۳ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۵

مهماندوست و باقری‌معتمد رکوردار هستند؛

گزارش مهر از تاریخچه تکواندو قهرمانی آسیا/ 72 مدال و تنها دو قهرمانی!

گزارش مهر از تاریخچه تکواندو قهرمانی آسیا/ 72 مدال و تنها دو قهرمانی!

تیم ملی تکواندو ایران در حالی برای حضور در بیست و یکمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی آسیا راهی شهر تاشکند ازبکستان شده که از 15 دوره حضور خود در این مسابقات، 72 مدال رنگارنگ و تنها دو عنوان قهرمانی بدست آورده است. 

به گزارش خبرنگار مهر، رقابتهای تکواندو قهرمانی آسیا سال 1974 و از سوی اتحادیه تکواندو آسیا راه اندازی شد، مسابقاتی که دور نخست آن با حضور 10 کشور در "کوکی وان" مرکز آموزش فدراسیون جهانی در شهر سئول برگزار شد. در آن رقابتها میزبان عنوان قهرمانی را با 10 مدال طلا به خود اختصاص داد و تیم‌های تایوان و کامبوج هم عناوین دوم و سوم را کسب کردند.

این مسابقات هر دو سال یکبار انجام می‌شود و در طول 20 دوره برگزاری این رقابتها از سال 1974 تا 2012 تنها دو کشور روی سکوی نخست این مسابقات ایستاده‌اند، کره‌جنوبی در 18 دوره عنوان قهرمانی را کسب کرده ‌‎و تیم ملی ایران تنها تیمی است که موفق شده دو بار در سال‌های 2008 و 2010 به اقتدار چشم بادامیها پایان داده و جام قهرمانی را تصاحب کند.

اما اولین حضور ایران به سال 1978 بر می‌گردد. تیمی که با هدایت "مون گیل" کره‌ای عازم سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در هنگ کنگ شد و با دو نقره "نینوس تومان" و حمید حشتمی‌خواه و دو سه برنز زعفرانی نژاد، زاهدی، مومنه و ساعد روی سکوی سوم مسابقات ایستاد.

تیم ملی اعزامی به مسابقات 1986 - داروین استرالیا

پس از این حضور نسبتا موفق در آن جام، تیم ملی ایران در سه دور بعدی این مسابقات غیبت داشت و سال 1365 برای حضور در هفتمین دوره با هدایت "شین چال گانگ" راهی داروین استرالیا شد و با تک مدال نقره اکبر بکرانی و سه برنز قادری، حاجی‌پور و زاهدی عنوان چهارم را کسب کرد.

از هفتمین دوره تاکنون، تیم ملی ایران حضوری مداوم در این رقابتها داشته که 2 قهرمانی، 6 عنوان نایب قهرمانی، یک عنوان سومی، 5 عنوان چهارمی و یک عنوان دهمی، 17 مدال طلا، 23 نقره و 32 برنز حاصل تلاش تیم‌های اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا بوده است. از این تعداد مدال یک طلا، 2 نقره و 6 برنز سهم بانوان بوده و 16 طلا، 21 نقره و 26 برنز هم مردان تکواندو به خود اختصاص دادند.

بدترین نتیجه تیمی ایران سال 1367 رقم خورد. تیمی که با هدایت علی مدیری در هشتمین دوره این رقابتها در کاتماندو نپال شرکت کرد. تیمی که فریبرز دانش، سیدسعید محسنی‌فر، ابراهیم قادری، شهرام بختياری‌نژاد، ناصر باقری، علی حاجی‌پور و عابدین صادق آبادی را در ترکیب داشت، با تک برنز علی حاجی‌پور و عنوان دهمی به تهران بازگشت.

پس از آن سکان هدایت تیم ملی یک بار دیگر به "کانگ" سپرده شد و تیم ایران با نقره سیدحسن زاهدی و دو برنز سیدحسین عباسی و فرزاد ذرخش در مجموع تیمی چهارم شد. نکته جالب اینکه عباسی و زاهدی سال‌ها بعد هر کدام در یک دوره به عنوان دبیر فدراسیون انتخاب شدند.

فريبرز عسگری اولین طلایی تاریخ تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

اولین عنوان نایب قهرمانی نیز سال 1370 به دست آمد. وقتی حسن ذوالقدر هدایت تیم ملی بر عهده گرفت، تیم ملی را با چند جوان جویای نام به کوالالمپور مالزی برد و آنجا بود که فریبرز عسگری اولین طلای تاریخ تکواندو ایران در رقابتهای قاره‌ای را کسب کرد. حسن اصلانی، سنگین وزن خوش فکر تکوندو، نقره گرفت و علی محمد بسحاق، سیدحسین عباسی، بیژن مغانلو و اصغر طهماسبی نیز برنز گرفتند تا تیم ملی ایران عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کند.

یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا سال 1372 به میزبانی فیلیپین در مانیل برگزار شد که سکان هدایت تیم ملی به سیدحسن زاهدی سپرده شد. در این دوره تیم ملی ایران با سه نقره فرزاد ذرخش، محسن شیرزاد و علی رحیم‌زاده و تک برنز مجید امین ترابی سکوی چهارم را به خود اختصاص داد.

تکواندو ایران که در اواسط دهه هفتاد در حال پوست اندازی بود و نسل جدید آهسته آهسته خود را به تیم ملی تحمیل می‌کردند، با هدایت نادرخدامرادی برای حضور در دوازدهمین دوره مسابقات سال 1375 راهی مبلورن استرالیا شد. جایی که شش عضو تیم هشت نفره ایران راهی بازی پایانی شده و حاصل آن دو طلای بیژن مغانلو و فرزاد ذرخش و چهار نقره سیدمهراد رکنی، فریبرز عسگری، مجید امین ترابی و مجید افلاکی بود. با احتساب برنز فیض الله نفجم تیم ایران یکبار دیگر روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

دو سال بعد برای جام سیزدهم یک بار دیگر هدایت تیم ملی به حسن ذوالقدر واگذار شد تا با دو نقره محمد تقی خضرایی و علی تاجیک و تک برنز وحید عبداللهی تیم ملی ایران در هوشی‌مینه ویتنام به سال 1377 یک بار دیگر از مثلث قهرمانی خارج شده و عنوان چهارم را کسب کند.

تیم ملی ایران که در هر دوره با یک مربی جدید به مسابقات آسیایی می‌رفت، برای حضور در چهاردهمین دوره سال 1379 راهی هنک کنگ شد. سکان هدایت  تیم ملی در این مسابقات به حمید باقی‌نژاد سپرده شد. مربی که با درخشش در لیگ همراه با تیم فتح چهره جدیدی در مربیگری تکواندو به نمایش گذاشت. اما با باقی‌نژاد هم تیم ملی توفیق چندانی نداشت و وحید عبداللهی برنز دو سال قبل خود را به نقره تبدیل کرد و با دو برنز تاجیک و عسگری تیم ایران بازهم چهارم شد.

تیم ملی تکواندو ایران نایب قهرمان سال 1996 - ملبورن استرالیا

اما از سال 1381 تاکنون تیم ایران همواره روی سکوی قهرمانی حضور داشته و یکی از عناوین اول و دوم را به خود احتصاص داده است. بعد از دو عنوان چهارمی، حسن ذوالقدر برای سومین بار سرمربی تیم ملی شد. ذوالقدر تیمی متحول شده و جوان را به امان برد و یوسف کرمی جوان یک مدال طلا کسب کرد. مهدیزاده و ساعی نقره گرفتند تا با سه برنز معتمد، خداداد و علی تاجیک تیم ملی ایران یکبار دیگر نایب قهرمان آسیا شد.

دو سال بعد مرتضی کریمی در رقابتهای جام شانزدهم سرمربی تیم ملی شد و با طلای امید غلامزاده و دو نقره وحید عبدالهی و محمد باقری معتمد در کره‌جنوبی عنوان دومی دوره قبل رقابتهای تکواندو قهرمانی آسیا را تکرار کند.

سال 85 هم کریمی در مسابقاتی که به میزبانی تایلند در بانکوک برگزار شد، هدایت تیم ملی را برعهده داشت. هادی ساعی و رجلی طلا گرفتند، محمدرضا مهدیزاده هم روی سکوی سومی ایستاد و تیم ایران یک بار دیگر نایب قهرمان شد.

تیم ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا 2004 - کره‌جنوبی

بعد از سال 2007 و ناکامی تیم ملی در مسابقات جهانی چین و انتخابی  المپیک در منچستر، کادر فنی تیم ملی ایران دستخوش تغییرات گسترده شد و رضا مهماندوست هدایت تیم ملی برعهده گرفت تا دوران نایب قهرمانی چه در مسابقات قاره‌ای و چه در مسابقات جهانی تمام شود. تکواندو ایران که تا این سال پشت سد، نایب قهرمانی گیر کرده بود خیلی زود این سد را شکست و قهرمان شد.

تیم ملی ایران با هدایت مهماندوست و حضور مغانلو و افلاکی در کنار وی یک کادر فنی قدرتمند متشکل از نفراتی که خود عنوان‌دار جهانی و آسیایی بودند، کار خود را از پائیز 1380 آغاز کرد. همین کادر فنی که خود قهرمانی آسیا و جهان را تجربه کرده بودند، انگیزه قهرمان شدن را به تیم ملی تزریق کردند.

رضا مهاندوست اردیبهشت‌ماه 81 تیم خود را به "ژنگ ژو" چین برد و در هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا با چهار طلای رجلی، معتمد، نصر و فرزاد عبدللهی و تک نقره یوسف کرمی برای اولین بار روی سکوی قهرمانی ایستاد.

کادر فنی موفق تیم ملی تکواندو در سال‌های 2008 تا 2011

دو سال بعد در نوزدهمین دوره مسابقات هم تیم ملی ایران موفق به کسب چهار طلا شد. تیمی که بازهم با هدایت مهماندوست راهی آستانه قزاقستان شد و قهرمانی آسیا را تکرار کرد. معتمد، عبداللهی، حسین تاجیک و مسعود حجی زواره طلا گرفتند، کرمی نقره دوره قبل خود را تکرار کرد و رضا نادریان هم برنز گرفت.

بعد از تغییر و تحولاتی که در کادر فنی یک سال قبل از المپیک اتفاق افتاد و رضا مهاندوست از تیم ملی کنار گذاشته شد، تیم ملی اردیبهشت‌ماه 1391 برای حضور در بیستمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا با هدایت بیژن مغانلو راهی هوشی مینه ویتنام شد و با تک مدال طلای علیرضا نصر، نقره حجی زواره و دو برنز تاجیک و مردانی عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد.

تیم تکواندو بانوان اعزامی به مسابقات 2006 - بانکوک

به گزارش خبرنگار مهر، در میان تکواندوکاران ایران محمد باقری‌معتمد با دو طلا، یک نقره و یک برنز بهترین عملکرد را در مسابقات قهرمانی آسیا داشته است. پس از وی فرزاد عبداللهی با دو طلا و یک نقره، کوروش رجلی و علیرضا نصر با دو طلا، یوسف کرمی با یک طلا و دو نقره، فریبرز عسگری و فرزاد ذرخش با سه مدال طلا، نقره و برنز، مسعود حجی زواره با یک طلا و یک نقره، حسین تاجیک و بیژن مغانلو هر کدام با یک طلا و یک برنز، هادی ساعی و امید غلامزاده هر کدام با یک طلا رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

کوروش رجلی، فرزاد عبداللهی و محمد باقری معتمد مردان طلایی تکواندو ایران در آسیا

در بخش مربیان هم رضا مهاندوست با دو عنوان قهرمانی نتیجه‌ای درخشان داشته است. بعد از وی حسن ذوالقدر با دو نایب قهرمانی و یک چهارمی، مرتضی کریمی با دو نایب قهرمانی و نادر خدامرادی و بیژن مغانلو هر کدام با یک نایب قهرمانی دوم تا پنجم هستند.

رضا مهماندوست موفق‌ترین مربی تکواندو ایران در عرصه بین‌المللی روی سکوی قهرمانی آسیا - 2010 قزاقستان

در بخش بانوان تیم ملی ایران از سال 1385 پای به آوردگاه آسیایی گذاشته و تا کنون یک طلا، دو نقره و شش برنز کسب کرده‌اند. این تیم در اولین حضور خود توسط مهروز ساعی بک برنز کسب کرد. دو سال بعد در مسابقات "ژنگ ژو" چین فاطمه نعمتی اولین و تنها طلای بانوان ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کرد و سهیلا سیاحی هم برنز گرفت.

سپس در مسابقات 1389 به میزبانی قزاقستان شش پری به نشان نقره دست يافت و حاجی پور و فرشیدی برنز گرفتند. در دوره قبلی هم که در ویتنام مسابقات برگزار شد، تیم ملی ایران با تک نقره راحله آسمانی و دو برنز روحانی و مخلصی به کار خود پایان داد.

بیست و یکمین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا طی روزهای پنجم تا هشتم خردادماه سال جاری درشهر تاشکند ازبکستان برگزار می‌شود.

کد خبر 2295210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha