۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱

در نشست امروز؛

لاوروف: امیدوارم غیبت آمریکا ناشی از مشکلات جدی نباشد

لاوروف: امیدوارم غیبت آمریکا ناشی از مشکلات جدی نباشد

وزیر امور خارجه روسیه عدم حضور آمریکا را در نشست مسکو درباره افغانستان، تاسف آور خواند و اعلام کرد که روسیه امیدوار است واشنگتن در عادی سازی وضعیت در افغانستان نقشی محوری ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور از عدم حضور آمریکا در نشست مسکو درباره افغانستان ابراز تاسف کرده و امیدوار است که واشنگتن به همکاری در این زمینه متعهد بماند.

لاوروف در این باره گفت: ما از عدم مشارکت همتایان آمریکایی خود در این نشست ابراز تاسف می کنیم. متوجه شده ایم که ایالات متحده برای دومین بار از اجلاس گسترده تروئیکا اجتناب کرده است. امیدوارم این امر ناشی از مشکلات جدی نبوده باشد.

طبق اظهارات وزیر امور خارجه روسیه، ممکن است که غیبت آمریکا در این نشست به دلیل استعفای اخیر زلمی خلیل زاد نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان باشد.

وی در این رابطه افزود: امیدوارم ایالات متحده آمادگی خود را برای مشارکت فعالانه در تلاش ها درباره افغانستان حفظ کند و نماینده ویژه جدیدش به مراحل بعدی از جمله ادامه این دور از مذاکرات در مسکو ملحق شود.

لاوروف همچنین با اشاره به تلاش های طالبان برای عادی کردن وضعیت، اظهار داشت که واشنگتن باید در عادی سازی وضعیت در افغانستان نقشی محوری ایفا کند.

وزیر خارجه روسیه افزود: در حال حاضر و پس از تغییری اساسی در وضعیت موجود، بیهوده است که به دنبال کسانی باشیم که مقصر هستند، چرا که امکان دستیابی به نتیجه ای ملموس در قضیه آشتی ملی غیر ممکن بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه گروه های تروریستی و القاعده در صدد سوءاستفاده از بی ثباتی در افغانستان هستند، گفت: گروه های تروریستی متعددی به دنبال سوءاستفاده از بی ثباتی در افغانستان هستند. در درجه اول، داعش و القاعده که بار دیگر تلاش می کنند سر خود را بلند کرده و حملاتی مرگبار را در مناطق مختلف این کشور انجام دهند.

مطابق اظهارات وی، وضعیت در افغانستان پس از ایجاد موازنه جدید قدرت را نمی توان پایدار توصیف کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در این باره افزود: از یک سو، هیچ جایگزینی برای موازنه جدید قدرت در آینده ای قابل پیش بینی وجود ندارد و از سوی دیگر، عدم به رسمیت شناخته شدن بین المللی و همچنین مسائل اجتماعی، اقتصادی و مالی و چالش های بشردوستانه که مقامات جدید کابل با آن روبرو هستند، وجود دارد.

پیشتر و در روز پنجشنبه هفته گذشته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که نشست قریب‌الوقوع مسکو درباره افغانستان با حضور نمایندگانی از طالبان افغانستان برای رایزنی درباره اوضاع در این کشور ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا در همین رابطه اعلام کرده بود که از شرکت در این نشست کناره گیری می‌کند.

گروه طالبان حدود دو ماه است که کنترل افغانستان را به دست گرفته است و روسیه از طریق سفارت این کشور در کابل با نمایندگان این گروه ارتباط برقرار کرده و سفیر روسیه مأمور حفظ تماس‌ها با گروه طالبان شده است.

آخرین نشست مسکو برای حل مسائل افغانستان ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۹ به ریاست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد.

کد خبر 5332335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha