۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹

زندگی با آیه ها؛

«طرح مسطورا» بارزترین کار فرهنگی در ماه رمضان اجرا می شود

«طرح مسطورا» بارزترین کار فرهنگی در ماه رمضان اجرا می شود

ارومیه - مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: طرح مسطورا مهمترین و بارزترین کار فرهنگی است که در ماه مبارک رمضان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام منصور امامی یکشنبه شب در جلسه همفکری و دورهمی جمعی از روحانیون ارومیه که مسجد یازهرا (س) ارومیه به تبیین طرح قرآنی مسطورا اشاره کرد و افزود: طرح «مسطورا» که برگرفته از طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و بر اساس پنج‌محور توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد می‌باشد، مهمترین و بارزترین کار فرهنگی است در ماه رمضان اجرا می‌شود و ۳۰ آیه در ۳۰ روز، به صورت همه جانبه و با استفاده از ظرفیت جامع کشور اعم از مراسم شعرا، سخنران علما، محافل قرآنی و … برگزار می‌شود.

حجت الاسلام منصور امامی با اشاره به حدیثی در فضیلت امام علی (ع) گفت: روایات زیادی وارد شده است که نگاه به چهره حضرت علی علیه السلام عبادت است که از نظر سند صحیح و معتبر و از روایات مشهور می‌باشد و اهل سنت نیز از عایشه نقل می‌کنند که خلیفه اول پیوسته به چهره مبارک حضرت علی (ع) نگاه می‌کرد. از وی دلیل نگاهش را پرسیدند؛ گفت: شنیدم رسول خدا (ص) فرمودند: نگاه به صورت حضرت علی (ع) عبادت است.

وی ادامه داد: بیان معارف و فضیلت‌های امام علی (ع) برای این است که شب اول قبر و روز محشر دستمان از شفاعت حضرت خالی نماند و وقتی به روایات، تاریخ و ادبیات اسلامی مراجعه می‌کنیم، شخصیت هم چون علی (ع)، بسیار متعالی است.

«طرح مسطورا» بارزترین کار فرهنگی در ماه رمضان اجرا می شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: ابن‌ابی‌الحدید معتزلی قصیده‌ای شامل ۸۰ بیت در مدح امام علی (ع) به زبان عربی سروده است که در آن امام علی (ع) را امانت بزرگ الهی و حاکم روز قیامت معرفی می‌کند و وجود او را بهانه آفرینش مخلوقات و عالم هستی می‌داند که بخشی از این قصیده بر ضریح و گنبد امام علی (ع) نگاشته شده است.

حجت الاسلام حسن شامی نیز در این نشست گفت: امام علی علیه السلام در حکمت ۷۳ نهج البلاغه می‌فرمایند؛ مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فلیَبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ، و لیَکُن تأدیبُهُ بسِیرَتِهِ قَبلَ تأدیبِهِ بلِسانِهِ، و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم، هر که خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم خود بپردازد و پیش از آنکه به زبانش تربیت کند، با رفتار خود تربیت نماید و کسی که آموزگار و مربّی خود باشد بیشتر سزاوار بزرگداشت است تا آنکه آموزگار و مربی دیگران است.

وی ادامه داد: این حدیث اهمیت تهذیب نفس و تربیت انسان، قبل از اقدام به بیان مسائل به مردم را یادآور می‌شود، و ما روحانیون باید قبل از اینکه معارف دین را به مردم بیان کنیم، باید خودمان بدان پایبند باشیم و عمل کنیم که در این صورت در مخاطب نیز تأثیر خواهد گذاشت.

کارشناس دینی ارومیه خاطرنشان کرد: مطالبی که برای بیان در منابر یادداشت می‌کنیم، باید قبل از هر چیز تذکری باشد برای خودمان و خودمان بدان عمل کنیم و این گونه نباشد که مطالب را فقط برای بیان به دیگران یادداشت کنیم.

وی در ادامه به راه‌های رشد معنوی اشاره کرد و گفت: رشد و نمو انسان گاهی از طریق مطالعه است و گاهی از طریق شنیدن و در شنیدن فوایدی نهفته است که در خواندن نیست و ماه رمضان بهترین فرصت برای تفکر و تأمل و اندیشیدن برای خود است و باید از این شب‌ها در جهت تقویت معنویت خودمان و حرکت در مسیر رشد استفاده کنیم.

کد خبر 6057980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha