آزمایش بازوی رباتیک ایستگاه فضایی چین برای ماموریت های بعدی

آزمایش بازوی رباتیک ایستگاه فضایی چین برای ماموریت های بعدی

یک بازوی رباتیک بزرگ در ایستگاه فضایی چین به طور موفقیت آمیز آزمایش شد.این بازو توانست یک کپسول باری را کنترل کند و مانوری انجام دهد.  

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، بازوی رباتیک مذکور به طول ۱۰ متر به ماژول تیان هه (قسمت اصلی ایستگاه فضایی چین در مدار زمین) متصل است. این ابزار توانست کپسول تیانژو۲ را کنترل کند و آن را حدود ۲۰ درجه حرکت دهد. پس از انجام عملیات بازوی مذکور کپسول را به پورت خود در ماژول تیان هه بازگرداند.

این عملیات ۴۷ دقیقه ای روز چهارشنبه هفته گذشته برای آزمایش فرایندها و افزودن تجهیزات مورد نیاز و همچنین حرکت دادن ماژول های فضایی بزرگتر آزمایش شد.

آزمایش مذکور نقش مهمی در برنامه سازمان فضایی چین جهت تکمیل ساخت ایستگاه فضایی آن دارد.

ماژول های بعدی ایستگاه فضایی چین که منگتیان و ونتیان( Wentian,Mengtian)نام گرفته اند، قرار است در ماه های آینده همراه یک موشک لانگ مارچ ۵Bبه فضا ارسال شوند تا کنار تیان هه پهلو بگیرند. در مرحله بعد بازوی رباتیک ماژول ها را کنترل و جابه جا می کند. وزن هر کدام از آنها حدود ۲۰ هزار کیلوگرم است.

البته پیش از این، بازوی رباتیک مذکور در پیاده روی های فضایی فضانوردان نیز به کارگرفته شده و به آنها در انجام فعالیت هایشان کمک کرده بود اما این نخستین باری بود که از بازو برای انجام مانوری با یک فضاپیمای بزرگ استفاده می شد.

تیم های محققان روی زمین نیز پیش از روز چهارشنبه آزمایش مذکور را شبیه سازی کرده بودند.

کد خبر 5396079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha