۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸

اعلام برنامه‌ نمایش فیلم‌های مستند این هفته «شب‌های مستند»

اعلام برنامه‌ نمایش فیلم‌های مستند این هفته «شب‌های مستند»

مجری طرح «شب‌های مستند» برنامه‌ نمایش فیلم‌های مستند این هفته‌ «شب‌های مستند» را اعلام کرد.

مجید گیاه‌چی مجری طرح برنامه‌ «شب‌های مستند» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‌ این هفته‌ نمایش فیلم‌های مستند در این برنامه اظهار کرد: در ساعت 23 روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه 21 تا 25 اردیبهشت به ترتیب فیلم‌های «رویای گمشده»، «تات، میراث هزاره‌ها» و «شکوه نقش» از احسان معصوم و فیلم‌های «شناسنامه» و «سبز، سپید، سرخ» از سیدمحمدرضا هاشمیان از شبکه‌ مستند پخش می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: احسان معصوم دانش‌آموخته‌ کارشناسی کارگردانی سینما و عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران است که کار حرفه‌ای خود را در سال 1383 با ساخت مستند «شکوه نقش» آغاز و تاکنون جوایز متعددی از جمله تندیس جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران؛ تندیس جشنواره‌ سینما حقیقت و لوح افتخار جشنواره رویش را کسب کرده است. در کارنامه‌ فیلم‌سازی او ساخت مستندهایی چون «سال‌های پس از احتسابیه»، «رویای گمشده»، «راژیا» و «شهری که می‌شناسم» به‌چشم می‌خورد.

این تهیه‌کننده یادآور شد: از دیگر افتخارات این مستندساز می‌توان به کسب جایزه‌ بهترین مجموعه‌ ترکیبی از جشنواره‌ تولیدات صدا و سیمای مراکز استان‌ها برای مجموعه‌ تلویزیونی «کوچه باغ» اشاره کرد.

گیاه‌چی تأکید کرد: سید محمدرضا هاشمیان، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است که فعالیت فیلم‌سازی را با ساخت فیلم کوتاه «اتاق پرو» در سال 1382 آغاز کرد. در سال 1387 فیلم‌نامه‌ سریال «اولین شب آرامش» را نوشت و سپس نگارش فیلم‌نامه‌ تله‌فیلم‌های «داشتن» (به کارگردانی بیژن میرباقری) و «گل‌بهار» (به کارگردانی ابراهیم معیری) را در کارنامه‌ هنری خود به ثبت رساند.

مجری طرح «شب‌های مستند» ادامه داد: او در سال 1388 فیلم‌نامه‌ سریال «شهر دقیانوس» را نوشت. این هنرمند جوان در سال 1389 نویسندگی و کارگردانی مستند بلند «سبز، سپید، سرخ» را به انجام رساند که موفقیت‌های زیادی در جشنواره‌های مختلف از جمله جایزه‌ بهترین کارگردانی از چهارمین جشنواره‌ بین‌المللی سینما حقیقت و جایزه‌ بهترین فیلم در دومین جشنواره‌ مستند آوینی را نصیب او کرد. نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «مرسی» و «آن‌سوی دیوار» از دیگر فعالیت‌های او در سال 1390 است.

وی «شناسنامه» را پژوهشی درباره‌ اسناد هویتی در ایران دانست و خاطرنشان کرد: آخرین ساخته‌ محمدرضا هاشمیان به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این فیلم کاندیدای بهترین پژوهش و بهترین فیلم تاریخی در هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی سینما حقیقت و جزو پنج فیلم برگزیده‌ این جشنواره در آبادان بوده است. «شناسنامه» همچنین در بخش مسابقه‌ سی و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشت.

گیاهچی در پایان توضیح داد: «سبز، سپید، سرخ» مستندی درباره‌ تاریخچه‌ پرچم در ایران است. پرچمی با قرن‌ها سابقه که می‌توان رد پای این نماد ملی را از گستره‌ اساطیر تا هنر و ادبیات ایران جستجو کرد. پرچم ایران با آمد و شد حکومت‌ها، تغییرات زیادی به خود دیده و نمادها و سمبل‌های متفاوتی را تجربه کرده است.

کد خبر 2289144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha