مقام لبنانی: غرب صحنه‌گردان معضل «آوارگان سوری» در لبنان است

مقام لبنانی: غرب صحنه‌گردان معضل «آوارگان سوری» در لبنان است

وزیر مهاجرت لبنان با انتقاد از کشورهای غربی در مانع‌تراشی در روند بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان از طرح دوجانبه میان لبنان و سوریه برای حل این پرونده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «عصام شرف‌الدین» وزیر مهاجرت در دولت پیشبرد امور لبنان با انتقاد از مداخلات ضدانسانی کشورهای غربی در ادامه حضور آوارگان سوری در لبنان گفت: جامعه جهانی در پرونده ابقای آوارگان سوری در لبنان شریک جرم هستند. بنابراین، تدارک ابتکاری دوجانبه میان لبنان و سوریه اجتناب‌ناپذیر است.

بر پایه این گزارش، وزیر امور مهاجران در لبنان با تشریح تلاش لبنان برای تسهیل در روند بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان گفت: موضوع کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود غیرقانونی آوارگان میان دو کشور با طول ۳۵۸ کیلومتر در شرایط کنونی عملاً غیرممکن است.

عصام شرف‌الدین به کمبود نیروی ارتش در کنترل نوار مرزی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای کنترل مرزها به بیش از ۷ برابر از شمار کنونی نیروهای مرزبانی ارتش نیاز است و با توجه به بی‌ثباتی و چالش‌های اقتصادی، امنیتی و محیطی روزافزون، مشابه با آنچه که این روزها در اردوگاه «عین الحلوه» و درگذشته در اردوگاه «نهر البارود» می‌افتد، عملاً کنترل مرزها امکان پذیر نیست.

این مقام لبنانی با انتقاد از مقامات دولتی لبنان گفت: نجیب میقاتی رئیس دولت، عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه و جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد مشخص است که به پرونده بازگشت آوارگان سوری اعتنایی ندارند و به دنبال وقت کشی هستند، زیرا آنان تحت اراده خواسته‌های گستاخانه غرب هستند.

وی با اشاره به ناتوانی عبدالله بوحبیب، وزیر جدید امور خارجه در دولت پیشبرد امور در حل و فصل پرونده بازگشت آوارگان سوری به وطنشان گفت: به زودی، همه مسئولانی که همسو با غرب در حال کارشکنی و دسیسه ضد مردم لبنان و کشور هستند، در پیشگاه تاریخ محاکمه و مجازات خواهند شد.

در همین ارتباط، دولت پیشبرد امور لبنان پیشتر اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای اعزام هیئتی فنی به سوریه به ریاست عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان برای پیگیری روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تدارک دیده است.

گفتنی است با شروع موج جدیدی از سرازیرشدن آوارگان سوری به لبنان از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی، دولت این کشور از تشدید تدابیر حکومتی در خصوص مهاجران غیرقانونی سوری در لبنان خبر داده است.

کد خبر 5885755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha