۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۳

مؤلف کتاب سبک زندگی عفیفانه مطرح کرد؛

رابطه سبک زندگی عفیفانه با امنیت روانی و سلامت اجتماعی

رابطه سبک زندگی عفیفانه با امنیت روانی و سلامت اجتماعی

پوشش از مولفه‌های مهم در حوزه عفاف است و عفاف در معنای دقیق علمی و دینی شامل خویشتن داری و قدرت خودکنترلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی بیاتی پژوهشگر و مؤلف کتاب سبک زندگی عفیفانه در برنامه «ریحانه» رادیو گفتگو پیرامون ابعاد مختلف سبک زندگی عفیفانه به گفتگو پرداخت و اظهار داشت: به کار بردن کلمه عفاف در کلمه حجاب در بیشتر موارد باعث شده که ما عفاف را به معنای پوشش و حجاب تلقی کنیم درصورتی که معنای عفاف فقط پوشش و حجاب نیست.

وی با ذکر این نکته که پوشش نیز یک مؤلفه مهم در حوزه عفاف محسوب می‌شود افزود: عفاف در معنای دقیق علمی و دینی به معنای خویشتن داری و قدرت خودکنترلی است.

نویسنده کتاب زیست عفیفانه اظهار کرد: فردی که مهارت خودکنترلی جنسی دارد و می‌تواند هوس و تمایل و شهوت خود را کنترل و مدیریت کند یعنی فرد عفیف است.

حجت الاسلام بیاتی در مورد زیست عفیفانه گفت: بر اساس نکاتی که در متون دینی ما ذکر شده عفاف فقط مخصوص خانم‌ها که زیباتر و جذاب‌تر هستند نیست و بلکه مسئول عفت در خانواده و جامعه مردان هستند و باید پاسخگو باشند.

وی افزود: خداوند در وجود مرد استعدادی قرار داده که می‌تواند محافظ خانواده و ناموس خود باشد و البته این ویژگی در مرحله اول نسبت به خانواده و در لایه دوم هم نسبت به خانواده بزرگ‌تر خود و بعد هم نسبت به محله و شهر و کشورش است.

این پژوهشگر یادآور شد: اگر ما مسئله غیرت را در سبک زندگی عفیفانه جا بیندازیم و مرد را مسئول بدانیم همین کار، پاکی و عصمت خانواده را تقویت می‌کند و ضمن خویشتن داری مرد، متقاضی فساد و فحشاء نیز عملاً از جامعه حذف خواهد شد.

حجت الاسلام بیاتی در مورد اصل تربیت جنسی کودکان به نتایج پژوهشی اشاره کرد و گفت: ما ۱۱ هزار روایت در منابع شیعی و سنی در مورد این موضوع پیدا کردیم و این نشان از اهمیت تربیت جنسی است.

وی با اشاره به اینکه پدر و مادر و سیستم آموزش رسمی کشور در ارتقای سواد رسانه‌ای، خویشتن داری و خودکنترلی فرزندان موظف و مؤثر است، گفت: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان درک درست و عمیقی از مسائل جنسی ندارند باید چند قاعده را رعایت کنیم.

مؤلف کتاب سبک زندگی عفیفانه ادامه داد: اول اینکه زمانی را برای استفاده فرزند از فضای مجازی مشخص کنیم و بعد هم سیستم سخت افزاری و نرم افزاری را برای افراد در این سن و سال فیلتر کنیم و در مورد این مسائل هم آموزش‌های مناسبی را ارائه دهیم.

در ادامه، مهدیه شادمانی عضو هیئت علمی دانشگاه، نویسنده و فعال حوزه زنان گفت: سبک زندگی عفیفانه یعنی حد و حدودهایی که یک زن در موقعیت‌های فردی و اجتماعی برای خودش در نظر می‌گیرد تا سلامت و امنیت روانی خود را تضمین کند.

وی افزود: اگر این موضوع را بدانیم که ارزش زندگی عفیفانه خیلی بالاست و خداوند برای آن پاداش بزرگی قرار داده همه افراد به سمت این سبک زندگی سوق داده می‌شوند.

کد خبر 5328767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha