۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸

پیروزی بزرگ ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در آیوا

پیروزی بزرگ ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در آیوا

رییس جمهور سابق و نامزد فعلی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ایالت آیوا، پیروزی بزرگی را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا که هم‌اکنون نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور محسوب می‌شود، در انتخابات مقدماتی این حزب در آیوا، موفق شد بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کرده و پیروزی بزرگی را به دست آورد.

پس از برگزاری انتخابات دیروز و شمارش بیش از ۹۵ درصد آراء، ترامپ ۵۱ درصد آراء(رای‌دهندگان واجد شرایط) و رای مثبت ۱۹ نماینده منطقه‌ای را به دست آورد. این ارقام برای ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی، دیگر نامزد جمهوری‌خواه به ترتیب ۲۱.۳ و ۱۹.۱ درصد بود. همچنین دی‌سانتس و هیلی از حیث رای مثبت نمایندگان منطقه‌ای به ترتیب هشت و هفت رای کسب کردند!

همچنین ویوِک راماسوامی، دیگر نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پس از آنکه در انتخابات مقدماتی این حزب در رده چهارم قرار گرفت، با اعلام حمایت کامل از ترامپ، از رقابت کناره‌گیری کرد.

در حالی که شمارش آرا رو به اتمام بود، ترامپ در پیامی در شبکه اجتماعی با قدردانی از حامیانش در ایالت آیوا نوشت: همه شما را دوست دارم!

این پیروزی در حالی برای ترامپ رقم خورده است که پیش‌تر نظرسنجی مشترک ان‌بی‌سی‌نیوز، دموین رجیستر و مدیاکام، تقریبا ۳۰ امتیاز برتری به او اختصاص داده بود. هیلی پس از شکست در این انتخابات درون‌حزبی با انتقاد از ترامپ، خطاب به حامیانش گفت «اگر می‌خواهید بدون انتقام‌جویی و با حس امید رو به جلو حرکت کنید، به این گردهمایی ملحق شوید.»

به نوشته آسوشیتدپرس، تیم انتخاباتی ترامپ «به منظور برقراری ارتباط مداوم با حامیان احتمالی‌اش، به ایجاد یک سازوکار دیجیتال و اطلاعاتی توجه ویژه‌ای کرده است.» ایالت آیوا از سال ۱۹۷۲ همواره پایگاه جمهوری‌خواهان بوده و نخستین ایالت آمریکا است که پیش از انتخابات اصلی، انتخابات مقدماتی برگزار می‌کند و نتایج آن اغلب به عنوان نشانه‌ای از نحوه نوسان آرای سایر ایالت‌ها در انتخابات ماه نوامبر، تفسیر و تعبیر می‌شود. نامزدهای جمهوری‌خواه برای برگزاری دور بعدی رای‌گیری راهی نیوهمپشایر خواهند شد و انتظار می‌رود که ترامپ بعد از حضور در جلسه دادرسی یکی از اتهاماتش در نیویورک، گردهمایی را در نیوهمپشایر برگزار کند.

همزمان با آغاز فصل انتخابات، رییس جمهور سابق آمریکا با کیفرخواست‌های متعددی روبه‌رو شده است که از جمله آنها می‌توان به اتهام مداخله انتخاباتی، پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن و همچنین سوءمدیریت اسناد طبقه‌بندی‌شده اشاره کرد. ترامپ این اتهامات را رد کرده و گفته است که دموکرات‌ها برای او «پاپوش» دوخته‌اند.

کد خبر 5996048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha