رییس پژوهشگاه ارتباطات خبر داد؛

تربیت ۳ هزار نیروی متخصص حوزه هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

تربیت ۳ هزار نیروی متخصص حوزه هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای توسعه هوش مصنوعی به داده، نیروی انسانی، زیرساخت‌های پردازشی مناسب و قانون و مقررات نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه گفتگو ویژه خبری در خصوص متولی تدوین و توسعه هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یکی از دانش‌های مهم در حوزه بشری است که به سرعت در حال رشد است و در آینده نزدیک می‌تواند یکی از معیارهای مقایسه کشورها باشد و کشورهایی که مجهز به این فناوری‌ها نباشند عملاً کشورهای عقب مانده محسوب می‌شوند به همین منظور برای اینکه بتوانیم هوش مصنوعی را در یک جامعه توسعه دهیم به چند پیش نیاز، ازجمله داده، نیروی انسانی، زیرساخت‌های پردازشی مناسب و همچنین قانون و مقررات نیاز داریم.

وی با بیان اینکه قانون و مقررات در دو بعد توسعه این فناوری در کشورها و به منظور جلوگیری از مضرات و خطرات این فناوری وجود دارد افزود: نقشه راه یا سند ملی هوش مصنوعی یعنی ایجاد قانون و مقررات برای استفاده از هوش مصنوعی و توسعه هوش مصنوعی در کشور است و نهادهای مختلفی وارد این حوزه شده‌اند.

رضوی زاده در ادامه گفت: برای حکمرانی هوش مصنوعی، اقدامات مهمی صورت گرفته از جمله برنامه هفتم توسعه که در این برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی مکلف شدند ظرف شش ماه برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی را بنویسند و از جمله دیگر اقدامات حکم رئیس جمهور در زمینه شورای ملی هوش مصنوعی و ابلاغ ماده واحده ای بود که ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نهایی سازی سند ملی هوش مصنوعی داشتند.

وی در خصوص تعدد دستگاه‌ها در فعالیت در حوزه هوش مصنوعی و موازی کاری آنها گفت: فعالیت تعداد مختلف دستگاه‌ها در حوزه هوش مصنوعی موازی کاری نیست بلکه یک تعامل در جهت هدف یعنی توسعه هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

رضوی زاده در خصوص آمدگی دستگاه‌ها برای اجرای هوش مصنوعی در کشور تصریح کرد: هوش مصنوعی چند پیش نیاز دارد برای اینکه بخواهد در کشور رشد کند یکی بحث قانون و مقررات است که این قانون باید هوش مصنوعی را تسهیلگری کند همچنین بخش خصوصی در کشور خیلی جلوتر از بخش قانون و مقررات و حکمرانی است چرا که از سال‌های گذشته شرکت‌هایی داریم که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و محصولاتی دارند که ما باید آنها را کمک کنیم.

وی به فعالیت وزارت ارتباطات و همکاری با دانشگاه‌ها در حوزه هوش مصنوعی گفت: در وزارت ارتباطات مرکزی را به وجود آوردیم به نام مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی که هدف ما این بود رگولاتوری و بحث حقوقی هوش مصنوعی را به سمتی ببریم که بتواند به توسعه کاربردهای هوش مصنوعی کمک کند. همچنین در دانشگاه‌ها مبحث هوش مصنوعی به عنوان یکی از مباحث حوزه کامپیوتر از سال‌های قبل مطرح است و سالیانه حدود ۳ هزار نفر نیروی متخصص در این حوزه تربیت می‌شوند. بنابراین یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم این است که ارتباط بین دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و تحقیقاتی را به وجود آوریم.

کد خبر 5981447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha