۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۳۷

پیگیری مصوبات سفر هیئت دولت به ایلام- ۴

ایلامی‌ها منتظر اجرای مصوبات نفتی سفر رئیس جمهور

ایلامی‌ها منتظر اجرای مصوبات نفتی سفر رئیس جمهور

ایلام-سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز ایلام از مصوبات سفر رئیس جمهور به ایلام است که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان ایلام دارای چهار درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور است، این استان یکی از مهمترین مناطق نفت و گاز کشور محسوب می‌شود که هم اکنون پروژه‌های مهمی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در این استان اجرا شده است.

ظرفیت‌های مهم نفت و گاز در استان ایلام باعث شد در سفر رئیس جمهور به استان ایلام ۴.۵ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در این حوزه در استان تصویب شد.

با گذشت چند ماه از سفر رئیس جمهور هنوز هیچ سرمایه گذاری و طرحی در حوزه نفت و گاز در استان شروع نشده است، در حالیکه طرح‌های نفت و گاز استان مثل فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، توسعه میدان نفتی چنگوله، چند طرح پتروشیمی و… همه آماده عملیاتی شدن هستند چراکه مطالعات این طرح‌ها انجام شده است.

هم اکنون روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت و بیش از ۶ میلیون مترمکعب گاز در این استان تولید می‌شود که با سرمایه گذاری و توسعه میدان‌های نفتی و گازی، تولید روزانه نفت به ۳۰۰ هزار بشکه و تولید گاز به ۱۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

طبق اعلام مسئولان استانی، توسعه میدان نفتی چنگوله در مرحله انتخاب پیمانکار است و پس از انتخاب پیمانکار و آغاز بکار این پروژه شاهد رونق اشتغال و توسعه خواهیم بود.

لزوم توجه دولت سیزدهم به سرمایه گذاری در نفت و گاز ایلام

برای اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه نفت و گاز در استان ایلام، هفته گذشته حسن بهرام نیا استاندار ایلام به دیدار وزیر نفت رفت و در این دیدار پیگیر خواسته‌ها و مطالبات مردمی به ویژه مصوبات سفر رئیس جمهور به استان شد.

استاندار ایلام در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های مهم حوزه نفت و گاز استان خواستار توجه ویژه دولت سیزدهم به این مهم شد و گفت: اولین نکته مهم در این زمینه اصلاح سند آمایش ملی در حوزه انرژی و پرداختن به نام ایلام به عنوان استانی که دارای رتبه دوم و سوم منابع عظیم گاز و نفت کشور است.

ایلامی‌ها منتظر اجرای مصوبات نفتی سفر رئیس جمهور

وی در ادامه به زیرساخت‌های مهم حوزه نفت و گاز و پتروشیمی استان اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان به درستی بر این حوزه تاکید شده است و در این راستا اعتبار ویژه ای بالغ بر ۴.۴۵ میلیارد دلار به صورت ارزی اختصاص داده شده که در این راستا نیازمند اهتمام جدی دولت محترم در تخصیص اعتبارات مذکور هستیم.

لزوم توسعه ظرفیت‌های نفت و گاز در ایلام

نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نفت و گاز از مهمترین ظرفیت‌های استان برای توسعه و اشتغال است و نمایندگان به طور جدی پیگیر اجرای مصوبات دولت در استان هستند.

علی اکبر بسطامی با اشاره به اینکه مجوزهای لازم برای شروع به کار پروژه‌های نفت و گاز در استان اخذ شده است، افزود: علاوه بر سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز، مهمترین مسئله در پروژه‌های نفت و گاز به کارگیری نیروهای بومی است.

وی تصریح کرد: استقرار کامل دفتر نفت و گاز در استان ایلام یکی از مهمترین مطالبات مردم استان است.

بسطامی با اشاره به اینکه طرح توسعه میدان نفتی چنگوله تصویب شده است، افزود: بینی می‌شود روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت خام از این میدان نفتی استخراج و به بازارهای هدف صادر و برای بیش از سه هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

لزوم تکمیل طرح‌های نفت و گاز در ایلام

دیگر نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تکمیل و توسعه طرح‌های مهم حوزه نفت و گاز استان مثل میدان گازی تنگ بیجار و تأمین خوراک فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام و تسریع در توسعه میادین نفتی استان ضروری است.

سارا فلاحی بیان کرد: تکمیل و افتتاح فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام برای توسعه صنعتی استان بسیار مهم است و مردم ایلام خواهان انجام هر چه سریع‌تر این مهم هستند.

وی گفت: برای تکمیل طرح‌های نفت و گاز و ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان از وزیر نفت قول گرفته‌ایم.

فلاحی اضافه کرد: اولویت استخدام نیروهای بومی در پروژه‌های نفت و گاز از مهمترین خواسته‌های مردم استان است.

استان ایلام در حالی یکی از محروم‌ترین مناطق کشور است که ظرفیت‌های نفت و گاز منجر به توسعه استان نشده است، یکی از مهمترین نیازهای استان اجرای مصوبات مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در استان است.

همچنین در حال حاضر شرکت‌های بزرگ نفت و گاز در استان مالیات پرداخت نمی‌کنند و در مرکز این مالیات پرداخت می‌شود، اگر محل پرداخت مالیات در استان ایلام باشد قطعاً استان از درآمدهای مالیاتی منتفع خواهد شد.

کد خبر 5397018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha