۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۷

مهر گزارش می‌دهد؛

زباله ها و سرنوشت سیاهی که برای کارگران شهرداری رقم می زنند

زباله ها و سرنوشت سیاهی که برای کارگران شهرداری رقم می زنند

هر ساله برای جلوگیری از وقوع سیلاب در بارندگی ها، کانال های شهری توسط کارگران شهرداری لایروبی و زباله های آن ها جمع آوری می شود که نیروهای شهری برای این امر باید زحمات بسیاری را متحمل شوند.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: همواره با آغاز فصل بارندگی های پاییزی شاهد آب گرفتگی و گرفتگی جوی های در بسیاری از نقاط مختلف شهر هستیم. آب گرفتگی و سیلاب هایی که تردد شهروندان و امور شهر را مختل میکنند و به عنوان یکی از چالش های مدیریت شهری به حساب می آیند.

هرچند که در بارندگی های پاییز امسال میزان جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی معابر شهر تهران، نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و وضعیت مطلوب تر بود اما هنوز این معضل برای شهر به پایان نرسیده است و همچنان با بارش باران، برخی نقاط شهر را درگیر خود میکند.

به گفته مدیران خدمات شهری پایتخت، در بارندگی های آبان ماه امسال، ۱۰ هزار نفر نیروی خدماتی شهرداری به صورت شبانه روزی در حال فعالیت، لایروبی مسیل ها و کانال ها بودند تا میزان آب گرفتگی های سطح شهر کاهش یابد. هرچد که هنوز هم شهر به اموری اساسی و زیرساختی برای از بین رفتن آب گرفتگی ها در هنگام بارندگی نیاز دارد و انتظار می رود تا مدیریت شهری دوره ششم در برابر بارندگی های پیش رو آمادگی لازم را داشته باشد.

اما به طورکلی ازجمله عواملی که هنگام بارندگی ها منجر به جاری شدن سیلاب در شهرها می شود، عدم لایروبی کانالها و مسیل ها و تراکم زباله ها در مسیرهای ورودی آب های سطح شهر است. مجموعاً ۵۳۰ کیلومتر مسیل با ۱۰ هزار کیلومتر انهار در تهران وجود دارد که شبانه روز لایروبی می‌شوند تا از مشکلات سیلابی در زمان باش ها جلوگیری شود.

روزگار کارگران شهری در درگیری با زباله های شهر

زباله هایی که توسط شهروندان در جوی ها و نقاط مختلف شهر رها و موجب گرفتگی کانال ها می شود. پاکسازی کانال ها و مسیل ها و تخلیه زباله های آن ها، توسط کارگران خدمات شهری انجام می شود به طوریکه یک نیروی خدمات شهری برای پاکسازی این نقاط، باید وارد کانال های فاضلاب شده و در چاه های عمیق، نسبت به جمع آوری و تخلیه زباله ها اقدام کند.

زباله ها و سرنوشت سیاهی که برای کارگران شهرداری رقم می زنند

کاری که بسیار طاقت فرسا بوده و انجام آن برای هر انسانی دشوار است. در صورت عدم تخلیه چاه ها و کانال ها توسط کارگران شهری، معابر شهر در هنگام بارندگی ها، شاهد جاری شدن سیلاب های شدید و آب گرفتگی خواهد بود.

روزانه ۵۰۰ تن زباله در شهر تهران تولید می شود و حجم بسیار زیادی از این زباله ها را ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی تشکیل می دهند. در میان این زباله ها حتی لاستیک خودرو، پتو و غیره نیز وجود دارد که کارگران برای جمع آوری آن ها باید زحمات زیادی بکشند.

به گفته علیرضا صداقت ناظر عالی اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران، تنها یکی از کانالهای جمع آوری زباله های شهر در حوالی منطقه صالح آباد ۳ مرتبه در هفته لایروبی می شود.

فعالیت ۵۰۰ نیروی خدماتی برای جمع آوری زباله ها در حوضچه های آرامش

در همین خصوص اصغر اعطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره بر نحوه جمع آوری زباله ها در کانال ها و درخصوص حوضچه های آرامش (مکان جمع آوری و سرریز آب های سطح شهر و سیلاب ها) در سطح شهر گفت: در همه مناطق تهران از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه شهر، حوضچه های آرامش وجو دارند. این حوضچه ها بستگی به شیب منطقه اغلب در ورودی و خروجی هر منطقه و نواحی احداث شده اند.

وی با اشاره بر کارای این حوضچه ها عنوان کرد: آب های سطحی شهر تهران و سیلاب ها به این حوضچه ها سرازیر می شوند تا آب های درون کانال ها داخل این حوضچه ها آرامش پیدا کنند. سپس پسماند و زباله های این آب ها تفکیک و وارد چرخه دیگری می شوند و آب های سطحی باقی مانده نیز به رودخانه های شهر و اطراف شهر سرازیر می شوند.

زباله ها و سرنوشت سیاهی که برای کارگران شهرداری رقم می زنند

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران درباره تعداد حوضچه های آرامش پایتخت عنوان کرد: در هر منطقه چندین حوضچه وجود دارد و در هر حوزه نیز حدود ۵۰۰ نفر عوامل کارگری مربوط به واحدهای مسیل مناطق در حال فعالیت و جداسازی پسماندها هستند.

عطایی بیان کرد: اما مجموعا ۱۴ هزار نیرو در موضوعات خدمات شهری به‌ صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات مختلف هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تعداد حوضچه ها پاسخ گوی زباله ها و پسماندهای شهر هستند یا خیر گفت: در حال حاضر حوضچه های سطح شهر کافی است اما تمامی حوضچه ها و مناطق مرتبا رصد و پایش می شوند و در صورت نیاز، مورد گسترش قرار می‌گیرند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره برنامه ای برای افزایش تعداد حوضچه ها وجود دارد یا خیر تصریح کرد: بله حتی در زمان کنونی نیز در حال کار کردن پردازش ظرفیت حوضچه ها هستیم و در صورت نیاز تعداد آن ها را فزایش خواهیم داد.

عطایی درباره هزینه جمع آوری پسماند ها در این حوضچه ها و لایروبی آن ها بیان کرد: هزینه رسیدگی به حوضچه هر منطقه بستگی به وسعت منطقه و حجم پسماند های آن دارد. خوشبختانه در حال حاضر در زمینه اعتباری برای موضوعات نگهداشتی، جمع آوری و غیره مشکلی نداریم.

زباله ها و سرنوشت سیاهی که برای کارگران شهرداری رقم می زنند

وی درخصوص ظرفیت آرادکوه برای تفکیک و پردازش پسماند های حاصل از این حوضچه ها اظهار داشت: پسماند های باقی مانده در این حوضچه ها ابتدا تفکیک می‌شوند و بخش غیر قابل استفاده آن ها در ارادکوه دفع می‌شود. فارغ از صحبت هایی که برای توسعه مراکز پردازش زباله می شود، در حال حاضر ظرفیت آرادکوه پاسخ گوی نیازهای ما است.

برای پاسداشت انسانیت؛ زباله نریزیم

در واقع عمل ساده ریختن زباله در سطح خیابان یا جوی ها، خود یک کلاف پیچیده را برای نیروهای شهرداری ایجاد میکند و زحمات فراوانی برای جمع آوری این زباله ها و جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ تری همچون سیلاب را رقم می زند.

ای کاش شهروندان با خودداری از ریختن زباله های خود در جوی ها و معابر، به کاهش زحمات کارگران شهری شهرداری کمک کنند تا از سوی دیگر کم تر شاهد آب گرفتگی معابر و بسته شدن خیابان های شهر باشیم.

کد خبر 5374402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha