۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۱۴

رئیس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه:

مشکلی در ستادهای انتخابات ریاست جمهوری در کرمانشاه گزارش نشده است

مشکلی در ستادهای انتخابات ریاست جمهوری در کرمانشاه گزارش نشده است

کرمانشاه- رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه گفت: مشکلی در ستادهای انتخابات ریاست جمهوری در این استان گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محسن مفید بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت ۲۶ تیر ماه سالروز تأسیس شورای نگهبان برگزار شد، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر ۲ پایه اساسی اسلام و جمهوریت استوار بوده و ماندگاری نظام وابسته به حفظ این ۲ رکن اساسی است.

وی افزود: بر همین اساس نهاد شورای نگهبان در قانون اساسی تألیف شده که اصلی‌ترین وظیفه آن حفاظت از اسلامیت و نظارت بر جمهوریت نظام در انتخابات بوده و جایگاهی ویژه در قانون دارد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه اهمیت شورای نگهبان در جمهوری اسلامی در اسناد مهم نظام همچون قانون اساسی وجود دارد، گفت: ۱۰ اصل از قانون اساسی معطوف به شورای نگهبان بوده که والایی این نهاد در نظام جمهوری اسلامی را می‌رساند، یکی از اصولی که در قانون اساسی در مورد وظایف خطیر شورای نگهبان اشاره کرده و بر پاسداری از اسلامیت نظام دلالت دارد اصل چهار بوده که طبق آن تمامی قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اداری، سیاسی، فرهنگی و نظامی باید بر اساس موازین اسلامی باشد.

مفید با بیان اینکه در اصل چهار قانون اساسی تاکید شده که تشخیص این اصل بر عهده شورای نگهبان بوده و یکی از مهم‌ترین وظایف این نهاد است، گفت: در اصل ۹۱ قانون اساسی اشاره شده که شورای نگهبان باید بر مصوبات مجلس جمهوری اسلامی نظارت کرده و بدون تأیید شورای نگهبان مجلس اعتباری ندارد.

وی افزود: وظیفه دیگر شورای نگهبان در اصل ۹۸ قانون، تفسیر قانون اساسی بوده و با توجه به اینکه هر متنی نیاز به تفسیر دارد خبرگان و موسسین قانون به این امر توجه داشته و این وظیفه را بر عهده شورای نگهبان گذاشتند تا با تصویب سه چهارم از اعضای شورای نگهبان اصول قانون اساسی تفسیر بشود.

مفید گفت: در اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با مراجعه به آرا عمومی نظارت بر سلامت انتخابات را بر عهده دارد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه علاوه بر این وظایف، نقش آفرینی‌هایی برای قانون اساسی تبیین شده است، گفت: در اصل یک صد و ۷۷ قانون اساسی وظیفه بازنگری در قانون و طبق اصل یک صد و یازده چنانچه رهبری قادر به انجام وظیفه نباشد، شورای موقت رهبری شکل گرفته و یکی از فقهای شورای نگهبان هم عضو آن است.

مفید تصریح کرد: اطمینان و اعتماد به عملکرد شورای نگهبان در کلام رهبر انقلاب و امام (ره) مشهود بوده و بر همین اساس همیشه از عملکرد شورای نگهبان پشتیبانی کرده و هر جا که با قصد تخریب هجمه‌ای به این شورا وارد شده در سنگر اصلی دفاع از آن امام (ره) و ولی فقیه حضور داشته و در مقابل تخریب شورای نگهبان ایستادند.

مفید با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، افزود: در برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با توجه به مصوبات ستاد کرونا مبنی بر اینکه یک هیئت اجرایی برای هر ۲ انتخابات باید حضور داشته باشند، فعالیت‌های شورای نگهبان زودتر از تقویم انتخابات آغاز شد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه فعالیت این شورا بر انتخابات از دی ماه ۹۹ آغاز شد، گفت: جلسات متعددی در استان کرمانشاه با سرپرستی دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات با نهادها سازمان‌ها و عوامل اجرایی یعنی فرمانداران، بخشداران، استاندار و معاون سیاسی استانداری و ستاد انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شد و در حوزه برخورد با تخلفات جلسات متعددی با نهادهای امنیتی و انتظامی، ستاد برخورد با تخلفات و جرایم انتخاباتی به ریاست رئیس دادگستری استان کرمانشاه داشته و در سه جلسه با ستاد پیشگیری و ستاد انتخابات موارد مربوط به حوزه انتخابات ریاست جمهوری رصد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان تبلیغات انتخاباتی در ستادهای انتخابات استان کرمانشاه تخلفی مشاهده نشد و یک جلسه پیشگیری با رؤسای ستادها برای تذکر نکات قانونی و بیان مطالبات شورای نگهبان از ستادها برگزار شد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه گفت: بنا بر مصوبه ستاد کرونا در بیشتر شعبه‌های اخذ رأی، رأی‌گیری از ساعت ۷:۳۰ صبح آغاز شد ولی به خاطر بروز مشکلاتی در بعضی از شعب با تأخیر در رأی‌گیری مواجه شدیم که با هماهنگی استاندار و فرمانداری‌ها این موضوع تا هشت و ۳۰ دقیقه صبح رفع شد.

وی ادامه داد: هیچ مصلحت اندیشی در بررسی صلاحیت افراد به جز مصلحت قانون اساسی در شورای نگهبان مدنظر نبوده و برخی از مصلحت سنجی‌ها که به هر دلیلی افرادی در حوزه رقابت انتخاباتی حضور پیدا می‌کنند، متوجه شورای نگهبان نبوده و تأیید و یا رد شدن آن‌ها خارج از چهارچوب قانون اساسی نیست.

مفید گفت: بعضی از ناهنجاری‌ها در شأن انتخابات جمهوری اسلامی نیست، در مکتب دینی رقابت باید برای به خدمت مردم بوده و علت اصلی ضعف عملکردها در طول انقلاب اسلامی این موضوع است.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه تصریح کرد: موضوع دیگر بار منفی حول فردی است که در فرایند تأیید یا عدم تأیید صلاحیت رد شده و با انواع و اقسام فضاسازی‌های منفی پیرامون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این فضاسازی‌ها غلط نابجا و خلاف اخلاق است، ادامه داد: شورای نگهبان وظیفه بررسی بررسی صلاحیت نامزدها را دارد و عدم احراز صلاحیت به معنی نداشتن صلاحیت مطلق فرد نبوده و تنها ممکن است صلاحیت کافی برای پست ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس را نداشته باشد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه بیان اینکه نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر بر عهده شورای نگهبان نیست خاطرنشان کرد: تخلفات انتخاباتی در انتخابات شورای شهر باید توسط مجلس شورای اسلامی نظارت بررسی شود.

کد خبر 5257058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha