۱۰ دی ۱۴۰۱، ۲:۴۱

آمریکا درباره نزدیکی روابط چین و روسیه ابراز نگرانی کرد

آمریکا درباره نزدیکی روابط چین و روسیه ابراز نگرانی کرد

وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر نگرانی خود را درباره همسویی و نزدیکی روابط چین و روسیه ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النشره، وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به نزدیک شدن چین و روسیه ابراز نگرانی کرد و افزود که اقدامات پکن بیانگر این است که خواهان تعمیق روابط خود با مسکو است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا گفت: ما به چین درباره پیامدهای حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین هشدار دادیم. چین مدعی بی طرفی در این خصوص است اما اقداماتش به وضوح نشان می‌دهد که خواستار تحکیم روابط با روسیه است.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با «شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین تأکید کرد علی‌رغم ارعاب و فشار کشورهای غربی، روابط اقتصادی بین پکن و مسکو افزایش یافته است.

وی دراین‌باره گفت: علی‌رعم شرایط نامطلوب خارجی و محدودیت‌های غیرمشروع و ارعاب مستقیم برخی کشورهای غربی، روسیه و چین موفق شدند، رکورد جدیدی در تجارت دوجانبه ثبت کنند.

به گفته پوتین «تا پایان سال ۲۰۲۲، حجم تجارت بین دو کشور، ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و ما قادریم طبق برنامه، به هدف حجم ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ نزدیک شویم.»

رئیس‌جمهور چین نیز بر عزم و آمادگی این کشور برای تقویت روابط راهبردی با روسیه تأکید کرد. شیء جین‌پینگ در این گفت‌وگوی تلفنی به پوتین گفت: چین آماده بنیانگذاری همکاری راهبردی با روسیه، در راستای منافع مردم دو کشور است.

وی افزایش سطح روابط بین مسکو و پکن را در راستای منافع مردم و ثبات و پایداری نظام بین‌المللی دانست. شیء جین‌پینگ دراین‌باره افزود: در شرایط سخت و نامطمئن بین‌المللی، پکن آمادگی روابط راهبردی با مسکو دارد تا فرصت‌های توسعه در اختیار دو کشور قرار گیرد و این روابط به نفع ثبات و پایداری در سراسر جهان است.

کد خبر 5669000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • به GB ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 0
      روسیه تاکنون احتیاج به کمک چندانی نداشته و دیگر کشورها لزومی به دخالت نمی بینند اما در صورتیکه لازم شود و دیگر کشورها نیز با تضعیف روسیه خود را در خطر ببینند بلاشک دخالت مستقیم کرده و وارد جنگ خواهند شد چرا که نیت و اهداف غرب بسیار روشن است نتیجه جنگ اوکراین سرنوشت تمام مردم جهان را تغییر خواهد داد.
    • DE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 0
      ایران هم از ۲۰۰ میلیارد دلار بدش نمی‌آید، فقط بایست بخواهد!
    • حميرا پيراى IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 0
      امريكا ميتونه به انگليس و اسراييل به تمام دنيا سلاح جنگى بفروشه و يا تمام اروپا رو وارد سازمان ناتو خودش بكنه همينطور تو تمام دنيا پايگاه نظامى داشته باشه و به هر كشورى تجاوز و بمباران بكنه و در نهايت ان كشور رو غارت بكنه ولى روسيه نبايد با كشورهاى همسايه خودش دوستى نزديك داشته باشه