۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۹:۳۳

مهر بررسی می کند؛

زنگ خطر کمبود پزشک و پرستار/ کوچ بی سروصدا

زنگ خطر کمبود پزشک و پرستار/ کوچ بی سروصدا

مشکلات عدیده کادر درمان برای ماندن در مراکز درمانی کشور، آنها را مجاب می کند یا دست از کار بکشند و یا اینکه مهاجرت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مشکلات و چالش‌های پیش روی کادر درمان برای خدمت، باعث شده که با توجه به نیاز سایر کشورها به پزشک و پرستار، شاهد خروج بی سروصدای نیروهای پزشکی و پرستاری از کشور باشیم.

موج مهاجرت پرستاران

چند ماه قبل بود که یک پرستار مشهدی در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات پرستاران، از بیمارستان اخراج شد. او بعد از دو ماه برای کار به آلمان مهاجرت کرد.

این در حالی است که بیمارستان‌های کشور از کمبود پرستار در تنگنا هستند و شرایط کار نیروهای پرستاری، سخت و طاقت فرسا شده است.

شیفت‌های اجباری، یکی از روش‌های مدیران بیمارستان‌ها برای جبران کمبود نیروی پرستاری است. در حالی که با افزایش ساعت کار پرستاران، میزان خطا در کار افزایش می‌یابد که علت اصلی آن، خستگی جسمی و روحی نیروهای پرستاری است.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، بیمارستان‌های کشور حداقل با کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری مواجه هستند و این در حالی است که بعد از فروکش موج کرونا در کشور، شاهد اخراج حداقل ۱۷ هزار پرستار طرحی و قراردادی از بیمارستان‌های دولتی بوده‌ایم.

تناقض‌هایی که در اظهارات و رفتارهای مدیران نسبت به جایگاه پرستاری در نظام سلامت کشور وجود دارد، باعث شده تا برخی از پرستاران قید ماندن در حرفه را بزنند و سراغ شغل و حرفه دیگری بروند و یا اینکه مهاجرت کنند.

به گفته محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، هر ماه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار درخواست مهاجرت دارند.

اگر حداقل ۱۰۰ پرستار هر ماه مهاجرت کنند، سالانه بیش از ۱۲۰۰ پرستار از چرخه خدمت به بیماران خارج می‌شوند که این موضوع می‌تواند زنگ خطر جدی برای تشدید بحران کمبود پرستار در کشور باشد.

در همین حال، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفته است که به صورت میانگین، کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد.

به نظر می‌رسد، فشار کاری و عدم توجه به خواسته‌های به حق پرستاران، مهم‌ترین عامل خروج کادر پرستاری از مراکز درمانی کشور باشد. اما، اینکه چند نفر از نیروهای پرستاری بعد از خروج از مراکز درمانی، به آن سوی آب‌ها می‌روند و مشغول کار می‌شوند، سؤالی است که مدیران وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند.

مهاجرت پزشکان

علاوه بر نیروهای پرستاری که میل و قصد مهاجرت پیدا می‌کنند، باید متوجه رفتن برخی از پزشکان هم باشیم. در حالی که در تأمین پزشک مورد نیاز مناطق محروم و کم برخوردار، دچار مشکل هستیم.

چندی قبل بود که محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نسبت به خالی ماندن صندلی‌های تخصص چند رشته پزشکی هشدار داده و گفته بود که شاید مجبور شویم در سال‌های نه چندان دور، برای انجام برخی اعمال جراحی، بیماران خودمان را به خارج از کشور اعزام کنیم و شاید مجبور شویم از پزشکان خارجی دعوت به کار کنیم.

بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی، سالانه حدود ۳۰۰۰ درخواست برای مهاجرت داریم که البته شاید همه این تقاضاها منجر به مهاجرت نشود. اما، هر آنچه است؛ درخواست برای مهاجرت پزشکان وجود دارد.

این در حالی است که هنوز خیلی از مناطق محروم و کم برخوردار کشور، از وجود حتی یک پزشک عمومی هم محروم هستند و مردم این مناطق مجبورند در زمان بیماری، کیلومترها راه بیایند تا به پزشک برسند.

البته نبود پزشک در برخی از مناطق محروم و کم برخوردار کشور، به توزیع نامناسب و ناعادلانه پزشک باز می‌گردد که دلایل گوناگونی برای آن بر می‌شمارند.

اما، مهم‌ترین دلیل عدم ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کم برخوردار کشور، عدم پشتیبانی و حمایت لازم از پزشکان در این قبیل مناطق است.

ظرف یک سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند. همچنین ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

کوچ بی سروصدای کادر درمان در این روزها، می‌تواند زنگ خطری برای خالی شدن مراکز درمانی از پرستار و پزشک باشد.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5658101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسن IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      12 19
      با وضع پرستاران کاری نداریم چون واقعا کارشان سخت هست وباید مورد حمایت قرار گیرند واما تعدادی از پزشکان فقط مادیات برایشان مهم هست و وجدان وتعصب به وطنشان کیلوئی چند هست
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      3 4
      تشکر می کنیم
    • مهاجر IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      24 0
      مگه بقیه نمیرن.اکثر مهندسای کشور و دانشجویان مهندسی هم در رشته های تاپ مهندسی رفتند و دارند میرن.به زودی ایرانی خلوت خواهیم داشت
      • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
        18 2
        بهتره بگی ایران بی مغزی خواهیم داشت
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      11 2
      بازنشسته نشدن پزشکان داخلی و جراحی قلب-باعث بیکار ماندن و مهاجرت پزشکان این رشته ها شده است. بعضی اعضای هیات علمی علاوه بر مراکز دانشگاهی- سهامدار مراکز خصوصی متعدد هستند و پزشکان دیگر باید برایشان ساعتی و بدون بیمه کار کنند.
    • ایرانی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      28 1
      ننگ بر شما که هیچ شرایطی نمی تونید برای هیچ قشری فراهم کنید فقط به خرافات اهمیت می دین نه پزشک نه هنرمند نه دانشجو هیچی براتون مهم نیست
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      0 1
      عاقبت نگاه به شرق
    • saeed IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      10 0
      برقراری فوق العاده خاص کادر جان برکف و زحمتکش بهداشت ودرمان=مطالبه اصلی مدافعان سلامت.....لطفا"پیگیری فرمایید
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      5 16
      پذیرش دانشجو زیاد کنید فقط این راهشه
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      7 15
      خیر ماوقع این بحث امروز فردا نیست از اول مهاجرت بوده کسی که عرق ملی دارد مثل پروفسر سمیعی میاد ومیره و کسی هم مثل تازه به دوران رسیده میزاره میره ولی نمی دونه اونجا هم حلوا پخش نمی کنن بیشتر پزشک ها برای بهبود وضع زندگی شون در اونجا کارواش باز میکنند و حتی در قسمتپایین تر از سطح خود بکار میگیرن
      • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
        9 3
        ولی باز هم حاضر نیستند در کشوری که درآمد و آزادی بیان ندارند، کار کنند. اونجا در کارواش کار کردن، احترام و آینده اش از کار کردن در اینجا بیشتره
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      1 1
      تبریزیان و روازاده رو دارید، دیگه متخصص می خواهید چی کار؟وقتی یکی مثل تبریزیان اجازه داره کتاب مرجع پزشکی رو آتش بزنه و هیچ برخوردی باهاش نمیشه، اما پزشکانی که معترض دستگیری همکارانشون هستند، بازداشت میشن، از رفتن پزشک ها و پرستارها باید خوشحال هم باشید، چون هر کدام که برن، دردسر نظام کمتر میشه
    • محمد رضا احمدی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      2 0
      مبارک باشد هر کس سرش به تنش می‌ارزد و کار بلد است کشور را ترک میکند ، براستی چرا
    • علی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      0 0
      اونها که رفتند به سلامت. خدا پشت و پناهشان. ما باید مانند گذشته از بنگلادش پزشک و حتی پرستار بیاوریم و یا حتی برخی از بیماران را مجوز و فرصت مداوای خارج از کشور بدهیم. این به نفع بیچاره گان هم هست. هزینه پزشکی با کادر 100 درصد ایرانی واقعا از وسع خیلی ها بیرون رفته. چه اشکالی دارد با آمدن خارجیها رق
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      1 0
      راه جلوگیری ازمهاجرت پرستاران تبدیل عضویت ایشان ازطرح به رسمی بدون برگزاری ازمون است
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      1 0
      اگرمی خواهیدپرستاران باخیال راحت برای این کشورخدمت نمایندتمامی پرستاران شاغل اعم ازقرادادی ،طرح وغیره رادراسرع وقت بدون برگزاری ازمون اسنخدامی به رسمی تبدیل نماییدتااین حرکت شماباعث دلگرمی پرستاران وناامیدی دشمنان گردد
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      1 0
      وقتی درکشورهای خارجی بدون گرفتن ازمون استخدامی پرستان مهاجرمارابه کارگیری می نمایندپس چرامابه فکرجذب سریع پرستاران بدون برگزاری ازمون استخدامی وتبدیل ایشان به رسمی نیستیم
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      1 0
      اگربه فکرمملکت هستیداقدام سریع وآنی درجذب پرستاران به صورت رسمی به عمل آوریداگرکوتاهی وسستی قصوری نماییداین مملکت دربخش درمان به شدت آسیب خواهددید.
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      0 0
      این نظام پرستاری برداشته بشه همه چی درست میشه
    • Mehranamiry IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      0 0
      با عرض سلام مگه عقلم کمه با ماهی ۷ ملیون اونم با چند ماه دیر کرد برم سرکار تازه هر روزم یه اوشگول بیاد بهم گیر بده یا بازدید دارن یا حاکمیت بالینی دارن هر روز یه مسخره بازی ...
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      این همه پرستار بیکار..داریم که بصورت پرکیس کار میکنن کمبود کجا بود