۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱

گزارش میدانی مهر؛

مسئولان از کالاهای ضدحجاب دستفروشان مترو خبر دارند؟

مسئولان از کالاهای ضدحجاب دستفروشان مترو خبر دارند؟

مدتی است دستفروشان مترو به راحتی و بدون نظارت، کالاهایی را می‌فروشند که در میان‌شان محصولاتی به چشم می‌خورند که متناقض با حجاب اسلامی و احکام ابلاغی کارگروه سامانه مد و لباس هستند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه – زینب رازدشت: دست فروشی یکی از شغل‌هایی است که همیشه در کشورمان رایج بوده، حتی بدون نظارت از طهران قدیم گرفته تا تهران جدید؛ از همان روزهایی که اتوبوس‌های دودی در شهر، مسافران را جابه جا می‌کرد تا امروز که متروها بخشی از حمل و نقل شهری را بر عهده دارند.

در دوره‌ای دست فروشان اتوبوس‌ها از ضعیف‌ترین اقشار جامعه بودند، کودکانی با لباس‌های ژولیده و پیرمردهایی با کمرهای خمیده که لاکچری ترین محصولات شأن چسب زخم بود و حالا امروز در مقطعی هستیم که دست فروشی در مترو کمی قوت گرفته و محصولات شأن دست کمی از ویترین‌های مغازه‌های بالاشهر تهران ندارد.

اگر مسافر روزانه مترو باشید، حداقل چند ایستگاه، متوجه می‌شوید که دست فروشان مترو به قدری پیشرفت کرده‌اند و محصولاتی را به فروش می‌رسانند که هم قدم با مد روز جامعه هستند و حتی چند قدم جلوتر از مد روز، تا جایی که برخی از این کالاها به دلیل آنکه با قیمت‌های نازل به فروش می‌رسد، می‌توانند عامل ترویج بسیاری از مدهای نامناسب باشند و حتی بهتر است بگوییم همان مدهایی که مدنظر دشمن است و بهترتر و پرواضح تر مطرح کنیم، همان مدهایی که اگر جلوی گشت ارشاد پوشیده شود، حتماً مهمان حداقل یک روزه نیروی انتظامی خواهند بود.

در چند سال گذشته که هنوز مانتوهای جلوباز چندان مد نشده بود، سروکله خانم‌های دستفروش مترو با مانتوهای نخی جلو باز و با کمترین قیمت پیدا شد و در کنار آن تعدادی دستفروش که دور گردن‌هایی را به فروش می‌رساندند با شکل و شمایل خاص اما با طرح برنج قلابی. منظور از شکل و شمایل خاص یعنی دورگردن هایی با طرح‌های صلیب و نمادهای شیطانی.

بیشتر مشتریان این دستفروش ها که اغلب در سنین بین ۱۵ تا ۲۵ هستند، چندان به کیفیت توجهی ندارند و برای شأن بیشتر قیمت و مد روز مهم است و دوست دارند به هر بهایی خودشان را با مد روز جامعه تطبیق دهند.

همچنین در چند سال اخیر تتو به شدت مد شد، تا جایی که برخی از هنرمندان ایرانی ساکن خارج از کشور که طرفداران بسیاری دارند، طرح‌های مختلفی را روی دستان و بدن خود تتو کرده‌اند، از آنجا که قیمت تتو بسیار گران است، تعدادی از فروشندگان مترو برای این دست از مشتریان شأن، تتوهای موقت را با کمترین قیمت آورده‌اند و این روزها هم بسیار طرفدار دارند.

مدتی است در بخش دیگری از دستفروشان مترو، کالاهایی به فروش می‌رسد که بی نهایت متناقض با موضوع حجاب اسلامی و احکام ابلاغی کارگروه سامانه مد و لباس است؛ از اسکارف های دوچرخه گرفته تا روسری‌های کوتاه خال خالی.

طی چند هفته اخیر سر و کله فروش روسری‌های کوتاه و لچک مانند یا به اصطلاح روسری‌های ایتالیایی در مترو باز شد، آن هم با قیمت ۳۰ هزار تومان، قیمتی که در کم‌ترین حالت ممکن چنین روسری را با این قیمت به شما نمی‌دهند. طرفداران این روسری‌ها به شدت بسیارند تا جایی که فروشنده‌ای عنوان می‌کرد بیشترین فروش را طی روز داشته است.

شاید با نگاه ساده‌انگارانه بتوان گفت برخی از اینها فقط دستفروش اند و به عنوان سرپرست خانوار سعی دارند برای تأمین معیشت زندگی‌شان، خرج زندگی خود را کسب کنند. اما با نگاه موشکافانه متوجه می‌شویم دست‌های پنهان در فروش برخی از محصولات دستفروشان وجود دارد، محصولاتی که کاملاً متناقض با حجاب اسلامی‌اند.

نوجوان و جوانی که دلش غنج می‌رود برای فشن‌شوهایی که هر روز در سایت‌ها و مجلات خارجی می‌بیند، چگونه می‌تواند از کالاهای مشابه آن، حتی بدون کیفیت بگذرد؟ قطعاً او دلش می‌خواهد لباس‌هایش شبیه همان دختران و زنان فشن‌شوها شود.

به‌هرحال شاید برخی محصولات دستفروشان، نیازمند بررسی و نظارت بیشتری توسط دست اندرکاران امر است. به ویژه کارگروه سامانه مد و لباس باید به این عرصه ورود کند و سر و سامانی به این محصولات و کالا بدهد.

کد خبر 5469020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      45 3
      مسئولان از وضعیت فقر و زندگی سخت ملت خبر دارند؟
      • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
        3 10
        نمیشه تمام معضلات اجتماعی را به وضعیت اقتصادی ربط داد.کسی منکر ارتباط مشکلات اقتصادی ،تورم ،گرانی و بیماری و... با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی نیست اما نباید از هجمه های فرهنگی غربی و سیاستهای بنیان سوز فرهنگی که بواسطه ی فضای مجازی بشدت بیشتر شده در نبود نقشه و راهبردی شایسته غافل شد...
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      15 1
      از اسکارف تا روسری!
    • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      21 3
      بزارید مردم نون بخورند برو به اصل مطلب گیر بده عمو
    • AE ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      20 0
      اجناس دست فروشان میبینید علت دست فروشی نمیبینید اینکه ی خانم از صبح تا اخر شب تو مترو وامیسته تا چند غازی در بیاره نمیبینید نکنه فکر میکنید از خوشی زیاد این کار میکنن خیلی اوضاع اقتصادی خوبه حالا میخواین نون این قشرم اجر کنید تا حالا بجز خراب کردن کاری کردین ی بار شده اباد کنید
    • RO ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      15 0
      ایا فقط دست فروشان هستند که ....یا تو انواع فروشگاه های بزرگ انواع و...وجود دارد چرا جلو تولید کننده ویا وارد کننده این کالا ها را نمی گیرید نکند از مسولان یا اقا زادگان هستند وقدرت مقابله نیست
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      14 0
      دستفروشان هم از ناتوانی مسئولین در تامین معیشت رعیت می‌گویند
    • رجب صفروف IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      12 0
      مسئولان از همه چیز خبر دارندهمین کلایی که در مترو توسط تعدادی از مردم عرضه میشود در بوتیکها و فروشگاهها خیلی بیحجابترش داره با قیمتهای نجومی بفروش میرسد.مسئولان همجنین به مشکلهای معیشتی مردم هم آگاه هستندو میدانند ملت بدبخت کردن و گشنه.نان کارتی آخرین بدبختی مردم نیست این داستان ادامه دارد.البته بعض
    • حمیدی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      15 0
      درباره گرانی کرایه خانه ها ،بیکاری جوانان و افزایش دقیقه ای اجناس صحبت کنید.وقتی فقر باشه همه دست به کارهای عجیبی میزند
    • عباس IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      13 0
      دقیقا بگید مردم از کجا بیارن بخورن
    • ناشناس LU ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      16 0
      اینکه کاری ندارد ، چند تا دست فروش بینوا را بگیرید و اعدام کنید.تا جمع شود. ولی یادتان باشد کاری به وارد کنندگان چنین کالاهایی که به احتمال زیاد با ارز ۴۲۰۰ هم وارد میشود و از خودیها هستند نداشته باشید. چون به مصلحت ....نیست
    • بیژن کیا IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      13 0
      نویسنده نگاهی بسیار سطحی و اندیشه ای متوهم دارد. بهتر است ایشان بجای آسمان و ریسمان بافتن به این نکته فکر کنند چرا هموطن شان مجبور به دستفروشی میشود. البته ذهن ایشان دستفروشان را جیره خوار استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای خونخوار و ستمگر می داند برای نویسنده متاسفم
    • NL ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      1 7
      لطفااین دست فروس هاروجمع کنین
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      8 0
      خود دولت وارد کننده هست وارد نکنه مردم از کجا تهیه می‌کنند وحتی مد هم نمیشه
    • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      2 5
      کلا از دست فروش‌ها استفاده می کنند برای ترویج پوشش مورد نظر خودشان.وگرنه با اون سود کم به صرفه نیست اینهمه دور بزنند
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      11 0
      بازم دلواپس شدین؟؟؟
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      3 1
      اگر دست ازین موصوع کاملا اختیاری بردارن و به کارهای اساسی برسن شاید بشه گفت مسوول بهشون
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      2 0
      دولت وظیفه دارد طبق قانون اساسی برای تمام مردم شغل ایجاد کند .‌اگر دولت به وظیفه قانونی خود عمل کرده و برای این افراد شغل مناسب با حقوق مکفی و بیمه ایحاد کنه دیگه دستفروشی نمی کنند و این اجناس را هم نمی فروشند .‌برای همان خانم در یک شعبه بانک شغل ایجاد کنید ، از فردا دیگر از آن اجناس نمی فروشد .
    • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      5 0
      این حرفها را برای مردم میزنند بعد آقازاده ها خودشان در غرب با پولهای برداشته شده در شرق مشغول چه کارها و چه نوع زندگیهایی با چه وضعیتی هستند.
    • هادی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 0
      حالا گیر دادید به این بیچاره ها که صبح تا شب تو واگن های مترو راه میرند تا یک لقمه نون دربیارن برو دنبال رانت خواران قدر اختلاس گران بزرگ که جرات نداری بهشون بگی تو و.......