۱۴ مهر ۱۳۸۷، ۸:۴۸

فیلمسازان جوان آثار متأخر خود را پی می‌گیرند

فیلمسازان جوان آثار متأخر خود را پی می‌گیرند

سینما در تابستان 87 برای فیلمسازان جوان و موفق حال حاضر سینمای ایران بیش از هر چیز دیگر با پیگیری جریان تولید آثار متأخر آنها همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین بخش مرور بر فعالیت چهره‌های سینمای ایران در تابستان 87 به فیلمسازانی اختصاص دارد که در سینمای پس از انقلاب با نخستین آثار خود مورد توجه قرار گرفته و پله‌های ترقی در عرصه حرفه‌ای را سریع طی کردند.

هر چند برخی از آنها کارنامه‌ای کم تعداد دارند ولی توانسته‌اند جایگاهی تثبیت شده نه در گیشه بلکه در ساختار سینمای ایران پیدا کنند و به نوعی خط سیر خود را از سینمای صرفاً گیشه‌ای و مخاطب‌پسند متمایز کنند. در این گروه فیلمسازانی از نسل به نسبت قدیمی‌تر و نسل جدیدتر به واسطه فعالیت‌های خود در فصل تابستان کنار هم قرار گرفته‌اند.



مازیار میری در یازدهمین جشن سینمای ایران

ابوالحسن داودی که بهار را با به پایان رساندن ساخت دهمین فیلم خود "زادبوم" با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری پشت سر گذاشت، در تابستان تدوین و صداگذاری فیلم را به اتمام رساند. "زادبوم" با طرح سیدرضا میرکریمی و فیلمنامه فرید مصطفوی و داودی شکل گرفت که قصه‌ای چندوجهی دارد و پروژه‌ای سنگین‌ برای این فیلمساز بوده است.

داودی شهریورماه از ساخت پروژه جدید خود با فیلمنامه‌ای از مژگان فرح‌آور مقدم خبر داد. این فیلم با نام موقت "خانه شیشه‌ای" تا پایان سال به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داودی کلید می‌خورد و به دلمشغولی‌ همیشگی فرح‌آور در مورد زندگی در کلانشهرها و درهم ریختن روابط اعضای یک خانواده می‌پردازد.

اصغر فرهادی بهار را با ادامه ساخت فیلم جدیدش "درباره الی" در سکوت خبری گذارند که فیلمبرداری آن نیمه تیرماه به پایان رسید. چهارمین فیلم فیلمساز با حضور محمدمهدی عسگرپور به عنوان مشاور پروژه در شمال کشور به اتمام رسید و در حال تدوین توسط هایده صفی‌یاری است. نکته جالب اینکه ساخت فیلم در سکوت باعث شده هنوز هویت شخصیت الی پوشیده بماند.

فرهادی که فیلمنامه "دایره زنگی" را برای پریسا بخت‌آور به نگارش درآورده با اکران این فیلم در آمریکا و کانادا نیز فعالیت‌های تابستانی خود را بسط داد. همچنین فیلم "کنعان" مانی حقیقی با فیلمنامه‌ای مشترک از فرهادی و حقیقی در برنامه اکران عید فطر گروه سینمایی آزادی قرار دارد که از دهم مهرماه به نمایش درمی‌آید.

فرهادی همچنین فیلمنامه جدیدترین فیلم مجید مجیدی را به صورت مشترک در دست نگارش دارد. قرار است این فیلم سال 88 در کشمیر کلید بخورد و فرهادی همراه با مجیدی بعد از ماه رمضان برای تکمیل فیلمنامه به کشمیر می‌روند. قصه این فیلم در کشمیر می‌گذرد و بازیگران همه محلی هستند.

نهایتاً اینکه اصغر فرهادی در دوازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران که 25 شهریورماه در برج میلاد برگزار شد، نامزد دریافت تندیس بهترین فیلمنامه برای "دایره زنگی" بود که نتوانست آن را به دست آورد.

تهمینه میلانی که بهار را با ناکامی در گرفتن پروانه نمایش برای "تسویه حساب" پشت سر گذاشت، در تابستان نتوانست موفقیتی در این راه کسب کند. او بخت خود را با شرکت دادن فیلم در دوازدهمین جشن سینمای ایران آزمود ولی نتیجه‌ای در پی نداشت و "تسویه حساب" به دلیل نداشتن پروانه نمایش حتی برای داوران جشن نیز به نمایش درنیامد.

میلانی که فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود "سوپراستار" را در بهار به پایان رساند، تابستان را به آماده کردن فیلم برای نمایش عمومی گذراند. این کارگردان شهریورماه اعلام کرد قصد ندارد فیلمش را به جشنواره فجر ارائه دهد و "سوپراستار" نیمه‌ آبان‌ماه روی پرده می‌رود.

"سوپراستار" داستان بازیگری را روایت می‌کند که دچار غرور شده، اما ورود دختری نوجوان زندگی‌اش را متحول می‌کند. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که این فیلم نیز مانند "آتش‌بس" رکورد فروش گیشه سینماها را بشکند. شهاب حسینی، فتانه ملک‌محمدی، فریبا کوثری، نسرین مقانلو، افسانه بایگان، رضا رشیدپور، السا فیروزآذر و لیلا زارع بازیگران این فیلم هستند.

میلانی مردادماه با نمایش فیلم "دیگه چه خبر؟" در تلویزیون پس از سال‌ها با مخاطبان این رسانه ارتباط برقرار کرد و این فصل را مانند همیشه با چند اظهار نظر انتقادی به پایان رساند.

منیژه حکمت فصل تابستان را نیز مانند بهار روی خط تولید فیلم "سه زن" و حاشیه‌های پررنگتر از متن این فیلم حرکت کرد. "سه زن" هر چند در جشنواره فجر و جشن خانه سینما شرکت نکرد اما توانست راهی به اکران عمومی سینماها باز کند و طبق اعلام شورای صنفی نمایش به عنوان اکران عید فطر گروه سینمایی عصر جدید معرفی شده است.



اصغر فرهادی در نشست جشنواره‌ای "کنعان" در بیست و ششمین جشنواره فجر

با فرارسیدن این زمان تبلیغ و اطلاع‌رسانی فیلم آغاز شد و آنونس "سه زن" را نیز سامان مقدم ساخت که در نوع خود ویژگی‌های تازه دارد. در این آنونس با استفاده از روش تبلیغ منفی بازیگران فیلم از جمله رضا کیانیان، آتیلا پسیانی، مریم بوبانی، بابک حمیدیان، پگاه آهنگرانی و ستاره پسیانی از مردم می‌خواهند به دیدن این فیلم نروند!

"سه زن" روایتگر قصه سه نسل از زنان جامعه است که یکدیگر را گم کرده‌اند و در جستجو برای یافتن پیوندهای گمشده یکدیگر را بازمی‌یابند. نیکی کریمی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، رضا کیانیان، آتیلا و ستاره پسیانی، مهران رجبی و ... از بازیگران این فیلم هستند.

حکمت همچنین پروژه سنگین "لالایی‌ها" را در دستور کار قرار داد. این پروژه با مدیریت فیلمبرداری محمود کلاری بهانه ابلاغ پیام صلح، دوستی و عشق مردم ایران‌زمین به جهانیان است. "لالایی‌ها" پس از فیلمبرداری در افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان به پایان می‌رسد. از حاشیه‌های فیلم آنکه عکاس جوان فیلم محسن رسول‌اف در حادثه سقوط هواپیمای قرقیزستان از دنیا رفت.

فیلم "سه زن" نیز در ادامه سفرهای جهانی خود جشنواره ملبورن و بریسبین استرالیا، اسکندریه، برلین، هنگ کنگ، زنان سئول، ادینبورگ، بلژیک، آفریقای جنوبی را پشت سر گذاشت و همزمان با اکران عمومی در بیش از 35 جشنواره شرکت می‌کند. "لالایی‌ها" نیز به یازدهمین دوره بخش عرضه و ارتقا پروژه‌های سینمایی جشنواره فیلم پوسان راه پیدا کرد.

حمید نعمت‌الله که دومین فیلم خود را پس از "بوتیک" در بهار کلید زده بود، موفق شد پایان تیرماه این فیلم را به پایان برساند. تدوین فیلم توسط حسن حسندوست در حال انجام است و تا یکماه دیگر نیز ادامه دارد. بهرام رادان، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، امیر جعفری، سیامک انصاری، بابک حمیدیان، افسانه بایگان و ... از بازیگران فیلم هستند.

فیلمنامه را نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست نوشته‌اند و هدایت فیلم آن را تهیه می‌کند. داستان درباره زوجی جوان است که درگیر یک دوره بیکاری می‌شوند. هنوز برای آغاز مراحل فنی فیلم تصمیم گرفته نشده و اولین نمایش این فیلم نیز در جشنواره فجر امسال است.

مازیار میری که بهار را با ساخت فیلم "کتاب قانون" پشت سر گذاشت که اخبار غیر رسمی حاکی از غیر قابل نمایش بودن فیلم بود. فیلم جدید میری مدتی برای دریافت پروانه نمایش انتظار کشید و قرار بود عید فطر در گروه سینما عصر جدید اکران شود، اما خبری از صدور پروانه نمایش آن نشد.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده "کتاب قانون" اعلام کرد اکران این فیلم به نوروز 88 موکول شده است. "کتاب قانون" با وجود قرار داشتن در این شرایط معلق با تکیه بر اینکه در حال گرفتن پروانه نمایش است به دوازدهمین جشن سینمای ایران ارائه و در هفت رشته از جمله بهترین بازیگر زن برای دارین حمسه نامزد شد، ولی نتوانست جایزه‌ای را به خود اختصاص دهد.

سعید سهیلی که سال گذشته موفق شد فیلم "چارچنگولی" را پس از چند سال به مرحله تولید برساند، تابستان نیز تنها به پیگیری مراحل تولید این فیلم اکتفا کرد. حسن ایوبی تدوین فیلم را به پایان رسانده که نخستین تجربه سهیلی در ژانر طنز و داستان دو برادر دوقلو است که تفاوت‌های آنها مشکلاتی برایشان به وجود می‌آورد.

موسیقی متن این فیلم را فردین خلعتبری می‌سازد و سهیلی قصد دارد پس از پایان مراحل فنی "چارچنگولی" را در سینماها اکران کند و در انتظار جشنواره فجر نماند. جواد رضویان، رضا شفیعی‌جم، فتحعلی اویسی، بهاره رهنما، رضا فیض نوروزی، مهران رجبی، شهرام قائدی، مینا جعفرزاده، ساعد سهیلی و مژگان بیات بازیگران فیلم هستند.

پوران درخشنده تابستان را با خبرسازی برای تولید 10 پروژه سینمایی و تلویزیونی آغاز کرد که از آن میان تنها دو پروژه به مرحله عملیاتی رسید. فیلم سینمای "بیست" به تهیه‌کنندگی درخشنده و کارگردانی عبدالرضا کاهانی خردادماه پروانه ساخت گرفت و در نیمه پایانی مردادماه کلید خورد.

"بیست" درباره یک تالار پذیرایی است که تعدادی کارگر در آن مشغول به کارند. مهتاب کرامتی، پرویز پرستویی، حبیب رضایی، فرشته صدرعرفایی، مهران احمدی، علیرضا حسینی و علیرضا خمسه از بازیگران این فیلم هستند که این روزها فیلمبرداری آن به پایان رسیده است.



پوران درخشنده در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر
 

همچنین فیلم تلویزیونی "حرفه‌ای‌ها" به کارگردانی پوران درخشنده با بازی داریوش فرهنگ برای شبکه سه این روزها مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند. در تابستان نویسندگان فیلمنامه "جنس دوم" که در بانک فیلمنامه هم به ثبت رسیده به انتشار خبر ساخت این فیلم توسط درخشنده اعتراض کردند و از ساخت این فیلمنامه با حضور یک کارگردان و تهیه‌کننده دیگر خبر دادند.

محمدرضا صفوی و محسن عبدلی در نامه خود آورده‌اند که این فیلمنامه را با موضوع تغییر جنسیت از زن به مرد سه سال پیش برای مطالعه به رسم امانت به درخشنده داده بودند. درخشنده مردادماه با نمایش فیلم "رابطه" در تلویزیون با مخاطبین این رسانه دیدار کرد. فیلم "بچه‌های ابدی" نیز مردادماه در هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان منطقه دو بجنورد به نمایش درآمد.

ادامه دارد ...

کد خبر 759601

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha