۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰

حداد عادل:

تاریخ اجتماعی تاکنون در ایران صورت دانشگاهی پیدا نکرده است

تاریخ اجتماعی تاکنون در ایران صورت دانشگاهی پیدا نکرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ایران تاکنون تاریخ اجتماعی صورت دانشگاهی پیدا نکرده است، بلکه مؤلفانی به سلیقه، ذوق و دانش خود یکسری اقداماتی انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۸۴ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل گفت: سنت تاریخ نگاری در ایران تحلیلی و اجتماعی نبوده و بیشتر وقایع نگاری است.

وی افزود: نوعاً تاریخ‌های ما، به سفارش ارباب قدرت تألیف شده است و آنها قصدشان این بوده که فتح نامه بنویسند و خودشان را مخلد کنند و آن دسته از تاریخ‌ها هم که دانشمندان بدون سفارش از دربارها نوشتند بیشتر وقایع مربوط به سال‌ها است.

رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: بستر اجتماعی تاریخ و ارتباط وقایع تاریخی با واقعیت‌های اجتماعی فکری است که در غرب پیدا شده و شامل رشته‌هایی مثل تاریخ علم، تاریخ اقتصاد، صنعت،  مردم شناسی و خیلی موارد دیگری می‌شود و یک نور تازه‌ای به رشته تاریخ داده است.

حداد عادل اضافه کرد: در ایران تاکنون تاریخ اجتماعی صورت دانشگاهی پیدا نکرده است، بلکه مؤلفانی به سلیقه، ذوق  و دانش خود یکسری اقداماتی انجام دادند و منابع کمی در این حوزه موجود است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اینکه ما در کشور یک عده متخصص داشته باشیم که تاریخ را به منزله یک واقعیت اجتماعی در حال تحول، و مرتبط با شئون مختلف جامعه نگاه و بررسی کنند یک رویکرد بسیار خوبی است.

وی ابراز امیدواری کرد که روزی تاریخ اجتماعی در ایران نهادینه و ریشه‌دار شود و دانشگاه‌های ما بتوانند این موضوع را جدی بگیرند.

کد خبر 5019852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha