۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۴۵

در یازدهه ماهه ابتدایی سال صورت گرفت؛

افزایش صادرات غیرنفتی استان قزوین به ۴۹۱ میلیون دلار

افزایش صادرات غیرنفتی استان قزوین به ۴۹۱ میلیون دلار

قزوین - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: صادرات غیر نفتی استان قزوین در یازده ماهه جاری با ۸۸ درصد رشد به بیش از ۴۹۱ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر میثم پیله فروش بعد از ظهر دوشنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: از روز اول کار استاندار، ساماندهی خرید و فروش زمین در شهرک‌های صنعتی به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: تصمیماتی برای آزادسازی زمین‌ها انجام شد و امروز هرکسی در شهرک‌های صنعتی استان قزوین زمین در اختیار دارد به این نتیجه رسیده که باید یا در زمین، ساخت واحد تولیدی را شروع کند و یا زمین از او پس گرفته خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین ادامه داد: امروز قرار داد کسی که دنبال حبس زمین باشد از او پس گرفته خواهد شد و زمین در شهرک‌های صنعتی باید در اختیار تولید باشد

وی با بیان اینکه مدیریت غیر تخصصی در دوره گذشته در شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین برای برخی تولید کنندگان حواشی ایجاد کرده بود، عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته قراردادهای آلوده‌ای که در دوره قبل صورت گرفته بود در بازرسی در حال بررسی است.

پیله فروش عنوان با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان قزوین ۲۲ واحد تولیدی با معوقات کارگری بیشتر از دو ماه داریم، تاکید کرد: تعداد این واحدها در مهرماه سال گذشته بیش از ۶۷ مورد بود.

وی با اشاره به تسهیلات بهین یاد ادامه داد: تسهیلات بهین یاب سامانه‌ای است که برای پرداخت تسهیلات ساده و آسان به واحدهای تولیدی ایجاد شده و در سال جاری ۶۹۴ میلیارد تومان از طریق این سامانه به ۱۶۴ واحد تولیدی پرداخت شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه تبصره ۱۸ کمک دولت برای واحدهای تولیدی و با سود پایین است عنوان کرد: این تسهیلات منابع دولت در اختیار بانک‌ها است و در سال جاری نیز از این منبع هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان تسهیلات تصویب و واحدهای تولیدی به بانک معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: صادرات غیر نفتی استان در یازده ماهه جاری ۸۸ درصد تغییر کرده و به بیش از ۴۹۱ میلیون دلار رسیده است و در تلاش هستیم این رقم در سال آینده به ۷۰۰ میلیون دلار برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین ادامه داد: در راستای تنظیم بازار شب عید نیز هم اکنون ۷۰۰ تن پرتغال و ۳۵۹ تن سیب در سردخانه‌های استان ذخیره شده و نگرانی از به هم ریختن قیمت در قزوین وجود ندارد.

پیله فروش تاکید کرد: در سه ماهه گذشته یک تحولی نسبت به دوره‌های قبل در مدیریت بازار در استان قزوین انفاق افتاده و برای اولین بار در استان و کشور اقلام اساسی مردم توسط فروشگاه‌های اینترنتی به طور شفاف و قابل رصد و پیگیری و عرضه شد.

وی گفت: برای اولین بار گوشت گرم به صورت مستقیم و بی واسطه از تولید کننده در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی قرار گرفت و به قیمت هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان به فروش رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین از پایین بودن سرانه آرد در استان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا با رایزنی با وزیر کشور سهمیه آرد استان قزوین از هر نفر حدود ۸ کیلو به ۱۱ کیلو برسد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در دولت قبل برخی مقامات استانداری از برخی گران‌فروشی حمایت می‌کردند، گفت: با قطع این حمایت‌ها، توسط تعزیرات برای برخی گران‌فروش ها پرونده تشکیل شده است

تأسیس گمرک ویژه صادرات محصولات نفتی در قزوین

پیله فروش ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات استان قزوین احداث گمرک ویژه صادرات محصولات و فرآورده‌های نفتی در شهرک چرم سازی است تا با انتقال و در مجاورت قراردادن این فرآورده‌ها در کنار دیگر محصولات غیرنفتی در گمرک البرز شاهد بروز حادثه نباشیم.

وی عنوان کرد: از این پس واحدهای تولیدی باید بیمه داشته باشند و در ازای آن شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند ایستگاه آتش نشانی ویژه مهار واحدهای صنعتی را در استان قزوین احداث کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین از تلاش برای اتصال مراکز صنعت به دانشگاه خبر داده و اظهار کرد: اولین مرکز دانش بنیان تولید بذر در جهاد کشاورزی استان قزوین در حال احداث است

وی افزد: خوشه شیرینی سنتی و کفش دست دوز ما مشکل دارند و تولید کنندگان پراکنده‌ای در مقیاس‌های کوچک و نیمه صنعتی مشغول تولید این دو محصول هستند.

پیله فروش تصریح کرد: ما نیاز داریم شبکه ای از این تولید کنندگان پراکنده شکل بگیرد و وظیفه این شبکه تهیه مواد اولیه استاندارد برای این تولسدکنندگان، جمع آوری محصولات، برندسازی و در نهایت فروش آن است.

وی بیان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعال نیز در استان قزوین فعال است و حمایت از برخی صادرکنندگان که پیش از این محصولات آنها از نظر ستاد غیرقانونی بوده است قطع شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین تاکید کرد: مدیریت قاچاق کالا و ارز با قطع حمایت‌های بی دلیل و بی منطق از کالاهایی که ضوابط این ستاد را رعایت نکرده‌اند به یک روال منطقی رسیده است.

وی در پایان با بیان اینکه در سال گذشته میزان سرمایه گذاری خارجی در استان قزوین تنها ۳ میلیون دلار بوده است، یادآور شد: این رقم در ۱۱ ماهه اخیر به ۱۳ میلیون دلار رسیده است.

کد خبر 5441506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha