۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۰۸

تهران از نگاه مستندساز پیشکسوت در «شب‌های مستند»

تهران از نگاه مستندساز پیشکسوت در «شب‌های مستند»

برنامه‌ این هفته‌ نمایش فیلم‌های مستند در برنامه‌ «شب‌های مستند» اعلام شد.

مجید گیاه‌چی مجری طرح «شب‌های مستند» درباره برنامه هفته آینده این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: در ساعت 23 روزهای شنبه تا چهار‌شنبه 3 تا 7 خرداد به ترتیب فیلم‌های «تهران، دوران معاصر»، «تهران، دوران نوگرایی»، «تهران، دوران دگرگونی»، «تهران، دوران انتقال» و «تهران، در آغاز» ساخته‌ حمید سهیلی از شبکه‌ مستند پخش می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در مستندهایی درباره‌ تهران که از مجموعه مستند «بافت قدیمی شهرهای ایران» در پنج قسمت در فاصله‌ سال‌های 1373 تا 1374 تهیه شده است، آیدین آغداشلو، نویسندگی گفتار متن، ژاله کاظمی، گویندگی و شاهین فرهت، ساخت موسیقی را برعهده‌ داشته‌اند.

مجری طرح «شب‌های مستند» یادآور شد: مجموعه‌ تهران به بررسی معماری تهران اختصاص دارد و «تهران، دوران معاصر»، معماری سال‌های 1340 تا 1370، «تهران، دوران نوگرایی»، معماری سال‌های 1300 تا 1340، «تهران، دوران دگرگونی»، معماری سال‌های 1300 تا 1320، «تهران، دوران انتقال»، معماری نیمه‌ دوم دوران قاجار و «تهران در آغاز»، معماری اواسط دوران قاجار تا گذشته‌ دور شهر تهران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

گیاه‌چی تأکید کرد: حمید سهیلی که در حال حاضر 66 ساله است پژوهشگری دقیق و پرکار است که به دور از هیاهو و جنجال، تنها به کار خود می‌اندیشد و زبان تصویر را برای انتقال یافته‌هایش برگزیده است. او مستندسازی است که طی سال‌های فعالیت، به دلیل علاقه‌ بسیار به مقوله‌ تاریخ سعی کرده شاخه‌ مشخصی را انتخاب و به طور منظم روی آن کار کند.

وی درباره کارنامه سهیلی ادامه داد: سهیلی فعالیتهای سینمایی بسیار زیادی داشته و حتی با بهرام بیضایی نیز همکاری کرده است. وی پس از ارائه‌ طرح مجموعه مستند «میراث مشترک» به دفتر مدیریت شبکه‌ اول سیما که به تأثیرات متقابل فرهنگی میان ایران و کشورهای هم‌جوار می‌پرداخت که البته با آن موافقت نشد اما چند سال بعد با همین نام و با همین محتوا مجموعه‌ای در تلویزیون تولید و پخش شد، مجموعه مستند «بافت قدیمی شهرهای ایران» را در فاصله‌ سال‌های 1371 تا 1390 با مدت زمان 1288 دقیقه در قالب 33 فیلم مستند به سفارش شرکت عمران و به‌سازی شهری ایران تهیه کرد.

این مستندساز در پایان عنوان کرد: از این مجموعه تاکنون شهرهای نائین، شوشتر، گرگان، بوشهر، تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، یزد، ساری و چندین موضوع مرتبط با بافت قدیم شهرهای ایران تهیه شده است و در آن‌ها روند تحولات فضاهای شهری و اقداماتی که جهت نوسازی و به‌سازی بافت‌های قدیمی و فرسوده صورت گرفته، به تصویر در آمده است.

کد خبر 2296753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha