست در کشور نسبت به نمونه های خارجی گفت: این کاتالیست ها که با فناوری نانو به تولید رسیده از استحکام بالایی برخوردار است و طول عمر بالایی نسبت به نمونه های خارجی دارد. همچنین از نظر سطح ویژه که روی راندمان و ظرفیت واحدهای تولیدی تاثیر می گذارد نسبت به نمونه خارحی برتری دارد.

وی افزود: این کاتالیست یکی از چالش‌های بزرگ صنعت فولاد بود که حالا به عنوان یکی از نقاط قوت این صنعت در ایران مطرح می‌شود زیرا دانش فنی آن بومی‌سازی شده است.

برگزاری همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن

وی همچنین ادامه داد: سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن از ۲۶ تا ۲۹ دی ماه در جزیره کیش برگزار میشود؛ این همایش با هدف توسعه صنعت فولاد، حمایت از دانش نوین با هدف بستر سازی تولید انبوه، خودکفایی تولید کاتالیست صنایع فولاد با خودباوری دانش ایرانی، بومی سازی زنجیره تامین در مسیر اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد. 

کد خبر 4511410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha