وانگ یی در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین ؛

چین درخواست‌های معقول ایران را درک می‌کند

چین درخواست‌های معقول ایران را درک می‌کند

وزیر امور خارجه چین در تماس با همتای ایرانی خود تاکید کرد که پکن درخواست‌های معقول ایران را درک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی جی تی ان، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در تماس با همتای ایرانی خود تاکید کرد که پکن درخواست‌های معقول ایران را درک می‌کند.

وانگ یی که روز چهارشنبه با امیرعبداللهیان به صورت تلفنی گفتگو می‌کرد، در این تماس اظهار داشت که چین از ایران در زمینه محافظت از حقوق و منافع خود حمایت می‌کند و در شرایط کنونی، تمام طرف‌ها باید همکاری داشته باشند تا حرکت شکل گرفته برای تداوم گفت‌وگوها و تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین ادامه یابد.

از سر گیری مذاکرات هسته‌ای که برای ۲۹ نوامبر (۸ آذر) برنامه‌ریزی شده است؛ حول رایزنی پیرامون راه‌های رفع تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا متمرکز است. ششمین دور از گفتگوها که در ۲۰ ژوئن به پایان رسید؛ در هتل پنج ستاره «گراند هتل» برگزار شد. از آن تاریخ به بعد، مذاکرات با وقفه همراه شد که دلیل آن روند انتقال قدرت در ایران در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که به پیروزی سید ابراهیم رئیسی منجر شد.

به رغم آگاهی از این موضوع، طی پنج ماه گذشته، فشار روزافزونی از سوی غرب برای بازگشت ایران به میز مذاکرات وین وجود داشت حال آنکه بعد از تکمیل روند انتقال قدرت، ایران سرانجام ۲۹ نوامبر را به عنوان تاریخ ازسرگیری گفتگوها اعلام کرد.

اما، همزمان با آماده شدن ایران و ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) برای دور مهمی از گفتگوها، نشانه‌ها مبنی بر اینکه شاید وین مکان ایده آلی برای برگزاری این رویداد نباشد؛ رو به افزایش است.

نخستین نشانه، تغییر هتل محل میزبانی است. همه ۶ دور گذشته مذاکرات وین در هتل پنج ستاره «گراند هتل» برگزار شد حال آنکه ظاهراً دور هفتم قرار است در هتل پنج ستاره «کوبورگ» برگزار شود که در مرکز وین قرار دارد و میزبان مذاکرات ۲۰۱۵ بود که به حصول برجام یا همان توافق جامع اقدام مشترک منتهی شد.

در حال حاضر، ادامه اعتراضات در وین، روی توانایی دولت اتریش در تضمین سلامت میزبانی از مذاکرات احیای برجام سایه انداخته تا آنجا که حتی برخی محافل دیپلماتیک گزینه انتقال مذاکرات به کشوری غیر از اتریش را هم مطرح می‌کنند.

کد خبر 5360349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha