۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۲۷

رئیس دانشگاه شهرکرد:

پژوهشگران دانشگاه شهرکرد موفق به انتقال جنین اسب شدند

پژوهشگران دانشگاه شهرکرد موفق به انتقال جنین اسب شدند

شهرکرد- رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام این دانشگاه از یک مادیان اصیل نژاد «دره شوری» اقدام به گرفتن جنین و انتقال آن به رحم یک مادیان گیرنده کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید کریمی با بیان اینکه در طرح پژوهشی انتقال جنین اسب ابتدا سیکل فحلی مادیان دهنده و گیرنده هم‌زمان سازی شد، اظهار کرد: مادیان دهنده تلقیح شده و زمان تخمک گذاری مادیان‌های دهنده و گیرنده با انجام سونوگرافی‌های متعدد تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه هشت روز پس از تخمک گذاری، شستشوی رحمی مادیان دهنده انجام شد، اضافه کرد: در روز هشتم جنین جداسازی شده به رحم مادیان گیرنده منتقل شد که در نهایت، آبستنی مادیان گیرنده در روزهای هفتم و نهم انتقال با انجام سونوگرافی مورد تأیید قرار گرفت.

رئیس دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه این فناوری جذابیت و سودآوری فراوانی در صنعت اسب داری کشور دارد، تصریح کرد: با استفاده از این فناوری، می‌توان قبل از آبستن شدن یک مادیان، اقدام به اخذ جنین و انتقال به مادیان‌های گیرنده کرد و از این طریق تعداد کُرّه های قابل تولید از یک مادیان را افزایش داد.

کریمی افزود: تمامی محلول‌ها و لوازم مصرفی مورد نیاز این طرح در پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد ساخته شده است.

گفتنی است؛ در ابتدای تیرماه امسال پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در طرح مشترک با دانشگاه جامع «امام حسین (ع)» با عنوان «بهینه نمودن فناوری‌های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به منظور کاربردی شدن در ایران» موفق به تولد بره‌های حاصل از انتقال جنین‌های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده‌ها به روش لاپاروسکوپی شدند که حاصل آن تولد بره‌های دوقلوی کاملاً سالم و نرمال بود.

کد خبر 5289081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha