۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۹

پوتین «دکترین جدید» سیاست خارجی روسیه را تصویب کرد

پوتین «دکترین جدید» سیاست خارجی روسیه را تصویب کرد

رئیس‌جمهور روسیه سند ۳۱ صفحه‌ای سیاست خارجی جدید این کشور را تصویب کرد که مفهوم بنیادی و اصلی آن محافظت از «جهان روسی» و ترویج فرهنگ‌ها و سنت‌های روسی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دکترین جدید سیاست خارجی این کشور را تصویب کرد که مبتنی بر مفهوم «جهان روسی» است.

به نوشته رویترز، این «سیاست بشردوستانه» ۳۱ صفحه‌ای که شش ماه پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین منتشر می‌شود تأکید دارد که دولت و سیاست خارحی روسیه باید از سنت‌ها و ایده‌آل‌های جهان روسی نگهدای و محافظت کند و ترویج دهد.

در بخش دیگری از این سند آمده که « فدراسیون روسیه از هموطنان خود که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، در تحقق حقوق‌شان به آنها کمک می‌کند تا منافع و هویت فرهنگی روسی آنها تأمین و حفظ شود».

بنا بر سیاست خارجی جدید، بهبود روابط مسکو با هموطنان خود در خارج از کشور این امکان را برای روسیه فراهم می‌کند که «تصویر خود در عرصه بین‌المللی را به عنوان کشوری که به دنبال تحقق جهان چندقطبی است، تقویت کند».

رویترز می‌نویسد سالهاست که پوتین در حال برجسته‌سازی چیزی است که آن را «سرنوشت غم‌انگیز ۲۵ میلیون قوم روس» در نظر می‌گیرد؛ کسانی که هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، در خارج از روسیه و در کشورهای تازه استقلال‌یافته قرار گرفتند. رویدادی که پوتین آن را یک «فاجعه ژئوپلیتیکی» نامیده است.

آن‌گونه که رویترز مدعی شده دولت کنونی روسیه محدوده جغرافیایی شوروی سابق، از کشورهای حوزه بالتیک تا آسیای مرکزی را همچنان «حوزه نفوذ مشروع» خود در نظر می‌گیرد؛ مفهومی که بسیاری از کشورهای این منطقه و همچنین غرب در برابر آن به شدت مقاومت کرده‌اند.

سیاست خارجی جدید روسیه همچنین می‌گوید روسیه باید همکاری خود را با کشورهای اسلاو، چین و هند افزایش دهد و همچنین روابطش را با کشورهای غرب آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا نیز بیشتر تقویت کند.

همچنین بر پایه رویکرد جدید در سیاست خارجی روسیه، مسکو باید روابط خود را با «آبخازیا و اوستیا» تعمیق ببخشد– مناطقی که در سال ۲۰۰۸ روسیه استقلال آن‌ها را از گرجستان به رسمیت شناخت و همچنین باید روابط خود را با جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک تقویت ببخشد که اخیراً از اوکراین اعلام استقلال کرده‌اند.

کد خبر 5583252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha