۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵

فرماندار رشت:

دستگاه ها با بسیج کامل امکانات به استقبال سال زراعی بروند

دستگاه ها با بسیج کامل امکانات به استقبال سال زراعی بروند

رشت- فرماندار رشت با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی ذخیره سد سفید رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: دستگاه ها با آمادگی و بسیج کامل امکانات به استقبال سال زراعی جدید بروند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا امام پناهی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه مشترک شورای حفاظت منابع آب و کشاورزی شهرستان رشت با اشاره به پایین بودن میزان بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت، کاهش پوشش برف در استان و حوزه آبریز به کمتر از سطح نرمال و همچنین کاهش ۱۶ درصدی ذخیره کنونی سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: دستگاه‌ها با ارتقا آمادگی و بسیج کامل استعداد و امکانات، به استقبال سال جدید زراعی و رویارویی با بحران قطعی کم آبی بروند.

وی افزود: لایروبی انهار، آماده سازی ایستگاه‌های پمپاژ، بازسازی دریچه‌ها، برق دار نمودن چاه‌های آب، واگذاری کنتورهای موقت، رفع کمبودها در حوزه کود شیمیایی و بالا بردن ضریب حفاظت از ایستگاه‌های پمپاژ و تجهیزات برق را از جمله موارد در خور توجه در سال زراعی جدید به شمار می‌رود.

فرماندار رشت با اشاره به تأثیر کودهای شیمیایی در میزان برداشت محصول و لزوم برطرف نمودن کمبودها و موانع توزیع آن، گفت: ۹۹۵۶ تن انواع کودهای شیمیایی شامل ازت، فسفات و پتاسیم سهمیه شهرستان رشت می‌باشد که ۲۵ درصد از آن توسط بخش خصوصی و ۷۵ درصد توسط تعاونی‌های روستایی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: از این مقدار تاکنون ۴۱۶۱ تن خریداری و ۳۷۵۱ تن نیز توزیع شده است.

فرماندار رشت با تاکید بر استمرار و تقویت همکاری و تعامل دستگاه‌ها و کشاورزان و همچنین لزوم رعایت تقویم زراعی، اظهار داشت: تاکنون در ۴۰ درصد از شالیزارهای رشت شخم اولیه انجام و ۲۶ درصد نیز خزانه گیری شده است.

امام پناهی با اشاره به پیشینه روحیه همکاری شالیکاران گیلانی، از احیا و گسترش رسم کهن ایلجار پس از ساله کم توجهی، برای لایروبی و پاکسازی انهار کوچصفهان تقدیر و افزود: با رونق دوباره آئین ایلجار، تا کنون ۳۳ کیلومتر از انهار درجه ۳ و ۴ در ۱۱ روستای کوچصفهان پاکسازی شده است.

فرماندار رشت در پایان متذکر شد: متولیان هر چه سریع‌تر نسبت به معرفی میراب‌ها و آب سواران، سازماندهی چاه‌های آب و تأمین سوخت مورد نیاز چاه‌ها و ادوات کشاورزی اقدام نمایند.

کد خبر 5759984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha