۱۸ دی ۱۳۹۸، ۲۱:۵۲

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت:

ایران در شرایط تحریم از ظرفیت اوراسیا در توسعه تجارت بهره ببرد

ایران در شرایط تحریم از ظرفیت اوراسیا در توسعه تجارت بهره ببرد

گرگان- مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران در شرایط تحریم می‌تواند از ظرفیت اوراسیا برای توسعه تجارت با سایر کشورها بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار مهر میرهادی سیدی عصر چهارشنبه در جمع فعالان اقتصادی استان گلستان اظهار کرد: در حوزه تجارت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دارای تعامل تجاری با بسیاری از کشورها هستند و ایران در شرایط تحریم می‌تواند از ظرفیت کشورهای عضو در توسعه تجارت خود بهره ببرد.

وی با یادآوری اینکه ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تعامل سیاسی و درهم تنیدگی اقتصادی است، افزود: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا حدود پنج تریلیون دلار تولید ملی دارند و حجم تجارت پنج کشور عضو آن ۸۵۰ میلیارد دلار است که ایران می تواند از این بازار برای رونق اقتصادی و صادرات کالاهای خود استفاده کند.

مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در حال حاضر پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند و این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه ایران در شرایط فعلی با هیچ کشوری توافق تجاری ندارد، اضافه کرد: موافقنامه پیوستن ایران به اوراسیا از آبان امسال اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود.

سیدی خاطرنشان کرد: راه حل برای ایران در شرایط تحریم حرکت به سمت تعامل توافق های دو جانبه منطقه ای، پیگیری عضویت در wto و ورود و ارتقاء در زنجیره های جهانی ارزش است و توافقنامه با اوراسیا بهانه ای است تا توجه را به بازارهای کشورهای عضو معطوف کنیم.

کد خبر 4820993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha