۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۱

مهر بررسی کرد؛

زمان بهره برداری از خط سریع السیر تهران - اصفهان مشخص شد

زمان بهره برداری از خط سریع السیر تهران - اصفهان مشخص شد

پیگیری‌های صورت گرفته از خط سریع السیر تهران اصفهان حاکی از آن است این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا صلواتی؛ مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان درخصوص پروژه ریلی اصفهان- تهران به خبرنگار مهر گفت: درحال حاضر ۷۰ درصد زیرسازی محور قم به اصفهان به اتمام رسیده و فاصله ۲۴۵ کیلومتری آن عمده معارضات تأسیساتی برطرف شده است و معارضات ملکی نیز نزدیک به ۲۰ کیلومتر آن در مجاورت شهر اصفهان باقی مانده که با پیشرفت پروژه، این معارضات هم برطرف خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر زمین کارگاه جوش ریل و تولید قطعات بتنی هم در حال تحویل به پیمانکاران است تا اجرای روسازی و ریل گذاری مسیر آغاز گردد.
وی افزود: در طرح جدید این پروژه هزینه‌های طرح نسبت به گذشته کاهش یافته و سبک‌تر شده است و بنا بر این است که موانع و مشکلات آن یکی پس از دیگری بر طرف گردد.
مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان درباره موانع این طرح اظهارداشت: مانع اصلی بروکراسی‌های مالی و بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها است که در تلاش هستیم که این موانع از سر راه پروژه برداشته شود.
وی درخصوص زمان پایان پروژه گفت: تاکید رئیس جمهور و مقامات کشور بر این است که تا پایان دولت سیزدهم به پایان رسد، البته این موضوع مستلزم همراهی، همکاری و مساعدت همه نهادهای دخیل در این پروژه از جمله سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و تلاش و همت جدی در پیمانکار است که البته برنامه‌ریزی اجرایی پروژه بر این است که با رفع موانع مالی، طرح به صورت شبانه روزی پیگیری گردد.
مجری طرح قطار سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این پروژه و اینکه این موضوع اولین پروژه سریع السیر کشور خواهد بود و پس از آن، این تکنولوژی توسط دانش آموختگان ایرانی بومی‌سازی شده و امکان گسترش آن به دیگر استان‌ها با سهولت بیشتر و بالتبع هزینه کمتری فراهم خواهد شد.
به علاوه با تأکیدات و همراهی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ورود دانش جهانی و پیشرفته‌ی روز، سیستم بهره‌برداری ریلی کشورمان وارد فصل نوینی شده و این امر ارتقا صنایع پایین‌دست را هم به دنبال خواهد داشت.
علیرضا صلواتی در ادامه بیان کرد: بنای ما بر است است که در همین پروژه هم ۳۰ الی ۵۰ درصد این پروژه بومی سازی شده و این بومی‌سازی به اشتغالزایی و ایجاد ظرفیت ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز کمک ویژه‌ای خواهد کرد، البته باید به این نکته توجه کرد که با اجرای این طرح به صورت کامل و یکپارچه از تهران به قم و تا اصفهان زمینه ادامه‌ی این موضوع در ۸ استان کشور از خراسان رضوی و آذربایجان تا فارس و مرکزی نیز فراهم خواهد شد. حتی با اجرای همین طرح، دسترسی استان‌های مرکزی و جنوبی و محروم کشور به پایتخت تسهیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: درخصوص موضوعات اقتصادی، اخیراً مهندسین مشاور ذیصلاح مجدداً ارزیابی اقتصادی را درخصوص این طرح انجام داده و نتیجه گزارش‌های ایشان حامی از آن است که این طرح علاوه بر دلایل فنی، اجتماعی، علمی و پدافند غیرعامل، توجیه اقتصادی هم دارد و برآورد اولیه‌ی بهای بلیط برای شهروندان این است که حتماً کمتر از هواپیما خواهد بود، با این تفاوت که مشکلات و موانع سفر هوایی را نخواهد داشت.
«ما_می‌توانیم» معنای عینی و عملی خواهد یافت
مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در ادامه از استقبال مردم نسبت به این طرح گفت: به گمانم این طرح در کنار دیگر موضوعات برزمین مانده از دولت‌های قبل، امید به جریان سازنده و سازندگی در نظام را در میان مردم چندبرابر خواهد کرد و عبارت «ما می‌توانیم» معنای واقعی، عینی و عملی خود را پیدا خواهد کرد.
همچنین اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم از دیگر مزایای اجرایی این طرح بوده و اتمام پروژه باعث افزایش بهره‌وری و نقطه عطف طرح‌های عمرانی کشور خواهد شد.
وی در پایان بیان کرد: قطار سریع السیر آغازگز فصل نوینی در تحویل در بخش ریلی ایران خواهد بود و با توجه به اینکه دو دهه است که این پروژه ریلی در کنار دیگر موضوعات مهم و اساسی، به تعویق افتاده است و به انجام رساندن آن می‌تواند امید برای برای خاتمه‌ی دیگر پروژه‌ها را مضاعف کند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5653685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • UA ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      4 1
      گزارش بسیار خوبی بود
    • علی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      4 2
      اجرای پروژه ها با فناوری نوین همچون قطار سریع السیر به تولید دانش و فناوری در کشور کمک خواهد کرد و زمینه های لازم برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان را فراهم و از مهاجرت نخبگان جلوگیری خواهد کرد، البته در آینده با اصلاح یارانه های حامل های انرژی اینگونه پروژه ها دارای توجیح اقتصادی میشوند
    • علی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      8 2
      با توجه به وابستگی صنعت هوایی کشور و تاثیرات تحریم بر عدم توسعه یافتگی صنعت هوایی و موانع پیش روی این صنعت و عدم وجود چشم انداز مثبت در صنعت هوایی و هزینه های زیاد رشد و توسعه صنعت هوایی در ایران و تداوم شرایط تحریمی نیاز است تا قطار سریع السیر توسعه یابد و جایگزین نیاز صنعت هوایی در ایران شود
    • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      6 1
      با توجه به عقب ماندگی صنعت هوایی و تداوم شرایط تحریمی ضروری است تا قطار سریع السیر جایگزین نیازهای صنعت هوایی شود، تنها هم محدود به حمل مسافر نباشد، حمل بار و ترانزیت کالا هم از طریق قطار سریع السیر انجام شود تا این پروژه ها دارای درآمد زایی مناسب و توجیح اقتصادی شوند
    • علی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      3 0
      رشد و توسعه قطار سریع السیر و برقی کردن دیگر مسیرهای کند رو در کنار افزایش تولید برق از منابع تجدید پذیر و انرژی اتمی برای تامین برق مورد نیاز در کنار کمک به تحقق توسعه پایدار در کشور منجر به صرفه جویی در مصارف داخلی سوخت و حفظ محیط زیست و صادرات بیشتر سوخت به جای مصارف داخلی میشود
    • الی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      21 4
      حالا یه هم وطن که از پیشرفت اصفهان عصبانیه میاد میگه ، اصفهان یه استان کویری ه. ولی خیلی بهش می رسند و این حق ماست دارند اصفهانیا می خورند 😕
    • قاسم IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      4 1
      فکر کنم این چهارمین دولتی هست ک گفته تا اخر دوره کامل میکنه این مسیر ۴۲۰ کیلومتری را خخخخ اگه اسب پرورش داده بودید این چند سال خودش ی حمل و نقل سریع میشد والا همون اول میرفتید با ی شرکت قرارداد میبستید خارجی اونم از نوع قوی همون ۲۰ سال پیش ک حجم تحریم ها کم بود بعد دانشش را یاد میگرفتید
      • مهدی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
        1 0
        با شرکتی که قرارداد بستن ،شرکت چینی هست ، که تو کشور خودشون این پروژه با این طول رو شیش الی یک سال تموم میکنن، اینجا بروکراسی اداری، ورود تجهیزات، تغییر شاخص های قرارداد ها مثل تعیین حداکثر شرعت قطار که دو یا سه بار عوض شده و با هر بار تغییر سرعت ،کارشناسی مجدد ،پول بیشتر باید داد و بیشتر کش میاد
    • علی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 0
      هر مسول بی مسئولیتی هر چرت وپرتی را میخواد میگد کسی تا کنون از نزدیک پروژه را دیده
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      یعنی چند سال دیگه؟دوسال،شش سال یا انشالله بزودی زود؟
    • محمد IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      امیدوارم این ابر پروژه ریلی راه اندازی شود و تکنولوژی قطار سریع السیر به کشور وارد بشود و حمل و نقل ریلی برقی شود که صنعت ریلی پیشرفته و مدرن و متحول بشه