۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۹:۳۳

گزارش مهر

جوایز ادبی چینی‌ها/خالقان برترین آثار چه هدایایی دریافت می‌کنند؟

جوایز ادبی چینی‌ها/خالقان برترین آثار چه هدایایی دریافت می‌کنند؟

«جایزه مائو دون»، «جایزه لو شیو»، «جایزه جون ما» و جایزه ادبی به آثار برجسته برای کودکان، چهار جایزه ادبی مهم در چین است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: رایزنی فرهنگی ایران در چین در تازه‌ترین گزارش ارسالی خود به مهر به معرفی چهار جایزه معتبر ادبی در چین که گران‌ترین جوایز را هم دارند، پرداخته است. آشنایی با این جوایز قطعاً در جامعه ادبی ایران نیز اثرگذار خواهد بود. با این جوایز ادبی در ادامه آشنا شوید:

جایزه ادبیات مائو دون

جایزه ادبیات مائو دون توسط انجمن نویسندگان چین برگزار می‌شود. سال ۱۹۸۱ طبق آرزوی برآورد شده؛ آقای مائو دون، ۲۵۰ هزار یوان حق تألیف خود را اهدا کرد و برای تشویق نویسندگان به خلق رمان‌های برجسته بلند و رونق ادبیات سوسیالیستی چین آن را بنا نهاد. جایزه ادبیات مائو دون اولین جایزه ادبیات در چین که به نام شخص نامیده شده و البته یکی از شریف‌ترین جوایز ادبی چین هم به حساب می‌آید.

این جایزه هر چهار سال یکبار اهدا می‌شود و آثار شرکت کننده باید رمانی بلند و با بیش از ۱۳۰ هزار واژه باشد. گرچه هنوز اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما جایزه ادبیات مائو دون همچنان مهمترین جایزه ادبی در چین است. از سال ۲۰۱۱، به لطف حمایت آقای لی جا چینگ جایزه ادبیات مائو دون از ۲۵۰ هزاریوان به ۵۰۰ هزار یوان افزایش یافت و به بالاترین جایزه ادبی در چین تبدیل شد.

جایزه ادبیات لو شیو

جایزه ادبیات لو شیو یکی از پرافتخارترین جوایز در چین است. هدف آن تشویق مردم به خلق رمان‌های متوسط، داستان‌های کوتاه، گزارش ادبی، اشعار، مقالات نثر، ارزیابی نظریه ادبی و تشویق به ترجمه آثار ادبی چینی و خارجی و ترویج دادن رونق و توسعه ادبیات چین است. جایزه ادبی لو شیو توسط انجمن نویسندگان چین برگزار می‌شود.

جایزه ادبی لو شیو هر چهار سال یکبار به برگزیدگان اهدا می‌شود. جایزه ادبی لو شیو در بخش‌های زیر جوایز خود را اعطا می‌کند: جایزه رمان متوسط، جایزه داستان کوتاه، جایزه ادبی گزارش، جایزه شعر، جایزه مقاله نثر، جایزه ارزیابی نظریه ادبی و جایزه ترجمه ادبی.

جایزه جون ما (اسب نجیب)

جایزه جون ما یک جایزه ادبی ملی برای ادبیات اقلیت‌های قومی است که توسط انجمن نویسندگان چین و کمیسیون امور قومی ملی برگزار می‌شود. آثار شامل رمان بلند، مجموعه داستان متوسط، مجموعه داستان کوتاه، مجموعه اشعار، مجموعه مقالات نثر، گزارش ادبی، مجموعه ارزیابی‌های نظری، ترجمه‌ها و غیره است که به زبان‌های چینی یا زبان‌های اقلیت‌هایی است که توسط نویسندگان اقلیت قومی منتشر شده است. این جایزه در سال ۱۹۸۱ تأسیس شده تاکنون ادامه داشته است.

جایزه ادبی ملی به آثاربرجسته کودکان

جایزه ادبی کودکان برجسته ملی توسط انجمن نویسندگان چین برگزار می‌شود. هدف آن تشویق به خلق آثار ادبیات برجسته و رونق و توسعه ادبیات کودکان است. این یکی از شریف‌ترین جایزه‌های ادبی در چین است. موضوعات منتخب شامل رمان، شعر، قصه‌های پریان، افسانه، نثر ادبی گزارشی، ادبی تخیلی علمی، ادبیات نوزادان و… است.

کد خبر 5328872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha