۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۸

پویشی برای شفافیت-۷؛

توسعه پایدار شهری با شایسته گزینی/ مطالبه شفافیت امر به معروف است

توسعه پایدار شهری با شایسته گزینی/ مطالبه شفافیت امر به معروف است

انتخاب افراد شایسته برای نشستن بر صندلی شوراهای شهر باعث می شود که توسعه پایدار شهری رقم بخورد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: تصمیمات اعضای شوراهای شهر به صورت مستقیم بر روندهای موجود در مدیریت هر شهر تأثیر می‌گذارد. هرچه افراد شایسته‌تری بر کرسی شوراها تکیه بزنند به صورت طبیعی برنامه‌ها مؤثرتر خواهد بود و در نهایت توسعه پایدار نیز رقم خواهد خورد.

شوراهایی که تخصص کافی در امور مرتبط با شهر را ندارند نمی‌توانند تصمیمات مفیدی برای شهر بگیرند و بر همین اساس روند توسعه شهری نیز کند خواهد شد.

تجربه شورای پنجم نشان داد که اگر شایسته گزینی وجود نداشته باشد، وقت شوراها به جای اینکه به تصمیمات مهم برای شهر اختصاص یابد، با حاشیه و دعواهای بی حاصل تلف خواهد شد، اتفاقی که در شورای برخی از شهرها نمود داشت و اعضای شوراها بیشترین وقت خود را به بگومگوی درون تشکیلاتی و دعواهای بی مورد گذراندند.

در این رهگذر، خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» پویشی راه انداخته که داوطلبان می‌توانند با عضویت در آن به چالش شفافیت، پاسخگویی و شایستگی بپیوندند. این پویش به داوطلبان کمک می‌کند که شایستگی‌ها و میزان پاسخگویی و شفافیت خود را با ثبت نام در سایت پویش در معرض دید و قضاوت مردم قرار دهند.

عدم شایسته گزینی و شفافیت در انتخابات عامل عقب ماندگی شهرهاست

در این رابطه یک فعال سیاسی و فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد عدم شایسته گزینی و شفافیت در انتخابات شورا را عامل عقب ماندگی شهرها از رشد و توسعه عنوان کرد.

حجت الاسلام محمد جواد جعفری به خبرنگار مهر گفت: انتخابات شورا حقی است که شهروندان بر مدیریت شهری دارند و استفاده صحیح از این حق موجب رشد و تعالی زیست شهری خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های این حق این است که افرادی را برای حضور در شورای شهر انتخاب کنیم که شرایط لازم را برای مدیریت یک شهر زیبا با چشم انداز زیبا داشته باشند.

وی افزود: اگر شورای شهر خودش شورای متعهد و متخصص و به دور از هیجانات و مسائل قومیتی و منطقه‌ای باشد، قطعاً در انتخاب مدیریت شهری و به تبع آن مدیریت شهری در تعیین زیرمجموعه خود به تعهد و متخصص توجه ویژه خواهند کرد.

جعفری تاکید کرد: انتخاب غلط و براساس معیارهای قومی باعث می‌شود نه تنها گامی در زمینه توسعه شهری و زیباسازی فضای شهر برداشته نشود بلکه شهر و شهروندان در همه حوزه‌ها دچار عقب ماندگی خواهند شد.

داوطلبان شوراهای ساری و بابل زیرتیغ چالش شایستگی

پایش عملکرد شوراهای منحل شده در برخی شهرهای مازندران از جمله ساری نشان می‌دهد که نداشتن شفافیت و صداقت، امتیاز منفی اعضای آن بوده است، از این رو در دوره ششم داوطلبان باید سنت شکنی کنند.

در حالی که کمتر از یک ماه دیگر تا آزمون ملی انتخابات باقی مانده، مردم مازندران از داوطلبان و نامزدهای نهاد و پارلمان محلی شورا درخواست دارند با پیوستن به چالش شایستگی، شفافیت و صداقت در عملکرد و رفتار خود را به اثبات برسانند.

به تاکید آنان با توجه به بروز تخلف در برخی شوراهای استان از جمله ساری و بابل، مردم مناطق مختلف استان از جمله مرکزنشینان از داوطلبان انتخابات درخواست دارند تا با پیوستن به چالش شایستگی و شفافیت، به این مطالبه عمومی پاسخ دهند.

سمت نظر
یک فعال سیاسی و فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد عدم شایسته گزینی و شفافیت در انتخابات شورا عامل عقب ماندگی شهرها از رشد و توسعه است.
استاندار مازندران داوطلبان باید برنامه‌های عملیاتی طرح کنند و از بیان وعده‌های غیرعملی پرهیز کنند.
دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان شفافیت و پاسخگویی باید به عنوان اصل مهم در شوراهای اسلامی شهر و روستا مورد توجه قرار گیرد.
مسئول بسیج رسانه استان البرز شفافیت انتخابات باید ناظر بر نامزدها و ناظر بر مردم باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب استان فارس شفافیت از صدر تا ذیل در انتخابات لازم است و باید تمامی ارکان دارای شفافیت باشند.
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی زمانی که مسئول با صداقت و شفافیت با مردم روبرو می‌شود، مردم نیز برای حفظ فرد در صحنه حضور پیدا خواهند کرد.
رئیس شورای ائتلاف وحدت ملی استان ایلام وضعیت تأسف‌بار امروزه در شوراهای شهر ناشی از فقدان شفافیت است.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان انتخابات و انتخاب اصلح هر دو رسالت ملی و شرعی آحاد جامعه است.
امام جمعه خوسف برنامه‌هایی که منطبق با وظایف شوراهاست موجب پیشرفت همه جانبه شهر و روستا می‌شود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان مطالبه شفافیت از کاندیداهای شوراهای شهر ارتباط مستقیمی با فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارد.

یک شهروند ساروی در گفتگو با خبرنگار مهر داشتن شفافیت و صداقت را از ویژگی‌های مهم برای نمایندگان مردم در پارلمان محلی شوراها یاد کرد و گفت: قطعاً تجربه تلخ گزینش برخی افراد که دچار فساد و انحراف شدند، در این دوره تکرار نخواهد شد.

همچنین احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با بیان اینکه مردم باید با انتخاب گزینه‌های درست آینده و سرنوشت خود را به خوبی رقم زنند، گفت: کاندیداها با ایجاد شور انتخاباتی مردم را برای شرکت در انتخابات ترویج کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه شایستگی و شفافیت از جمله معیارهای انتخابات افراد اصلح است، افزود: داوطلبان باید برنامه‌های عملیاتی طرح کنند و از بیان وعده‌های غیرعملی پرهیز کنند.

وی اطلاع رسانی و شفاف سازی برای معرفی افراد صالح و دارای صلاحیت و شایستگی را از مهمترین وظایف رسانه‌ها برای انتخاب درست مردم بیان کرد.

شفافیت و پاسخگویی اصل مهم در شوراها باشد

همچنین دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان گفت: شفافیت و پاسخگویی باید به عنوان اصل مهم در شوراهای اسلامی شهر و روستا مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام مهدی بیگ محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه معتقدیم وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا هنوز در جامعه نهادینه نشده است، گفت: این بدان معنی است که نه مردم از وظایف و تکالیف شوراهای اسلامی شهر آگاه هستند و نه خود کاندیداها به وظایف و تکالیفی که در دوش‌شان گذاشته شده است، اشرافیت دارند.

وی افزود: در خصوص کاندیداها به دنبال افرادی هستیم که در وهله اول متعهد و خداترس باشند و در ثانی از تبحر و تخصص لازم نیز در این عرصه برخوردار باشند، در واقع کاندیداها باید بدانند که چه وظایفی دارند و در چه جایگاهی قرار است قرار گیرند. کاندیداها باید به این موضوع آگاه باشند که مسئولیت آن‌ها در چه زمینه‌ای است، ابعاد کاری خود را به طور کامل بدانند تا بتوانند کارها را به درستی انجام دهند و تصمیمات‌شان بر مبنای منافع مردم و شهر باشد.

بیگ محمدی با اذعان به این شورای شهر زنجان به هیچ وجه شورای موفقی نبوده است، گفت: نمونه بارز این نوع عملکرد را می‌توان در روند اجرای پروژه بزرگ و حساسی چون سبزه‌میدان به عینه مشاهده کرد. پروژه‌ای که می‌توانست نمادی از زنجان، اخلاق، معماری و نوعی فعالیت اقتصادی باشد و از همه مهم‌تر نشاط مردم را فراهم کند، به روز نامعلومی گرفتار شده است.

شفافیت انتخابات باید ناظر بر نامزدها و مردم باشد

در عین حال مسئول بسیج رسانه استان البرز گفت: شفافیت انتخابات باید ناظر بر نامزدها و ناظر بر مردم باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سید

در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتخابات یکی از وقایع مهم و سرنوشت‌ساز کشور است اما در بسیاری از موارد به دلیل آنکه اطلاعات زیادی پیرامون فرآیند انتخابات و نامزدها وجود ندارد، ممکن است هزینه‌های سیاسی در پی داشته باشد.

وی بیان کرد: شفافیت انتخابات باید ناظر بر نامزدها و ناظر بر مردم باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مسئول بسیج رسانه استان البرز تصریح کرد: شفافیت ناظر بر مردم شامل ایجاد بستری برای افزایش آگاهی مردم و دسترسی مردم به حداکثر اطلاعات لازم برای انتخاب شایسته است.

وی خاطرنشان کرد: شفافیت ناظر بر نامزدها شامل پیشینه و سوابق هر کاندیدا، تأمین منابع مالی انتخابات، نظرات نامزدها در رابطه با مسائل مختلف، اهداف و برنامه اجرایی و آتی، شفافیت اموال و دارایی و کابینه پیشنهادی و شبکه پشتیبان است.

صدر تا ذیل انتخابات شفاف باشد

دبیرجبهه فرهنگی انقلاب استان فارس هم گفت: شفافیت از صدر تا ذیل در انتخابات لازم است و باید تمامی ارکان دارای شفافیت باشند.

حجت‌الاسلام محمد انجوی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به راه اندازی پویش شفافیت در خبرگزاری مهر، تاکیدکرد: جمهوری اسلامی دارای دو شاخصه است و بر اساس این دو شاخصه در جمهوری اسلامی موضوع شفافیت در انتخابات نیز معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در نظام‌های سیاسی دمکراسی محور ملاک است، شفافیت است و با توجه به نظام مردم سالاری دینی و دمکراسی که وجود دارد شفافیت از صدر تا ذیل انتخابات باید وجود داشته باشد.

اعتقاد به شایستگی برای حضور / شفافیت مسیر انتخاب را روشن می‌کند

ضرورت نقش آفرینی در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ احراز شایستگی اولیه است و گام بعدی برای گرفتن رأی اعتماد از مردم شفافیت عملکرد و ارائه برنامه جامع می‌باشد.

حسین نوش آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، نعمت انتخابات را فرصتی برای تولید قدرت در کشور و برای نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: هم اکنون مردم از بسیاری از جهات گلایه مند هستند و انتقاداتی را عنوان می‌کنند که البته این انتقادات تا حدودی به جا و صحیح می‌باشد، گرانی‌ها و تورم‌های اخیر کشور داد مردم را بلند کرده و باید برای آن چاره اندیشی شود.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاج دردهای مزمن کشور با انتخابات پرشور درمان می‌شود، عنوان کرد: یکی از عوامل مؤثر حضور با شکوه مردم در انتخابات شناساندن افراد اصلح، خدمتگزار و صادق است چرا که زمانی که مسئول با صداقت و شفافیت با مردم روبرو می‌شود، مردم نیز برای حفظ فرد در صحنه حضور پیدا خواهند کرد.

نوش آبادی در خصوص شفافیت و شایسته گزینی در انتخابات بیان کرد: زمانی که فردی برای خدمتگزاری به مردم حاضر می‌شود قطعاً برنامه ریزی هایی را خواهد داشت و این گونه نیست که پس از انتخاب شدن قول‌هایی که به مردم داده است را فراموش کند.

وضعیت تأسف‌بار در شوراهای شهر ناشی از فقدان شفافیت است

در این رهگذر رئیس شورای ائتلاف وحدت ملی استان ایلام با اشاره به اینکه شفافیت ابزاری برای رضایت و حسن اعتماد شهروندان است، گفت: وضعیت تأسف‌بار امروزه در شوراهای شهر ناشی از فقدان شفافیت است.

مهدی ویسه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مورد شفافیت باید بیان کرد که آیا منظور از شفافیت درست‌کاری و صداقت است؟ یا صرفاً شرایطی مهیا شود که اطلاعات به‌نحو درستی به اشتراک گذاشته شود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است شفافیت ابزاری است برای رضایت و حسن اعتماد شهروندان و نتیجه شفافیت القا پیام درست‌کاری به جامعه است.

وی تصریح کرد: زمانی‌که همه شئون مربوط به نامزدهای شورای شهر شفاف باشد فرصتی فراهم می‌شود که شهروندان به یک تصمیم درست دست یابند.

رئیس شورای ائتلاف وحدت ملی استان ایلام اضافه کرد: این موارد باید شامل شفافیت در عملکرد گذشته، شفافیت در میزان دانش و اطلاعات و مدارک تحصیلی، شفافیت در نوع نگرش سیاسی‌اجتماعی و مخصوصاً شفافیت در برنامه‌های اعلامی باشد.

اصلح گزینی رسالت مردم

در عین حال نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به حضور آگاهانه مردم پای صندوق‌های رأی، گفت: انتخابات و انتخاب اصلح هر دو رسالت ملی و شرعی آحاد جامعه است.

آیت الله سید محمد شاهچراغی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتخابات خردادماه ۱۴۰۰، بیان کرد: حضور پای صندوق‌های رأی تکلیف است و امام راحل (ره) فرمودند که مردم مکلف به حضور و مشارکت هستند لذا امیدواریم حضور پرشور مردم همیشه در صحنه سمنان را یک بار دیگر پای صندوق‌های رأی مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه اگر کسی می‌گوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم مانند این است بگوید نماز نمی‌خوانم یا روزه نمی‌گیرم، افزود: وظیفه مردم در کنار مشارکت و انتخابات، انتخاب فرد اصلح است، ابراز داشت: انتخاب و انتخاب اصلح دو رسالت در دوران انتخابات محسوب می‌شود که به یک میزان اهمیت دارند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم گرفتاری‌های کنونی‌مان رفع شود باید پای صندوق رأی حضور یابیم، گفت: اگر می‌خواهیم کشورمان اقتدار داشته باشد، می‌بایست حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را فراموش نکنیم.

شفافیت برنامه کاندیداها نخبگان شهری را به عرصه انتخابات می‌آورد

همچنین امام جمعه خوسف گفت: شفافیت برنامه کاندیداها نخبگان شهر و روستا را به عرصه انتخابات می‌آورد.

حجت‌الاسلام حامد شاهبیکی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم قانون اساسی در کشور ما شوراهای شهر و روستا و سپردن امانت مدیریت شهری به دست خود مردم یک منطقه و منتخبین آن است.

امام جمعه خوسف با اشاره به تصمیمات مهم و کلان شوراها در پیشبرد امور یک منطقه بیان‌کرد: از جمله تصمیمات مهم شوراها انتخاب یک شهردار متخصص و مطلع از مسائل شهری است که در توسعه شهر تأثیرگذار است.

شاهبیکی با اشاره به ضرورت برنامه محوری و شفافیت برنامه کاندیداهای شورای شهر و روستا ادامه‌داد: برنامه‌های کاندیداها را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد که از یک جنبه با بررسی برنامه‌های کاندیداها درمی‌یابیم که فرد اصلاً از ظرفیت‌ها و قوانین و توانمندی‌های شورا اطلاع کافی ندارد.

وی با بیان اینکه برخی از برنامه‌ها نیز منطبق با ظرفیت‌های قانونی شوراها است، گفت: چنین برنامه‌هایی موجب پیشرفت همه جانبه شهر و روستا، رونق برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در منطقه می‌شود.

امام جمعه خوسف با تأکید بر اینکه شفافیت در برنامه کاندیداها همچنین نخبگان یک شهر و منطقه را به صحنه می‌آورد، افزود: ارائه برنامه‌های مختلف توسط کاندیداهای شوراها و شفافیت در این موضوع موجب شور و نشاط گفتمانی و تضارب آرا می‌شود که نقش مهمی در حضور مردم در پای صندوق‌های رأی دارد.

مطالبه شفافیت نوعی از امر به معروف و نهی از منکر است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان گفت: مطالبه شفافیت از کاندیداهای شوراهای شهر ارتباط مستقیمی با فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارد.

محسن اکبری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل مهم و سرنوشت ساز در برپایی و اداره حکومت اسلامی است و به تعبیر حضرت علی (ع) اگر این دو فریضه الهی ترک شوند اشرار بر مردم حاکم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای قوانین اسلامی است، افزود: انتخاب صحیح و آگاهانه افراد در همه انتخابات‌ها به دور از هر گونه تعصبات قومی و قبیله‌ای یک ضرورت جدی و اجتناب ناپذیر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه حضور در انتخابات خودش یک معروف مهم است، ادامه داد: قطعاً حضور حداکثری و با بصیرت مردم در انتخابات موجب عزت نظام اسلامی به عنوان مهمترین معروف زمان می‌شود.

کد خبر 5218620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha