۲۱ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷

در قالب پژوهش‌های برون مرزی صداوسیما؛

«الگوی مطلوب همکاری رسانه‌ای ایران و ترکیه» منتشر شد

«الگوی مطلوب همکاری رسانه‌ای ایران و ترکیه» منتشر شد

پژوهش «الگوی مطلوب همکاری رسانه‌ای ایران و ترکیه» توسط پژوهش‌های کاربردی معاونت برون مرزی صداوسیما منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهش «الگوی مطلوب همکاری رسانه‌ای ایران و ترکیه» به تازگی توسط پژوهش‌های کاربردی معاونت برون مرزی صداوسیما منتشر شده است.

در این پژوهش، پس از تبیین عوامل و متغیرهای مؤثر در همگرایی و واگرایی ایران و ترکیه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی- تجاری- انرژی- ترانزیتی، محیط زیستی، تاریخی، فرهنگی، ادبی-زبانی، دینی؛ واکاوی سطوح همکاری دو کشور (دوجانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای)، آسیب‌شناسی دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای ایران در ترکیه؛ نقش فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای؛ بررسی سپهر رسانه‌ای حاکم بر ترکیه، تشریح قواعد حاکم بر فعالیت رسانه‌های خارجی و ذائقه مخاطبان در ترکیه؛ الگوی مطلوب همکاری رسانه‌ای دو کشور تشریح شده است.

پژوهش «الگوی مطلوب همکاری رسانه‌ای ایران و ترکیه» با روش مصاحبه با ۱۵ صاحب نظر حوزه ترکیه (در زمینه‌های سیاسی، تاریخی، فرهنگی، دینی، اقتصادی، هنری و رسانه‌ای) و بهره‌گیری از نشست‌های تخصصی، توسط محمود ترابی اقدم، و با نظارت علمی احمد کاظمی نگاشته شده است.

در بخشی از این پژوهش می‌خوانیم:

الگوی رفتاری ترکیه تابعی از متغیرهای تاریخی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و تحت تأثیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است. موقعیت‌محور بودن رویکردهای ترکیه باعث شده است که روابط دو کشور در سه سطح دوجانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به شکل‌های مختلف پیگیری شود. علاوه بر این موضوع، ساختار و رویکرد متفاوت نظام رسانه‌ای در دو کشور همسایه (دولتی- خصوصی در مقابل دولتی- حاکمیتی)، همکاری رسانه‌ای این دو واحد سیاسی را مسئله‌مند و غامض می‌سازد.

نقطه عزیمت این پژوهش از این دو مسئله آغاز شده است و پژوهشگر در آن سعی کرده است با واکاوی ابعاد و مؤلفه‌های مناسبات سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، انرژی، گردشگری، تزانزیتی، محیط زیستی، فرهنگی، تاریخی، هنری، ادبی، زبانی، دینی و رسانه‌ای دو کشور، الگوواره‌ای مطلوب جهت همکاری رسانه‌ای سودمند برای طرفین ترسیم کند.

کد خبر 5991507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha