۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۸

مرتضی قربانی در گفتگو با مهر عنوان کرد؛

«رفیقت حساب کرد»؛ پویشی که هزاران قلب نیازمند بدهکار را شاد کرد

«رفیقت حساب کرد»؛ پویشی که هزاران قلب نیازمند بدهکار را شاد کرد

مرتضی قربانی از فعالان رسانه‌ای است که با راه اندازی پویش‌های مردمی در راستای کمک رسانی به نیازمندان تلاش می‌کند و شیوه‌های او در رفع نیاز مردم مورد توجه دیگر استان‌ها نیز قرار گرفته است.

مرتضی قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اجرای پویش‌های مختلف در راستای کمک رسانی به مردم و فعالیت‌های جهادی خود، اظهار داشت: نخستین پویشی که اقدام به راه اندازی آن کردم مربوط به سیل خوزستان می‌شود.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: به دنبال وقوع سیل و آب‌گرفتگی در استان خوزستان در راستای کمک به سیل زدگان در صفحه اینستاگرام و توئیترم شماره حسابی جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی منتشر کردم و سپس با جمع‌آوری مبالغ نقدی، شخصاً به خوزستان سفر و کمک‌های مردمی را به دست سیل زدگان رساندم؛ لازم به تاکید است پرداخت این کمک‌ها با ارائه گزارش‌های مستند به مخاطبان صورت می‌گرفت.

وی مردم ایران را ملتی دلسوز و سخاوتمند معرفی و بیان کرد: البته ناگفته نماند بنده تمایلی به این کار ندارم و جمع‌آوری کمک‌های نقدی توسط فعالین رسانه‌ای را نمی‌پسندم اما متأسفانه مردم تا حدودی نسبت به مراکز مربوطه بی اعتماد شدند. ملت ایران مردمی بسیار مهربان و بخشنده هستند با اینکه شرایط بسیار سخت اقتصادی در کشور حاکم است و بسیاری از همین مردم خود در مشکلات مالی روزگار سپری می‌کنند اما برای دستگیری از نیازمندان از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

قربانی افزود: علی رغم میل باطنی‌ام و با توجه به شرایط اقتصادی و فشار بر قشر محروم جامعه بر خود لازم دانستم تا وارد میدان جهاد و خدمت رسانی شوم تا هر کاری که قادر به انجام آن هستم برای کمک رسانی به نیازمندان و آسیب دیدگان اقتصادی انجام دهم.

«رفیقت حساب کرد»؛ یک ساله شد

وی در خصوص راه اندازی پویش «رفیقت حساب کرد»، گفت: سال گذشته در بازدیدی که از پایین شهر و حاشیه شهر مشهد داشتم متوجه شدم بسیاری از مردم قادر به پرداخت حساب‌های دفتری خود نیستند، به همین دلیل خجالت می‌کشند برای خرید مایحتاج روزانه خود مجدد به سوپرمارکت محل مراجعه کنند و در تهیه اقلام اولیه زندگی درمانده شدند.

این نویسنده و فعال رسانه‌ای اضافه کرد: بر همین اساس این مطلب را در صفحه اینستاگرام استوری کرده و موضوع را با مردم خیر در میان گذاشتم. با انتشار این خبر اعلام کردم روزهای چهارشنبه خود را برای صاف کردن حساب دفتری افراد نیازمند اختصاص خواهم داد و هر مبلغی که جمع شود در همین راه مصرف می‌شود. بنده این اقدام را از مشهد شروع کردم و گمان نمی‌کردم این پویش گسترش پیدا کند. کم کم دوستان دیگر از شهرهای مختلف تماس گرفتند اعلام داشتند که آنها هم می‌خواهند این پویش را در شهر خودشان اجرایی کنند. در حال حاضر حدود ۱۲ شهر به این پویش پیوسته و به صورت هماهنگ هر هفته چهارشنبه‌ها حساب دفتری افراد نیازمند پرداخت می‌شود.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: در صندوق اصلی مشهد مبلغی برای شهرهایی که نتوانستند مبلغی جمع‌آوری کنند، کنار گذاشته می‌شود تا زنجیره کمک رسانی آنان نیز قطع نشود. در این یک سال که از اجرای این پویش می‌گذرد قریب به ۷۰۰ میلیون تومان حساب دفتری تسویه شده است.

قربانی در خصوص شیوه شناسایی نیازمندان عنوان کرد: شیوه کار و شناسایی نیازمندان به این صورت است که هر هفته یک سوپرمارکتی مورد اعتماد در یکی از محله‌های پایین شهر که از طریق معتمدین محل شناسایی شده انتخاب می‌کنیم و چهارشنبه به این سوپری سر زده از صاحب آن می‌خواهیم افرادی که واقعاً نیازمند هستند را به ما معرفی کند تا حسابشان را تسویه کنیم. علاوه بر آن سعی می‌کنیم هر هفته مبلغی هم از حساب دفتری‌های افرادی که بیشترها خرید کردند، رفتند و برنگشتند را نیز تسویه کنیم. به این دلیل که صاحبان سوپری نیز امیدوار شوند و راه خیر بسته نشود چرا که در این شرایط سخت اقتصادی هر سوپری و فروشگاهی حاضر به نسیه دادن نمی‌شود.

صداقت و شفاف سازی؛ رمز موفقیت پویش‌های مردمی

قربانی بیان داشت: البته در کنار این پویش موارد دیگری از انجام امور خیر پیش آمد که به فضل الهی توانستیم قدمی هر چند کوچک در مسیر التیام رنج‌های مردم برداریم. برای مثال یک ماه پیش یک تازه عروس که هفت سال از زمان عقدش می‌گذشت تقاضای جهیزیه کرد. بنده همین مطلب را استوری و مبالغی را دریافت کردم. این کمک‌ها به قدری بود که توانستیم دو سری جهیزیه تهیه و اهدا کنیم. در خرید جهیزیه نیز سعی شد همه وسایل ایرانی و با کیفیت باشد.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه قریب به ۴ سال است که در راه اندازی این پویش‌ها تلاش می‌کنم، تصریح کرد: پویش «رفیقت حساب کرد» تقریباً یک ساله شده است. شغل اصلی من نویسندگی است و در فضای مجازی نیز فعالیت دارم از این رو مخاطبانی در شبکه‌های اجتماعی دارم که از مطالب بنده استفاده می‌کنند و اعتماد دارند. البته ابتدای امر به صورت امتحانی پویش را شروع کردم، بسیاری از مردم از مشکلات قشر ضعیف جامعه اطلاع دقیقی ندارند، من سعی کردم با استفاده از فضای مجازی و اعتمادی که در این فضا شکل گرفته هم اطلاع رسانی کرده باشم و هم واسطه رساندن خیر به دست اهلش باشم.

وی نتیجه بخش بودن پویش‌ها را در گرو اعتماد مخاطبین بیان و خاطرنشان کرد: این اعتماد مردم است که می‌تواند مشکلات را حل کند. برای مثال آقای محسن چاووشی که پویش آزادسازی زندانیان را راه اندازی کرده و موفق عمل می‌کند به دلیل اعتمادی است که مردم به ایشان دارند، او در این پویش‌ها با صداقت و دقت به مردم گزارش همه فعالیت‌ها را می‌دهد و مردم مشاهده می‌کنند پولی که در اختیار ایشان می‌گذارند چطور هزینه می‌شود. این صداقت و شفاف سازی باعث می‌شود پویش‌ها موفق باشند و گسترش یابند؛ بنابراین اصلی‌ترین عامل موفقیت پویش‌های مردمی اعتماد و صداقت است.

کد خبر 5302400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha