تظاهرات ضددولتی دربنگلادش/معترضان خواستار انتخابات زودهنگام شدند

تظاهرات ضددولتی دربنگلادش/معترضان خواستار انتخابات زودهنگام  شدند

ده ها هزار نفر از معترضان در پایتخت بنگلادش با برگزاری تظاهراتی خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، ده‌ها هزار نفر از هواداران حزب اپوزیسیون بنگلادش در داکا تجمع کردند تا علیه دولت حاکم به رهبری شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش تظاهرات کنند. معترضان خواستار برگزاری انتخابات جدید در این کشور آسیایی شدند.

معترضان در شهر داکا، پایتخت بنگلادش با شعار علیه شیخ حسینه خواستار استعفای او و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

این تظاهرات چند روز پس از آن برگزار شد که نیروهای امنیتی و پلیس روز سه شنبه هفته گذشته به مقر حزب ملی گرای بنگلادش (BNP) به عنوان حزب اپوزیسیون دولت یورش بردند. گفته شده در حمله هفته گذشته به حزب مخالف دولت، حداقل یک نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

اعتراضات ضد دولتی در بنگلادش در ماه‌های اخیر به دلیل قطع برق و افزایش قیمت سوخت آغاز شده است و همزمان نخست وزیر درخواست‌ها برای کناره گیری را رد کرده است.

در حالی که حزب ملی گرای بنگلادش تعداد معترضان را تا ۲۰۰ هزار نفر عنوان کرده، «فاروق احمد»، سخنگوی پلیس کلان شهر داکا این ادعا را رد کرد و گفت تعداد معترضان بیش از ۳۰ هزار نفر نبوده است.

«ظهیرالدین سواپان»، سخنگوی مخالفان و از رهبران ارشد حزب ملی گرای بنگلادش گفت: «خواسته اصلی ما استعفای شیخ حسینه و انحلال پارلمان و اجازه دادن به یک دولت موقت بی طرف برای برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه است.»

معترضان همچنین دولت را به فلج کردن حمل و عمومی نقل برای جلوگیری از پیوستن مردم به تظاهرات متهم کردند. این تظاهرات یک روز پس از آن برگزار شد که دو رهبر حزب مخالف ملی گرای بنگلادش به اتهام تحریک خشونت دستگیر شدند. همچنین بیش از ۲ هزار فعال و حامی حزب مخالف دولت از ۳۰ نوامبر برای جلوگیری از مشارکت آنها در تظاهرات بازداشت شده‌اند.

دولت‌های غربی، سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشر نگرانی‌های خود را در مورد فضای سیاسی و نقض حقوق بشر در بنگلادش مطرح کرده‌اند. هفته گذشته نیز، ۱۵ سفارت غربی با صدور بیانیه‌ای مشترک، از بنگلادش خواستند تا با فراهم کردن آزادی بیان، اجازه برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز و انتخابات عادلانه را بدهد. سازمان ملل متحد نیز یک روز بعد بیانیه مشابهی را علیه دولت حاکم در بنگلادش صادر کرد.

کد خبر 5651720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha